In Denemarken, Estland, Duitsland en Zweden zijn studenten niet vrijgesteld van de inschrijvingsbelasting en andere belastingen op auto's.
een vrachtauto of autobus die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen en die niet bedrijfsmatig wordt gebruikt. een personenauto, bestelauto of motor die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. motorrijtuigen van de politie. motorrijtuigen van de brandweer.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
In Frankrijk wordt geen wegenbelasting betaald. In plaats daarvan wordt er op de meeste autosnelwegen tol geheven voor iedereen die deze tolwegen gebruikt. Er zijn ook enkele tolbruggen en toltunnels.
In Duitsland wordt de wegenbelasting "Kfz-Steuer" genoemd, wat staat voor "Kraftfahrzeugsteuer". Het is een jaarlijkse belasting die eigenaren van voertuigen moeten betalen voor het gebruik van de Duitse wegen.
De wegenbelasting is in Spanje vooral afhankelijk van het aantal (fiscale) PK's van het voertuig. Daarnaast wordt er uiteraard ook een onderscheid gemaakt tussen een motor of auto. Voor een gemiddelde auto betaal je in Spanje ongeveer €60 aan wegenbelasting per jaar.
Waarom een vignet voor Oostenrijk? In Oostenrijk betaal je wegenbelasting in de vorm van een vignet.
De Zweden rekenen in kronen. Om tot het resultaat van de kosten voor de vägskatt te komen wordt er voor ieder voertuig een basistarief genomen. Het basistarief is 360 kronen (€35,73) Het bedrag dat hier bovenop komt, wordt bepaald op basis van het brandstoftype en de CO2-uitstoot.
In andere landen, zoals Engeland, Frankrijk en Italië, betalen mensen minder of geen wegenbelasting. Daarom is er een andere manier bedacht om geld in te zamelen voor het onderhoud aan de weg, tankstations en rustplaatsen. De meeste tolwegen worden onderhouden door particuliere bedrijven.
België is het land met de hoogste autobelasting
Het land met de hoogste autobelastingen per jaar is België.
Wegenbelasting is een jaarlijkse belasting die afhankelijk is van het type voertuig, het type brandstof en de CO2-uitstoot.
Voor alle in Italië ingeschreven auto's moet een wegenbelasting worden betaald. Deze belasting wordt jaarlijks betaald, meestal in het gemeentehuis, en de prijs hangt af van het merk en de grootte van uw voertuig; voor een gemiddelde auto betaalt u ongeveer 85 euro per jaar.
Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken.
Dit komt omdat elke provincie nog extra belasting mag heffen op de MRB, de zogenaamde opcenten. Het Rijksdeel van de wegenbelasting - dus het deel dat niet de provincie maar het Rijk zélf vaststelt - is dit jaar ook omhoog gegaan.
Voor oldtimers die tussen 1 januari 1984 en 1 januari 1988 in gebruik zijn genomen, is er een overgangsregeling ingesteld. Deze overgangsregeling zorgt ervoor dat eigenaren van deze oldtimers aanzienlijk minder wegenbelasting betalen dan de normale tarieven.
Er is geen limiet aan het aantal auto's dat je op je naam mag hebben. Je kunt dus zoveel auto's registreren als dat je in bezit hebt. Wel kan het zijn dat de autoriteiten extra controles doen als je heel veel auto's op je naam zet.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Van 8 tot 11,99 fiscale PK: 34,08 euro. Van 12 tot 15,99 fiscale PK: 71,94 euro. Van 16 tot 19,99 fiscale PK: 89,61 euro. Vanaf 20 fiscale PK: 112,00 euro.
Polen. Tot en met 1997 was er in Polen een wegenbelasting (podatku drogowego) die bezitters van personenauto's moesten betalen. In 1998 is dat omgezet naar een brandstofaccijns van 10,5%.
In vergelijking met Nederland is het aanschaffen van een voertuig in Denemarken aanzienlijk duurder, maar het gebruik is minder duur. De wegenbelasting is over het algemeen de helft lager per jaar, met name voor dieselvoertuigen. Ook de brandstofaccijns is in Denemarken wat lager.
Talloze Grieken kunnen de autobelasting niet meer betalen. Kleine auto's kosten daar 120 per jaar aan MRB, middenklasser met een motorinhoud tot 1600 cc doen 265 euro en dat loopt op tot 1320 euro voor auto's met maximaal 4 liter motorinhoud.
In Portugal betalen we in vergelijking tot veel andere landen weinig motorrijtuigenbelasting. Voorbeeld: voor een gemiddelde VW Golf diesel betaal je in Nederland €1.176 belasting per jaar. In Portugal is dat slechts €145. Dat scheelt meer dan een slok op een borrel!
De verkeersbelasting is doorgaans lager dan de Nederlandse wegenbelasting, maar wordt aangevuld met de eenmalige BIV. Het totale kostenplaatje hangt af van het gewest waarin je woont en de kenmerken van het voertuig.