Een eenvoudige organisatie kent weinig specialisatie en is daarnaast informeel en flexibel. Het is niet nodig dat alle medewerkers hoog opgeleid zijn. In deze eenvoudige structuur past centrale planning het beste, omdat het topmanagement de medewerkers direct aanstuurt.
Ook bekend als de platte structuur, heeft de eenvoudige organisatiestructuur geen meerdere managementlagen of formele afdelingen . In plaats daarvan heeft een eenvoudige organisatiestructuur meestal één eigenaar die taken rechtstreeks aan werknemers delegeert.
Organisaties voldoen daarmee aan kenmerk drie van complexe systemen. Een complex systeem is non-lineair: dit betekent dat de grootte van de input en de grootte van de output niet in dezelfde mate met elkaar mee-bewegen. Het wordt ook wel het 'butterfly effect' genoemd binnen organisaties.
Met andere woorden, complexe organisaties zijn organisaties met een groot aantal mensen, strategieën, regels, processen en basiseenheden , zoals gedefinieerd door het opkomende gebied van de complexiteitstheorie en organisaties.
Een organisatie is een blijvend menselijk samenwerkingsverband, met een bepaald doel. Zodra een organisatie een product of dienst gaat aanbieden wordt het een bedrijf. Een organisatie is geen bedrijf, maar een bedrijf is wel een organisatie. Een onderneming is een bedrijf met een winstoogmerk.
Er zijn veel manieren om een bedrijf te organiseren, maar de meeste structuren vallen in een van de vier categorieën: functioneel, divisie-, matrix- en flatarchie .
In een matrixorganisatie worden medewerkers van verschillende afdelingen in een gezamenlijk project bij elkaar geplaatst. Formeel blijven de medewerkers op hun eigen afdeling werkzaam, waarbij ze verantwoording afleggen aan de lijnmanager.
Afhankelijk van je behoeften, je personeel en het type bedrijf is een minder traditioneel organogram mogelijk de beste oplossing voor je. Er zijn drie hoofdtypen: hiërarchisch, matrix en vlak.
Er zijn drie hoofdtypen organisatiestructuren. 1) Lijnorganisatie 2) Functionele organisatie 3) Lijn- en staforganisatie . In dit type organisatie loopt de lijn van autoriteit direct van boven naar beneden en de lijn van verantwoordelijkheid loopt van beneden naar boven in tegengestelde richting.
Nee, in de regel zijn de onderwijsactiviteiten van een middelbare school niet economisch van aard, waardoor de school niet wordt aangemerkt als een onderneming.
Wat zijn enkele mogelijke voor- en nadelen van een eenvoudige organisatiestructuur? Voordelen zijn onder andere snelle besluitvorming, meer controle door de manager en hoge flexibiliteit . Nadelen kunnen zijn: beperkt groeipotentieel, risico op fouten bij het nemen van beslissingen en burn-out bij werknemers.
Een klein familiebedrijf, zoals een lokale bakkerij of een boetiekwinkel , is een veelvoorkomend voorbeeld van een eenvoudige structuur. In deze bedrijven neemt de eigenaar doorgaans belangrijke beslissingen, houdt hij direct toezicht op de activiteiten en hebben werknemers brede, overlappende verantwoordelijkheden met minimale formele procedures.
Een organisatie is niets meer dan een groep mensen die samenwerken aan een gezamenlijk doel. In 1979 presenteert Mintzberg voor het eerst organisaties als systemen die op verschillende manieren kunnen worden gestructureerd om effectief te functioneren, afhankelijk van hun omgeving, strategie, en interne processen.
De ideale span of control verschilt per organisatie. In de meeste gevallen wordt uitgegaan van een praktijk waarin een manager maximaal tien personen direct aanstuurt. De optimale en/ of maximale span of control hangt af van meerdere factoren: Organisatiestructuur.
Een matrix is een algemeen begrip op het grensvlak van de scheikunde en de materiaalkunde, waarmee een materiaal of een stof wordt bedoeld, dat als raamwerk dient, ter ondersteuning of ter omringing van een ander materiaal of stof. De matrix kan in principe uit alle soorten materialen gemaakt zijn.
Soorten organigrammen
Dit is een piramidevormig diagram dat de bevelsketen definieert. Het hoogste niveau in de keten (bijvoorbeeld de CEO of managing director) staat bovenaan de hiërarchie en werknemers op instapniveau staan onderaan .
Een organogram is een schematische weergave van een organisatie. Het ziet eruit als een tekening met vakjes en lijntjes. Vaak een stroomschema of flowchart genoemd. In de vakjes staan de namen van de werknemers of afdelingen binnen je bedrijf.
Een organigram is gebaseerd op mensen, terwijl een org-structuur is gebaseerd op functies . Org-structuren schetsen de verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid en autoriteit voor elke rol in het bedrijf. In tegenstelling tot organigrammen veranderen ze niet vaak. Ze zijn gebaseerd op de algemene functie en visie van het bedrijf, dus regelmatige veranderingen zijn zeldzaam.
Een onderneming is bijna altijd een BV (besloten vennootschap) met aandelen en aandeelhouders. Niet alle bedrijven zijn beursgenoteerd. Een organisatie omvat non-profitorganisaties en bedrijven, het is een zeer brede term en je kunt er niet veel uit afleiden.
Gebruik de term die het meest logisch is voor uw publiek. Bedrijf is geschikt voor bedrijven die zichzelf niet als organisaties beschouwen . Organisatie omvat scholen, non-profitorganisaties en overheidsklanten naast bedrijven.
Een organisatie levert allerlei bijdragen aan de samenleving waar ze deel van uitmaakt. Toch is er vrijwel altijd één bijdrage aan te wijzen, die men wel het hoofddoel van de organisatie noemt. Aan het leveren daarvan ontleent de organisatie haar bestaansrecht.