Deze leesvraag gaat bijvoorbeeld over een gebeurtenis of emotie in jouw boek en je vraagt de leerlingen hoe dit in hun boek of met hun hoofdpersoon gaat. Tijdens de les lees je een stukje voor waaraan je de vooraf bedachte leesvraag hebt gekoppeld. Vervolgens geef je de leerlingen de leesvraag mee.
De simpelste manier van boekpromotie is het inrichten van een thematafel/boekenhoek in de klas. Je kunt de boeken aan laten sluiten bij het thema van een lopend project, kiezen voor boeken van een bepaalde auteur of bijvoorbeeld de nieuwste kinderboeken neerleggen.
In de video Vertel eens… is een praktijkvoorbeeld te zien van deze aanpak. De leerkracht gaat in gesprek met de kinderen over het boek dat zij allemaal gelezen hebben. De leerkracht is de regisseur; hij stelt de vragen en leidt het gesprek. Alles kan en mag worden gezegd door de kinderen.
1. J.K. Rowling – 1 miljard dollar.
Leesclubs zijn groepjes mensen de bij elkaar komen om boeken te lezen en te bespreken. Dat is in feite wat het is. Het is niks spannends of ingewikkelds, het is eigenlijk gewoon 'voor de leuk. ' Althans, zo is het bij onze leesclub.
Welke groep lezers, indien aanwezig, zou dit boek het meest nuttig vinden? Heeft de auteur de benodigde expertise om het boek te schrijven? Wat zijn de meest geschikte criteria om het boek te beoordelen? Hoe succesvol denkt u dat de auteur was in het uitvoeren van de algemene doelen van het boek?
Een ode aan het leven. Al het blauw van de hemel, is gebaseerd op een origineel scenario. Het verhaal begint met een advertentie van een jongeman van zesentwintig. Emile, die lijdt aan de ziekte van alzheimer.
De genres waarin de literatuur wordt opgedeeld zijn zeer talrijk. Men onderscheidt in de praktijk hoofdgenres (lyriek, epiek, dramatiek), subgenres (roman, novelle, verhaal, sonnet, kwatrijn e.d.) en historisch bepaalde genres (dageraadslied, ridderroman, klassiek blijspel e.d.).
Bij een boekbespreking hou je een soort spreekbeurt over een boek. Je vertelt over het boek, de schrijver, de personen en andere dingen. Ook ga je een stukje voorlezen. Als eerst ga je allerlei dingen opzoeken en het verhaal op papier zetten.
Er zijn zes soorten leesvragen: Begrijpend lezen. Gedetailleerde vragen . Volgen van instructies . Hoofdgedachtevragen .
Wat zijn leesstrategieën? Leesstrategieën zijn alle handelingen die een lezer onderneemt om op een effectieve en efficiënte manier een leesdoel te bereiken. Er zijn verschillende leesdoelen, maar op school is het leesdoel vaak om de tekst te begrijpen.
Een minilesje is een kleine motiverende instructie voorafgaand aan het vaste leesmoment. Het is bedoeld om leerlingen in de leesstand te krijgen en om ze in hun boek te laten duiken. Het is een leesbevorderende activiteit, waarna leerlingen vervolgens allemaal in hun eigen boek gaan lezen.
Terwijl u het boek leest, noteert u vragen die in u opkomen of gebeurtenissen, personages of taal die u interesseren. Denk na over de thema's en personages. Denk na over hoe de auteur het boek heeft gestructureerd. Gebruik bladwijzers of maak een lijst met paginanummers, zodat u snel een passage kunt vinden tijdens de discussie.
Een eerste bijeenkomst
Organiseer een kennismakingsbijeenkomst voor de belangstellenden. Laat daarbij bijvoorbeeld iedereen iets vertellen over zijn leesvoorkeuren of vraag de deelnemers een van hun favoriete boeken mee te nemen. Tip: Neem de tijd om een goed beeld te krijgen van elkaars verwachtingen over de leesclub.