niet hoger dan 70 Celcius. Bij een zwaardere motorbelasting door bv. een hogere snelheid of een helling stijgt de motortemperatuur, om dan op een langere daling of in overwegend 'bumper aan bumper' verkeer zelfs nog lager dan 70 graden Celcius uit te komen.
Bij een direct gekoelde motor moet de temperatuur onder de 65 graden blijven om geen ketelsteenafzetting te krijgen. Als je dus een direct gekoelde motor hebt zit je goed.
De gemiddelde dieselmotor zou echter tussen de 190 en 220 graden Fahrenheit moeten draaien. Het is niet ongewoon dat zware vrachtwagens 230 graden Fahrenheit bereiken in bergachtige gebieden, maar alles boven de 220 graden kan reden tot bezorgdheid zijn.
De lucht wordt samengeperst. Daardoor stijgt de temperatuur van de lucht en kan, afhankelijk van de compressieverhouding, een temperatuur van ongeveer 550 graden bereiken. Bij een benzinemotor bedraagt die temperatuur ongeveer 400 graden.
Een gezonde temperatuur van een motorblok ligt zo tussen de 82 en de 90 graden. Daarboven is wordt de motor thermisch te warm en daaronder dus te koud.
Het kookpunt van radiatorvloeistof ligt vaak tussen 223°F en 235°F (afhankelijk van de mengverhoudingen). Ondertussen ligt de gemiddelde temperatuur van een normaal werkende automotor tussen 195°F en 220°F. Als uw motor oververhit raakt, zal de temperatuur het kookpunt van uw radiatorvloeistof overschrijden .
Uw koelsysteem upgraden
Verbeterde koelventilatoren : Elektrische ventilatoren of ventilatorkoppelingen kunnen de koeling verbeteren door de luchtstroom door de radiator te vergroten. Verbeterde waterpompen: Waterpompen met een hoge doorstroming kunnen de koelvloeistofcirculatie verbeteren, waardoor de warmteafvoer en het temperatuurbeheer van de motor worden verbeterd.
Ernstigere problemen die kunnen ontstaan door oververhitting van uw dieselmotor zijn onder meer kapotte koppakkingen, opzwellen van de nokkenas, schade aan het lager en de krukas, schade aan de radiatorkern en zelfs gebarsten cilinderkoppen .
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden.
Probeer of je de oplopende temperatuur van de motor tijdens het rijden in de hand kunt houden door de kachel op de warmste stand te zetten, de airco uit te schakelen en de blower op de hoogste stand te zetten.Zet het raam open als het te warm wordt.
De traditionele gedachte is dat de ‘normale’ aanhoudende bedrijfstemperatuur van olie in dieselmotoren tussen de 210 en 230 graden Fahrenheit ligt tijdens het slepen.
Ook diesel heeft een andere benaming gekregen aan de pomp. Reguliere diesel heet tegenwoordig B7.
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
Dieselmotoren moeten presteren, maar soms gaat er iets mis en raakt de motor oververhit. Als een motor oververhit raakt, kan dit leiden tot defecten aan de koppakking en gebarsten cilinderkoppen. Over het algemeen moet de bedrijfstemperatuur van een motor tussen de 190 en 220 graden liggen.
Inderdaad, je motor moet op bedrijfstemperatuur zijn om perfect te kunnen functioneren. Het beste is om direct na de start rustig weg te rijden. De motor draait idealiter het beste bij een temperatuur rond de 90°C.
Als je deze motoren niet voorgloeit, maar direct gaat starten, dan zal deze motor niet goed aanslaan, Je moet langer starten om de motor aan de gang te krijgen. Hierdoor heb je langere belasting van de startmotor (meer slijtage), veel onverbrande diesel in je uitlaat (waardoor de motor na aanslaan ernstig gaat walmen).
Normaal gesproken duurt het minimaal 30 minuten voordat een oververhitte motor is afgekoeld tot een temperatuur waarbij het veilig is om de motor te inspecteren en eraan te werken.
Wanneer de auto stationair draait, werkt de motor niet op zijn optimale temperatuur, waardoor brandstof niet volledig verbrandt. Dit kan bougies en uitlaatsystemen beschadigen. De motor zal minder lang meegaan.
Gecombineerd met de lagere zelfontbrandingstemperatuur van ongeveer 410°F voor dieselbrandstof vergeleken met de 495°F van benzine, is het initiële vlamfront koeler . Dieselmotoren werken ook met een veel armere lucht-brandstofverhouding die kan variëren van 25:1–70:1 in tegenstelling tot 12:1–16:1 voor benzine.
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.
Je herkent een overhitte motor aan het rode lampje op je dashboard. Ook kan er rook onder de motorkap vandaan komen. Zet de auto z.s.m. op een veilige plek en laat de auto minimaal een kwartier afkoelen. Dit kan met de motorkap open maar is niet noodzakelijk.
Wij raden aan niet door te rijden met een defecte waterpomp. Zorg ervoor dat u dit auto onderdeel zo snel mogelijk vervangt bij een defect. Over het algemeen kunt u eenvoudig zelf een defecte waterpomp vervangen. Tap alle koelvloeistof af en demonteer de onderdelen die de weg naar de pomp belemmeren.