Ze controleren de accu, remmen, schokdempers, distributieriem, uitlaat en banden. Verder vullen ze alle vloeistoffen bij en verversen ze de motorolie. En natuurlijk kijken ze ook naar de binnenkant van jouw auto. Zo testen ze je airco met een temperatuurmeting en checken ze de binnenspiegel.
Grote beurt auto
Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook interieurfilters en – bij een benzinemotor – de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. Waar nodig worden ook overige vloeistoffen, zoals olie voor de versnellingsbak of stuurbekrachtiging, op peil gebracht.
Is een grote beurt voor je auto onzin? Nee, dat is het absoluut niet. En grote beurt is heel belangrijk om de auto in goede conditie te houden. Zeker bij moderne auto's met kleinere turbomotoren is versie olie cruciaal voor een langere levensduur van bijvoorbeeld distributiekettingen.
Nee, de distributieriem wordt tijdens een grote beurt niet gecontroleerd. De distributieriem moet namelijk helemaal gedemonteerd worden om te kunnen controleren. Daarom staat in het onderhoudsboekje van uw auto aangegeven wanneer de distributieriem vervangen moet worden.
Een kleine beurt kost gemiddeld tussen de €100 en €150. Dit is exclusief de vervanging- en/of reparatiekosten van onderdelen. Bij een grote beurt liggen de kosten tussen de €200 en €400. Moet er iets vervangen worden?
Symptomen distributieriem
Er is aantal symptomen waar je aan kunt merken dat de riem vernieuwd moet worden: Een tikkend geluid in de motor kan duiden op een versleten riem. Dit hoor je het best als de motor nog niet opgewarmd is. Je auto heeft minder vermogen.
Voor een grote onderhoudsbeurt rekenen garages gemiddeld tussen de 350 en 700 euro. Als er een onderdeel van de auto kapot blijkt te zijn, betaal je in totaal al snel 1000 euro of meer voor de vervangende onderdelen en het uurtarief van de garage.
Van oudsher was het advies om eens in de twee jaar groot onderhoud te laten uitvoeren, afgewisseld met een kleine beurt. Werkzaamheden die we uitvoeren tijdens een grote beurt zijn onder andere een controle van de remmen, motorolie, verlichting, ruitenwissers en de bandenspanning.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Voor een groot onderhoud hangt alles af van welke onderdelen de garagist vervangt. Reken minstens gemiddeld 300 à 500 euro, afhankelijk van het merk. Bedenk echter dat je auto-onderhoud geen weggegooid geld is, want de reparatiekosten kunnen bij een slecht onderhouden auto heel snel oplopen.
De kleine beurt bestaat uit het verversen van de motorolie en het oliefilter. Verder wordt de auto op tientallen punten gecheckt en waar nodig onderhouden. Denk aan de remblokken, de verlichting, de accu en diverse vloeistoffen.
De voordelen van een onderhoudschecklist
De controlelijst dient als handleiding die aangeeft welke elementen van de machine geïnspecteerd moeten worden, hoe vaak en welke actie ondernomen moet worden als iets niet goed functioneert.
Heel eenvoudig: bij een klein onderhoud worden enkel de olie en de oliefilter ververst, terwijl bij een groot onderhoud alle vloeistoffen (gaande van olie over koelvloeistof tot rem- en zelfs versnellingsbakolie toe) gecontroleerd worden.
Ja, dat kan. Het is zelfs slim om de APK-keuring en de grote beurt te combineren. Wat er bij deze onderhoudsbeurten gecontroleerd wordt, overlapt vaak enigszins. Daarom bieden sommige garages een gratis APK bij een grote beurt aan.
De gemiddelde kosten liggen tussen de €200,- en de €400,-. Dit zijn de kosten die de garages rekenen voor de grote onderhoudsbeurt. Het is vaak een vast bedrag. Let wel op dat je dit bedrag moet betalen als er niets mis is met jouw auto.
Tijdens deze beurt worden verschillende onderdelen gecontroleerd, zoals de remmen, banden, verlichting, motorolie, filters, en nog veel meer. Het doel van de grote beurt is om eventuele problemen vroegtijdig te ontdekken en op te lossen, zodat uw auto veilig en betrouwbaar blijft rijden.
Kosten grote beurt
Dan kost een grote beurt vaak tussen de € 200 tot € 400. Moeten er verschillende auto-onderdelen vervangen worden? Dan lopen de kosten al snel op van € 700 tot € 1000. We zetten hieronder de belangrijkste factoren voor het berekenen van de kosten voor je op een rij.
Hoelang een grote beurt duurt, is natuurlijk afhankelijk wat de monteur tijdens de controle tegenkomt. Meestal duurt de grote beurt een halve dag. Breng je de auto 's ochtends weg? Dan kun je deze vaak aan het einde van de dag weer ophalen.
In de ranglijst van de top 30 meest dure automerken om te onderhouden prijkt BMW fier bovenaan. Over een tijdsbestek van tien jaar kun je rekenen op gemiddelde kosten van €16.400, wat neerkomt op €1.640 per jaar!
Maar uitgaande van een universele garage aangesloten bij de Bovag, zal dat gemiddeld 60-80 euro per uur zijn excl.BTW. Bij dealerbedrijven begint het tarief meestal bij zo'n 80 euro tot soms ver voorbij de 100 euro.
Vanaf € 375,- Door periodiek een grote beurt uit te laten voeren zorgt u er voor dat uw auto optimaal blijft presteren. Hierdoor kunt u veilig de weg op. Tijdens een grote beurt controleren wij uw volledige auto op alle kleine en grote functies.
De riemsituatie
Stellantis zegt dat het in december een aantal terugroepacties bij de RDW heeft aangemeld voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, maar ook voor de Citroën C3, C4, C4 Picasso, Berlingo, C3 Aircross, DS 3, DS 4, Opel Crossland en Opel Grandland.
Over het algemeen moet een distributieriem elke 5 tot 10 jaar worden vervangen of bij een maximaal aantal kilometers tussen de 60.000 tot 150.000 km. Dat klinkt als grote marges maar daar is een goede reden voor, verschillende motoren hebben namelijk een andere impact op de distributieriem.
Ongewone geluiden: Als je vreemde geluiden zoals piepende of tikkende geluiden uit de motor hoort, kan dit wijzen op een versleten distributieriem. Deze geluiden zijn vaak een vroeg teken dat de riem niet meer goed functioneert.