In de meeste gevallen is de verkoper verantwoordelijk voor een beschadigde verzending. Het is hun taak om ervoor te zorgen dat het product veilig en in goede staat bij jou als klant aankomt.
Het kan een frustrerende ervaring zijn voor klanten om beschadigde pakketten te ontvangen. In de meeste gevallen zijn de vervoerders verantwoordelijk voor de beschadigde inhoud. Toch beschouwt de klant u, de verkoper, vaak als verantwoordelijk voor de slechte ervaring.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf.
De verkoper die het goed zelf verzendt of bezorgt draagt het risico voor verlies en beschadiging. Indien de consument het product zelf moet gaan ophalen, maar toch vraagt om een verzending, zal het risico voor verlies en beschadiging aan de consument toekomen.
Aansprakelijkheid in de vervoerovereenkomst
Onder de vervoerovereenkomst is de vervoerder aansprakelijk voor verlies en beschadiging van de goederen tijdens het transport. Ook is hij aansprakelijk voor vertraging.
In het algemeen geldt dat degene die de schade heeft veroorzaakt, aansprakelijk is voor de letselschade. Dit kan bijvoorbeeld een automobilist zijn die een verkeersongeval heeft veroorzaakt, maar ook een werkgever die zijn werknemers niet voldoende heeft beschermd tegen gevaarlijke situaties op de werkvloer.
Het woon-werkverkeer van en naar passende arbeid is in principe de verantwoordelijkheid van de arbeidsongeschikte werknemer.
U bent verantwoordelijk voor bezorging totdat de consument uw product ontvangt. Bezorgt u bij de buren, dan blijft u verantwoordelijk totdat de klant het product ophaalt.
Hoewel de bezorger de taak heeft om het pakket af te leveren en de ontvanger op de hoogte te houden van de voortgang, draagt een webwinkel de verantwoordelijkheid om het pakket bij de consument te krijgen.
Wanneer is de verkoper verantwoordelijk? Zegt de verkoper dat hij het product verzendt of bezorgt, bijvoorbeeld in de advertentie of in de chat? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product opsturen.
In de meeste gevallen is de verkoper verantwoordelijk voor een beschadigde verzending. Het is hun taak om ervoor te zorgen dat het product veilig en in goede staat bij jou als klant aankomt.
Uw artikel is bezorgd door een koerier
Als u hiermee akkoord bent gegaan, is het niet de verantwoordelijkheid van de verkoper als uw bestelling zoekraakt. Als uw artikel niet op de afgesproken locatie is afgeleverd, is het de wettelijke verantwoordelijkheid van de verkoper om het probleem op te lossen .
Neem zo snel mogelijk contact op met de verzender, bijvoorbeeld de webshop waar de bestelling vandaan komt. De verzender kan de schade bij DHL claimen. En mogelijk kan de verzender je voorzien van een passende oplossing, zoals een vervangende zending sturen of het teruggeven van het aankoopbedrag.
Documenteer de schade aan het pakket
Door uw beschadigde goederen te documenteren, kunt u aan de verkoper of detailhandelaar bewijs leveren dat het artikel beschadigd is (de meeste mensen willen bewijs; zelfs als ze het artikel niet terug willen, kunnen ze deze foto's gebruiken als bewijs als ze een claim tegen de vervoerder willen indienen).
DOA staat voor Defect On Arrival: kortom, een component of product dat al defect is op het moment van levering aan de klant . Ze zijn een bron van ongemakkelijke discussies over systeembeschikbaarheid, Service Level Agreements en claims.
Verkopers zijn verplicht het artikel te leveren zoals het in de aanbieding is beschreven. Als de koper het verkeerde artikel ontvangt, of als het artikel kapot, beschadigd of defect aankomt (en niet duidelijk als zodanig is beschreven), hebben ze het recht om het te retourneren voor een terugbetaling, zelfs als de verkoper geen retourzendingen aanbiedt.
Hoewel de manier waarop de consument het pakket ter verzending heeft aangeboden afwijkt van de normale gang van zaken is PostNL toch aansprakelijk voor het zoekraken en moet het de consument de gevraagde vergoeding betalen.
Het is vaker de verantwoordelijkheid van de verkoper , of het nu hun fout is of niet. Neem eerst contact op met de verkoper, want ze zijn misschien bereid om je een vervangend artikel te sturen.
In de meeste postsystemen wordt een verantwoord item dat niet bij de ontvanger kan worden afgeleverd, na een bepaalde periode meestal teruggestuurd naar de afzender . Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de afzender zijn item terugkrijgt als de ontvanger niet beschikbaar is of weigert het te accepteren.
De verkoper heeft het contract met de koerier, dus vanuit jouw perspectief is de verkoper volledig verantwoordelijk . De verkoper is degene die die koerier boven anderen heeft gekozen en akkoord is gegaan met de voorwaarden van het contract. Je hebt een persoon een overeengekomen bedrag betaald voor een artikel dat op de een of andere manier bij je voordeur zou verschijnen.
In de meeste gevallen is de verkoper verantwoordelijk voor de leveringen totdat ze op de aangewezen plaats van de klant worden afgeleverd. Zodra de koerier de levering heeft bevestigd, wordt het pakket de verantwoordelijkheid van de online shopper . Gelukkig kunnen sommige vervoerders en verkopers samenwerken met ontvangers als hun pakketten worden gestolen.
Wat u kunt doen: Als u uw pakket nog steeds niet kunt vinden en het meer dan 24 uur geleden is dat het de status 'bezorgd' kreeg, gebruik dan uw trackingnummer en dien een serviceverzoek in bij uw lokale postkantoor ™.
Het kan zijn dat je werkgever in je arbeidsovereenkomst met je afsprak dat je over een eigen wagen dient te beschikken en dat je die ook beroepshalve moet willen gebruiken. Als je zo'n afspraak maakte, is die in principe ook geldig.
Kan de werknemer wel werken, maar niet zelfstandig naar de werkplek komen? Dan moet de werkgever vervoer voor de werknemer regelen. Kan de werkplek zo aangepast worden dat de werknemer zijn werk weer kan hervatten? In dat geval moet de werkgever de nodige aanpassingen uitvoeren.
Enkele voorbeelden van vervoersvoorzieningen zijn onder andere: vervoersvergoeding, het beschikbaar stellen van een bruikleenauto, het verstrekken van een rolstoel, een scootmobiel, of een autoaanpassing, toegang tot de regiotaxi of rolstoeltaxi, een parkeerkaart voor mindervaliden, parkeerfaciliteiten en vergoedingen ...