In de brede zin draait sociale duurzaamheid om het streven de leefkwaliteit van mensen te verbeteren, in huidige en toekomstige generaties. Hierachter gaan verschillende waarden schuil, zoals diversiteit, democratie, sociale rechtvaardigheid, individueel welzijn, collectief welzijn, sociale cohesie.
Sociale duurzaamheid is een proactieve manier om de impact van het bedrijf op werknemers, werknemers in de waardeketen, klanten en lokale gemeenschappen te beheren en te identificeren . Bedrijven die het belang van sociale duurzaamheid benadrukken, erkennen het belang van hun relaties met mensen, gemeenschappen en de maatschappij.
Het 5P's model van duurzaamheid – People, Planet, Profit, Peace en Partnership – biedt een uitgebreid kader voor het begrijpen en toepassen van duurzaamheid in je bedrijf.
De vier principes van duurzaamheid – sociale rechtvaardigheid, economische welvaart, ecologische balans en culturele vitaliteit – kunnen gemakkelijk worden geïntegreerd in de keuzes die je als bedrijf maakt.
Duurzaamheid is een van onze kernwaarden. Om de voordelen van deze kernwaarde te maximaliseren in alles wat we als bedrijf doen, houden we altijd rekening met de 4 P's: People, Planet, Prosperity en Plastics.
Wat is sociale duurzaamheid? In de brede zin draait sociale duurzaamheid om het streven de leefkwaliteit van mensen te verbeteren, in huidige en toekomstige generaties.
Introductie van de vier pijlers van duurzaamheid: menselijk, sociaal, economisch en ecologisch .
People, Planet, Profit (Triple P) De basis onder MVO en duurzaamheid is een juiste balans tussen People, Planet en Profit (Triple P), ofwel tussen de sociale, de milieu- en de economische aspecten (Bergmans, 2003).
De “5 P’s” van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN – Mensen, Planeet, Welvaart, Vrede en Partnerschappen – vormen de basis van Agenda 2030, een ambitieus plan om een gelijkwaardiger, rechtvaardiger, duurzamer en welvarender wereld te creëren voor toekomstige generaties.
In de wereld van marketing is het belangrijk om een helder en effectief plan te hebben dat jouw merk onderscheidt en je doelgroep effectief bereikt. Dit is waar de Marketing Mix, oftewel de 5P's, een belangrijke rol speelt. De 5P's staan voor Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel.
Het idee van sociale duurzaamheid is om ervoor te zorgen dat de omstandigheden van welzijn van de ene generatie op de andere worden doorgegeven . Wereldwijde kwesties van sociale duurzaamheid omvatten bevolkingsgroei, armoede, voedsel, gezondheid, gendergelijkheid en onderwijs.
Van duurzaam kan het zelfstandig naamwoord duurzaamheid worden afgeleid. Dat betekent dat iets duurzaam is: het 'duurzaam-zijn'.
SOCIAAL WELZIJN
Adequate gezondheidszorg, veilige en gezonde huisvesting en kwalitatief hoogstaand onderwijs voor alle leden van de gemeenschap . Houdt een plek in stand die veilig is voor criminaliteit en agressie. Bevordert een gemeenschapsgevoel dat een gevoel van verbondenheid, een gevoel van plaats en een gevoel van eigenwaarde creëert.
Sociale duurzaamheid wordt vaak ondersteund door wetten en regels, zoals bedrijfs- en rechtenbeleid. Menselijke duurzaamheid richt zich op het behouden en verbeteren van menselijk kapitaal binnen de maatschappij.
Duurzame voorbeelden hiervan zijn: Kies een energieleverancier die gebruikmaakt van 100% schone, hernieuwbare energiebronnen. Installeer isolatie voor efficiënte verwarming. Haal de stekkers van elektrische apparaten uit het stopcontact wanneer je ze niet gebruikt.
De 3 pijlers van duurzaamheid : milieu, sociaal en economisch. Duurzaamheid is een essentieel onderdeel van het aangaan van huidige en toekomstige wereldwijde uitdagingen, niet alleen die gerelateerd aan het milieu.
Sociale duurzaamheid gaat over het identificeren en beheren van zakelijke impact, zowel positief als negatief, op mensen . De kwaliteit van de relaties van een bedrijf en de betrokkenheid bij haar stakeholders is cruciaal.
'Een duurzame samenleving' verwijst naar een betekenis die pas eind jaren tachtig opgekomen is. Een duurzame samen- leving is een samenleving met een hoge levenskwaliteit, waarin mensen rechtvaardig behandeld worden, die binnen ecologische grenzen blijft en die democratisch georganiseerd is.
Social Sustainability and Inclusion richt zich op de noodzaak om "mensen op de eerste plaats te zetten" in ontwikkelingsprocessen. Het promoot sociale inclusie van de armen en kwetsbaren door mensen te empoweren, samenhangende en veerkrachtige samenlevingen op te bouwen en instellingen toegankelijk en verantwoordelijk te maken voor burgers .
De 4 duurzaamheidsprincipes richten zich op socialiteit, mensen, economie en het milieu. Daarmee lijken deze principes op de 3P's van duurzaamheid; people, planet, profit.
Onze observatie benadrukt een essentiële onderzoeksverschuiving in de SSCM-literatuur in de nabije toekomst, van het genoemde triple bottom line-raamwerk (Profit–Planet–People) naar een quadruple bottom line (QBL)-paradigma ( Profit–Planet–People–Policy ). We noemen dit raamwerk "de 4P's van duurzaamheid", afgebeeld in Fig.
Een duurzaamheidsstrategie is een plan dat richting geeft over hoe je duurzaam ondernemen aanvliegt. Het gaat over het vastleggen van langetermijndoelstellingen. Wat is nú belangrijk? En wat doen we nog steeds, of juist niet meer in de toekomst.