De last onder één (enkele) as mag niet meer zijn dan: 10 ton voor een niet aangedreven as. 11,5 ton voor een aangedreven as. 12 ton voor een as van een werktuig (uitsluitend in Nederland)
Deze straat is verboden voor voertuigen waarvan de totaalmassa groter is dan 30 ton en of de aslast groter is dan 10 ton.
De lading van personenauto's mag niet meer dan 20 cm buiten elke zijkant van de auto uitsteken tot een maximumbreedte van 2,55 meter. Voor aanhangwagens (en vrachtauto's) geldt dat de breedte van het voertuig incl. de lading niet breder mag zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van 3,00 meter.
Last (druk) onder de koppeling/assen
De last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg mag alleen neerwaarts zijn gericht en niet meer dan 50 kg bedragen.
De hoogte van een vrachtwagen mag niet meer zijn dan 4,00 meter. Ook een container of een ander type oplegger mag niet hoger zijn.
Vrachtwagens van 44 ton zijn niet per se groter dan vrachtwagens met een lager gewicht, maar mogen gewoon zwaardere ladingen vervoeren. Het enige type vrachtwagen dat 44 ton kan vervoeren, heeft zes assen (drie op de trekker, drie op de oplegger) , een wegvriendelijke vering en een aandrijfasgewicht van 10,5 ton.
De hoogte van een vrachtwagen kan verschillen, afhankelijk van het type voertuig en de specifieke toepassing. Over het algemeen liggen de hoogtes tussen 3,5 en 4 meter. 4 meter is namelijk de maximale hoogte die in veel Europese landen is toegestaan zonder speciale vergunningen.
Aslasten bij combinaties
de last onder de aangedreven as of assen; deze moet ten minste 1/5 deel (EU: 1/4 deel) zijn van het totale feitelijke gewicht van het voertuig of de combinatie. de last onder de koppeling van een beladen oplegger; deze moet ten minste 1/5 deel zijn van de massa van de beladen oplegger.
Duitsland. Het maximaal gewicht van een vrachtwagen in Duitsland is 40 ton. Dat geldt wel alleen voor vrachtauto's die hun lading uitsluitend over de weg vervoeren. Wanneer de geladen goederen een deel van de rit per spoor of over water afleggen, mogen vrachtauto's vaak 44 ton wegen (intermodaal transport).
som van de aslasten: door meting vastgestelde som van twee of meer assen van een motorrijtuig, een autonome aanhangwagen of een samenstel van voertuigen. totale massa: door weging vastgestelde massa van het totale voertuig of samenstel van voertuigen.
Parkeren bij een laadpaal zonder te laden is weliswaar asociaal, maar het is niet illegaal. Er zijn in het verleden boetes voor uitgedeeld, maar de Hoge Raad oordeelde in 2022 dat laadpaalkleven in principe niet strafbaar is.
Aslast is het maximale gewicht op een as met twee wielen. Een asstel is een samenstel van twee of meer assen die op minder dan 1,80 meter afstand van elkaar gelegen zijn. Er is sprake van afzonderlijke assen als de onderlinge afstand meer is dan 1,80 meter.
Heb je bijvoorbeeld een auto met een maximale massa van 1765 kg en een gewicht van 1370 kg, dan is het maximaal laadvermogen: 1765-1370 = 395 kg maximaal laadvermogen.
Trekas banden – aangedreven as banden
De banden op de trekas zijn gemaakt voor de aangedreven assen. Deze banden moeten vooral veel grip hebben om de vrachtwagen in beweging te krijgen. Deze banden zullen dus juist wat meer vervormen om meer grip op de weg te kunnen creëeren.
Als je op een zondag over de Duitse snelwegen rijdt, valt het je misschien op dat het stukken rustiger is dan normaal. Dat komt omdat in Duitsland een speciale wet geldt die vrachtwagens boven de 7,5 ton verbiedt om op zon- en feestdagen te rijden.
Het maximale totaalgewicht is vastgelegd op 80.000 pond (36,2 ton), zijnde het volledige gewicht van vrachtwagen, oplegger en vracht. Daarnaast is er wetgeving omtrent de maximaal toegestane asdruk.
Frankrijk heeft in 2013 het maximum gewicht voor vrachtauto's verhoogd van 40 naar 44 ton. Die verhoging geldt formeel alleen voor het nationale vervoer. Voor het grensoverschrijdend vervoer zijn immers de (verplichtende) voorschriften uit de Europese vervoersrichtlijn 96/53/EG van toepassing.
Vermenigvuldig de zwaartepuntafstand met het gewicht om het moment voor elk onderdeel en item te krijgen. Tel alle momenten op en deel door de wielbasis om het gewicht op de achteras te krijgen. Trek het gewicht van de achteras af van het totale gewicht om het gewicht van de vooras te krijgen.
In Nederland zijn deze lasten verder uitgewerkt voor verschillende typen asstellen. De toegestane last van een asstel met twee assen, waarvan er ten minste één is aangedreven: 11,5 ton bij een onderlinge afstand tussen de assen van < 1,00 meter.
Je kunt de aslasten vinden op het chassis plaatje waar ook uw VIN nummer op staat. Ook is het mogelijk deze gegevens te vinden door uw kenteken in te vullen bij het RDW, mocht u er niet uitkomen.
Merk je dat een vrachtwagen 90 rijdt, dan is die voor internationaal vervoer daarop begrensd; de chauffeur rijdt 90 omdat er weinig wordt gecontroleerd.
Hoeveel ton vrachtwagen Duitsland: In Duitsland is het belangrijk om je aan de maximale toegelaten massa van 40 ton te houden. Ze controleren hier regelmatig. Hoeveel ton vrachtwagen Frankrijk: De maximale toegelaten massa is 44 ton, maar dit geldt officieel alleen voor nationaal verkeer.
Maakt u gebruik van voertuigen zonder kenteken? Dan vraagt u een ontheffing aan bij de wegbeheerder (Rijkswaterstaat, gemeente, Provincie of waterschap). Dit geldt voor voertuigen met een breedte tot 3,50 meter. Voor voertuigen breder dan 3,50 meter vraagt u de ontheffing aan bij de RDW.