Die luidt: "Een Ferrari is wat je rijdt als je iemand wilt zijn.Als je iemand bent, rijd je een Lamborghini."
Enzo Ferrari, de trotse man die hij was, ging niet goed om met deze constructieve kritiek. Hij verwierp onmiddellijk elke suggestie van Lamborghini en ging verder met de beroemde woorden: " Laat mij auto's maken.Houd jij je maar aan het maken van tractoren, boer."
“Ferrari is wat verfijnder, maar Lamborghini is bruter en extremer en dat past beter bij mij. Een Italiaans raspaardje, tja. Mijn ervaring is dat het allemaal meer kost dan een normale auto en dat je ook vaker met defecten te maken hebt. Dat is althans grofweg wat ik heb meegemaakt”, aldus de ervaringsdeskundige.
Lamborghini verdiende een fortuin met het bouwen van tractoren en hield ervan om in zijn Ferrari's te rijden. Maar nadat hij door Ferrari werd genegeerd, die Lamborghini's klachten over de betrouwbaarheid van de auto negeerde, begon hij zijn eigen bedrijf, dat zijn debuut maakte op de Autosalon van Genève in 1963 met de verleidelijke 350 GT.
Geschiedenis. De Italiaanse productiemagnaat Ferruccio Lamborghini richtte het bedrijf in 1963 op met als doel een verfijnde grand touring-auto te produceren om te concurreren met de aanbiedingen van gevestigde merken zoals Ferrari. De eerste modellen van het bedrijf, zoals de 350 GT, werden halverwege de jaren 60 uitgebracht.
Iedereen weet: de auto's in Sant'Agata Bolognese zouden nooit geboren zijn zonder het inmiddels beroemde dispuut tussen Ferruccio Lamborghini en Enzo Ferrari. En de geschiedenis herinnert ons eraan dat het tweetal vanaf die dag nooit meer met elkaar heeft gesproken .
Alle bedrijven van Ferruccio Lamborghini zijn vandaag de dag nog steeds in een of andere vorm actief. Zijn zoon, Tonino, ontwerpt een collectie kleding en accessoires onder het merk Tonino Lamborghini, en ontwerpt ook de Town Life, een elektrische microauto die in 1999 werd onthuld op de Bologna Motor Show.
Je kunt je voorstellen dat sommige producers ergens hebben gezegd: "We moeten Ferruccio en Enzo een straatrace laten houden en elkaar laten inhalen." Maar ze hebben nooit een straatrace gehouden .
Na zijn vele successen als coureur in vooral lokale races richtte Ferrari in 1929 in Modena de Scuderia Ferrari (renstal Ferrari) op, een team dat als satelliet-renstal van Alfa Romeo fungeerde. Hijzelf besloot als coureur te stoppen in 1932, nadat in januari van dat jaar zijn zoon Alfredo geboren was.
Hij trouwde, maar zijn vrouw stierf in 1947 tijdens de geboorte van zijn eerste kind, een jongen genaamd Tonino.
Ferrari's staan bekend om hun pure kracht en agressie, met een focus op prestaties, terwijl Lamborghini's verfijnder en luxueuzer zijn . Wat betreft snelheid, staat het steigerende paard bekend om zijn acceleratie van de startlijn en het vermogen om snel topsnelheden te bereiken.
Lamborghini Veneno
Dit model getuigt volgens velen echter niet alleen van arrogantie, maar vooral van wansmaak. De Italiaanse sportwagen werd in 2013 ontwikkeld om de vijftigste verjaardag van Lamborghini te vieren. Er werden slechts een tiental exemplaren van gemaakt, en die kostten minstens 3 miljoen dollar per stuk.
Lamborghini Veneno Roadster: €3,3 miljoen
Met slechts negen geproduceerde exemplaren is de prijs net zo spectaculair: ongeveer €3,3 miljoen exclusief belastingen.
Enzo Ferrari overleed in 1988 op negentigjarige leeftijd en ligt naast zijn zoon Alfredo (beter bekend als Dino) begraven op de San Cataldo-begraafplaats in Modena.
De Lamborghini Huracan Sterrato is Lambo's allernieuwste variant van de Huracan, die al in tientallen uitvoeringen is uitgebracht. Maar zonder twijfel is de Huracan Sterrato de meest spraakmakende, de meest excentrieke, de meest bijzondere en tot op zekere hoogte ook de meest unieke.
"Lamborghini - The man behind the legend", gepresenteerd tijdens de laatste editie van het Rome Film Fest, eind 2022 uitgebracht in de Verenigde Staten en vanaf half januari ook in Italië te zien op Prime Video, is het waargebeurde (maar zwaar gefictionaliseerde ) verhaal van Ferruccio Lamborghini van het einde van de Tweede Wereldoorlog tot ...
Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari Cavaliere di Gran Croce OMRI (/fəˈrɑːri/; Italiaans: [ˈɛntso anˈsɛlmo ferˈraːri]; 18 februari 1898 – 14 augustus 1988) was een Italiaanse autocoureur en ondernemer , de oprichter van het Scuderia Ferrari Grand Prix-raceteam en later van het automerk Ferrari.
Automobili Lamborghini S.p.A. (uitspr.: [lamborˈɡiːni]) is een Italiaanse fabrikant van luxe sportwagens die eigendom is van Volkswagen via hun dochterbedrijf Audi. Lamborghini's productiefaciliteit en het hoofdkantoor zijn gevestigd in Sant'Agata Bolognese, Italië.
De Enzo werd aanvankelijk verkocht door Ferrari voor een bedrag van 450.000 euro, maar vanwege de beperkte oplage (400 stuks) waarin het Italiaanse merk de auto heeft gebouwd zijn de prijzen tegenwoordig aanzienlijk hoger. Wil je nu een Ferrari Enzo kopen, dan zul je al gauw 2 miljoen euro of nog meer moeten betalen.
Het verhaal gaat dat Ferruccio Lamborghini, een succesvolle tractorfabrikant en Ferrari-eigenaar, niet tevreden was met zijn Ferrari en naar Enzo Ferrari liep met suggesties om de auto te verbeteren . Het gesprek was kort en onaangenaam, waardoor Ferruccio woedend genoeg werd om zijn eigen autoproductie te starten.
De Lamborghini Urus van Enzo Knol
Na de Jeep werd het pas echt feest voor Enzo Knol, hij besloot namelijk een dikke Lamborghini Urus aan te schaffen. Zijn Lambo kost een dikke € 250.000 tot € 300.000, geen kleingeld dus voor de vlogger.
Gele Lamborghini urus van Ivo de Rooij.
Een duik in het kentekenregister van de RDW leert ons dat er slechts 773 Lamborghini's in Nederland geregistreerd zijn.
Nadat hij na een succesvolle carrière in de auto-industrie met pensioen was gegaan, overleed de heer Lamborghini op 20 februari 1993 in Perugia, Italië, op 76-jarige leeftijd.
Ferruccio Lamborghini was vanaf 1974 niet meer betrokken bij zijn eigen bedrijf. Lamborghini heeft sinds het einde van de jaren zeventig meerdere eigenaren gehad, waaronder Chrysler. Sinds 1998 is de sportwagenbouwer in handen van Audi.