CVB betekent dus: uitleggen en vragen, uitleggen en vragen, uitleggen en vragen … en dit bij alle leerlingen. Monitoren of iedereen het begrijpt tijdens het lesgeven.
Een goede cvb-vraag voldoet aan de volgende drie kenmerken: 1) De vraag wordt aan de hele klas gesteld 2) Er wordt even gewacht, voordat een leerling de beurt krijgt. Hierdoor worden alle leerlingen aangezet tot denken. 3) Er wordt willekeurig een beurt gegeven. Er worden dus geen vingers opgestoken.
Wat isCollege van Bestuur (CvB)
Het College van Bestuur geeft leiding aan een hogeschool of universiteit. Het bepaalt het algemene beleid en is verantwoordelijk voor een goed bestuur van de onderwijsinstelling. Het College van Bestuur wordt afgekort naar CvB.
Door leerlingen te vragen hun antwoorden te onderbouwen, verdiep je hun begrip én onthouden ze de stof beter. Met controleren van begrip vraag je naar wat: “Wat heb je begrepen?Wat heb je toegepast?” En niet: “heeft iedereen het begrepen?”
EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe.
Expliciete directe instructie (EDI) is een lesmethode die studenten ten goede komt door duidelijke leerdoelen te bieden, complexe concepten op te splitsen en stapsgewijze begeleiding te bieden . Het betrekt studenten actief, biedt direct onderwijs en biedt onmiddellijke feedback.
Voorbeelden van controlevragen: Bent u het met mij eens dat…? Formuleer ik uw mening goed als ik zeg dat…? Dus wat u stelt is dat…?
In het kort: EDI legt de focus vooral op de manier van instructie geven, ADI benadrukt het activeren van leerlingen en IGDI focust op differentiatie in de les. EDI richt zich tevens vooral op de instructiefase van de les en het tussentijds (formatief) controleren van het effect daarvan.
Voorbeelden van CVB's in Colorado zijn onder andere het Colorado Springs Convention & Visitors Bureau , Boulder Convention and Visitors Bureau en VISIT DENVER, The Convention & Visitors Bureau.
De rector magnificus fungeert als rolmodel voor (jonge) wetenschappers, docenten en studenten en kan het belang van de maatschappelijke waarde van de universiteit, wetenschappelijk onderzoek en onderwijs benoemen en uitdragen.
Commissies voor de Begeleiding (CvB's) hebben de taak om er met het team voor te zorgen dat iedere leerling optimaal gebruik kan maken van de leerstof op school en zich daardoor maximaal kan ontwikkelen.
Wisbordjes zijn een eenvoudig en doeltreffend middel om tijdens de instructie in één oogopslag te 'controleren' of de hele klas de instructie begrepen heeft. Daarnaast wordt de betrokkenheid van de leerlingen vergroot, doordat niet één leerling om een antwoord wordt gevraagd, maar de hele klas.
Een goede les heeft een duidelijk doel dat concreet omschrijft wat de leerlingen aan het eind van de les weten en kunnen. Bovendien is een duidelijk doel controleerbaar. Wanneer je het doel tijdens de les regelmatig herhaalt, merken leerlingen dat alle fasen van de les samenhangen met het lesdoel.
Functioneel gezien zijn relevante vragen vragen die direct gerelateerd zijn aan de focus van een onderzoek. In het onderzoek naar een diefstal kan een relevante vraag bijvoorbeeld zijn: " Heb je dat geld gestolen? " of nog specifieker: "Heb je $ 750 meegenomen uit Jones' kantoor?" Relevante vragen kunnen echter breder zijn.
De 'trechtervorm' verwijst naar een fysieke trechter, zoals hiernaast. Dat wil zeggen: 'breed' aan de bovenkant en 'spits' aan de onderkant. Stel je voor dat je alle informatie die relevant is voor jouw onderzoek in een blender gooit en vervolgens in een trechter giet.
Wees beleefd en respectvol . Begin bijvoorbeeld een instructie met het woord "alsjeblieft". Vraag uw kind om iets te doen met een kalme, stevige stem, zonder te schreeuwen. Geef een instructie niet als een vraag. Zeg bijvoorbeeld niet "Ga je tandenpoetsen?" Dit kan verwarrend zijn voor kinderen.
Een EDI-les begint áltijd met een instructie. De cvb-vragen zijn bedoeld om te controleren of je instructie effectief is geweest. Dan pas vragen stellen over wat zojuist is uitgelegd. Denktijd bieden.
IGDI staat voor Interactief Gedifferentieerd model voor Directe Instructie. Interactie en differentiatie zijn daarin toegevoegd als vaste elementen in de dagelijkse instructie. Vaak bestaat een spellingles namelijk uit het maken van oefeningen en dat is volgens deze methode niet voldoende.
Er zijn verschillende manieren, waarvan de meest gebruikelijke zijn: 1) rechtstreeks verbinding maken via AS2 of een ander beveiligd internetprotocol , 2) verbinding maken met een EDI-netwerkprovider (ook wel VAN-provider genoemd) via uw favoriete communicatieprotocol en vertrouwen op de netwerkprovider om verbinding te maken met uw zakenpartners...