Deze bus is van de Dienst Vervoer en Ondersteuning (DV&O), welke die weer onder de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) valt. Het is een soort van mobiele gevangenis die door de politie bijvoorbeeld wordt ingezet bij evenementen en festivals.
Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.
Blauwe zwaailichten of flitslichten kunnen door bepaalde hulpvoertuigen worden gedragen. Dit omvat politievoertuigen, ambulances, brandweerwagens, kustwachten, bommenruimingsvoertuigen, bergreddingsvoertuigen en voertuigen die worden gebruikt in verband met een nucleair ongeluk of incident met radioactiviteit.
De zogeheten voorrangsvoertuigen – dat zijn ambulances, politie- en brandweerauto's – zijn te herkennen aan hun blauwe zwaailichten.
2 Door motorvoertuigen ten dienste van de politie en van de brandweer alsmede door motorvoertuigen , bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdelen b en d tot en met o, mogen een blauw zwaailicht of blauw knipperlicht en een tweetonige hoorn worden gevoerd.
Als uw voertuig in overtreding blijkt te zijn, zijn aanzienlijke boetes of andere straffen waarschijnlijk het gevolg. Allereerst zijn noodstroboscooplampen die rood of blauw zijn, over het algemeen niet toegestaan .
Blauwe en gele zwaailichten
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Het voertuig is te herkennen aan de zogenaamde secundaire striping (blauw en wit) en het opschrift “trainingsvoertuig”. De rijdocent en de agenten in opleiding zijn in burger gekleed en hebben geen operationele bevoegdheden.
De knipperende blauwe lichten die te zien zijn op parkeerplaatsen, bouwplaatsen en andere gebieden zijn 24V stroboscooplampen die op mobiele bewakingstrailers op zonne-energie zijn gemonteerd . Deze lichten zijn ontworpen om potentiële criminelen te waarschuwen voor hun aanwezigheid en illegale activiteiten af te schrikken.
Het feit dat we blauwe waarschuwingslichten hebben op politie-, reddings- en brandweervoertuigen is een uitvinding van de nazi's, zo meldt de Zwitserse krant Blick. De achterliggende gedachte is dat blauw zich beter verspreidt in de atmosfeer en daarom van dichtbij goed te zien is.
Het verschil tussen de twee is vrij duidelijk. Ambulance sirenes hebben doorgaans een hoger geluid met één toon, terwijl politie sirenes afwisselende tonen hebben met verschillende toonhoogtes . Ambulances hebben een schril geluid dat in een lus gaat, samen met consistent stijgen en dalen met flitsende lichten.
Prioritaire voertuigen van algemeen belang (categorie A ): deze voertuigen moeten uitgerust zijn met blauwe zwaailichten. Het zijn voertuigen van de politie, gendarmerie, douane, brandweer en interventie van mobiele ziekenhuiseenheden (SAMU of SMUR).
De maximumsnelheid mag - zonder bijzondere toestemming - met maximaal 40 kilometer per uur overschreden worden. Bij het rijden met blauwe lichten en sirene gelden extra bevoegdheden. Maar voor het gebruik daarvan moeten de politiemensen eerst nadrukkelijk toestemming van de meldkamer hebben gekregen.
Een herkenbare politie zie je in een Audi A6 avant of een Mercedes B-klasse rijden. De onherkenbare auto's zijn echter een breed scala aan merken en modellen. Peugeot 508, een Kia Ceed, een BMW 3-Serie, een Seat Leon en noem maar op.
De Handhaving auto's zijn geen noodhulp voertuigen zoals de ambulance, politie of brandweer. Dit betekend dat wij geen blauw zwaailicht en sirenes hebben.
Een groen zwaailicht geeft aan dat het om het commandovoertuig van een hulpdienst gaat. Oranje zwaailichten zie je bijvoorbeeld terug bij werkverkeer, hulpverlening bij autopech (in dit geval kunnen de hulpdiensten ook oranje licht voeren), of exceptioneel vervoer (convoi exceptionnel).
U herkent de parkeerschijfzone aan het verkeersbord E10 en/of aan een blauwe lijn langs de stoeprand. Op dit bord staat de maximale parkeertijd. Op uw parkeerschijf stelt u de tijd in waarop u de auto parkeert.
De technologie achter de blauwe lichten
Het knipperen is meer dan alleen een afschrikmiddel – het geeft aan dat er hoogwaardige bewakingstechnologie aan het werk is . De camera's die met deze lichten zijn verbonden, maken vaak deel uit van grotere netwerken die gebruikmaken van AI, gezichtsherkenning en bewegingsdetectie.
Zwaailichten van hulpdiensten in Nederland en België, zoals politie, brandweer en ambulancediensten zijn blauw.
Een politieauto is vaak uitgerust met een sirene of meertonige hoorn en zwaailichten, en is gespoten in een herkenbaar opvallend patroon. De beschildering, klank van de sirene en de configuratie en kleur van de zwaailichten verschillen per regio.
Het is toegestaan om een blauw zwaailicht op een auto te gebruiken wanneer het voertuig een noodvoertuig is dat bevoegd is om deze verlichting te gebruiken. Dit geldt met name voor hulpdiensten die met spoed reageren op noodsituaties.
Met ingang van de nieuwe OOV-striping beschikken de voertuigen over rode en reflecterend blauwe diagonale strepen van 472 mm breed onder een hoek van 40 graden ten opzichte van horizontaal. De politie heeft ook beschikking over een secundaire striping, waarbij de rode strepen missen op de voertuigen.
Er zit niet standaard op alle politieauto's een camera, de camera die je bij wegmisbruikers ziet zit er voornamelijk om bestuurders te kunnen confronteren met hun eigen weggedrag én te dienen als bewijs.
Wat je moet doen en laten als er een ambulance aankomt, is hetzelfde als wat je wel en niet moet doen als er een politieauto of brandweer nadert. Zonder zwaailicht of sirene is er niks aan de hand en hebben zij geen voorrang nodig. Als het nodig is om ergens snel te zijn, dan zullen ze dat duidelijk aangeven.
Politieagenten rijden soms zonder sirene, maar wel met het zwaailicht aan, omdat ze met spoed onderweg zijn, maar niet te luidruchtig willen arriveren. Bijvoorbeeld omdat ze een inbreker op heterdaad willen betrappen. Of ze willen voorkomen dat veel mensen uit nieuwsgierigheid naar het incident komen.