Op normale vlieghoogte is de luchtdruk in het vliegtuig een stuk lager, rond 75,3 kPa. Buiten het vliegtuig is de luchtdruk dan nog veel lager, maar dat is niet prettig voor mensen. Tijdens de landing verhoogt de luchtdruk weer naar 101 kPa.
Met toenemende hoogte neemt de lengte van de naar beneden drukkende luchtkolom af. Daarom daalt de luchtdruk met toenemende hoogte. In weerberichten werd de luchtdruk vanouds opgegeven in millibar en tegenwoordig in hectopascal (hPa).
Wat gebeurt er als de luchtdruk wegvalt in het vliegtuig? Wanneer een piloot aan de luchtverkeersleiding meldt dat hij verminderde druk heeft in de cabine van zijn vliegtuig, instrueert de luchtverkeersleider het vliegtuig naar lagere hoogte (2,4 kilometer/8.000 voet (link)).
In een vliegtuig heerst een zelfde luchtdruk als je normaal op 2000-2400 meter hoogte tegenkomt. Deze luchtdruk bedraagt ongeveer 80% van de luchtdruk op zeeniveau. Dit heeft twee gevolgen voor de zuurstofopname.
Het huidige beleid vereist dat de cockpitdeur op slot zit, zodat de kapers geen toegang hebben tot de vluchtbesturing. Er is een nieuwe methode besproken waarbij de piloten de druk in de cabine verlagen om de dreiging van kaping te elimineren, aangezien alle cabinebemanning en passagiers bewusteloos zullen raken.
Op grote hoogte, of dit nu op een bergtop is of in een vliegtuig, is de luchtdruk lager. Deze lage luchtdruk zorgt ervoor dat een alcoholisch drankje harder aankomt dan op de grond. De lucht in een vliegtuigcabine is in het algemeen droog. Je kunt dit meestal wel voelen aan je ogen die branderig worden.
Dat komt omdat de lucht door de vorm van de vleugel aan de onderkant langzamer langs de vleugel stroomt dan aan de bovenkant. Hier zie je precies wat de wet van Bernoulli beschrijft. Deze wet geeft aan dat waar lucht een lage snelheid heeft, de druk hoger is.
Wetenschappers suggereren dat een daling van de luchtdruk ervoor zorgt dat de weefsels (inclusief spieren en pezen) opzwellen of uitzetten . Dit oefent druk uit op de gewrichten, wat resulteert in meer pijn en stijfheid. Een daling van de luchtdruk kan een groter effect hebben als het gepaard gaat met een daling van de temperatuur.
Hoe snel vliegt een vliegtuig van 0 naar 100 km/u? Toestemming om op te stijgen, de motoren beginnen toeren te maken, de piloot duwt de gashendel naar voren “airspeed alive”. Na zo'n 10 tot 15 seconden gaat het toestel 100 km/u. Toch duurt het gehele proces van het opstijgen nog zo'n 15 minuten.
Central, een nieuw basismateriaal voor de huid van vliegtuigvleugels is volgens Delftse wetenschappers ongevoelig voor vermoeiing. Dat zijn haarscheurtjes die ontstaan door de voortdurende wisselende belasting van de vleugel. In het ergste geval kan de vleugel uiteindelijk afbreken.
Om veiligheidsredenen is het niet altijd toegestaan om een andere zuurstofvoorziening mee aan boord te nemen. De meeste luchtvaartmaatschappijen zijn goed ingericht op reizende zuurstofpatiënten en kunnen eventueel zuurstof aan boord van het vliegtuig voor u regelen.
Adem in door je buik, niet hoog op je borst. Mensen die gespannen zijn, hebben de neiging steeds 'hoger' te gaan ademhalen. Doe daarom de volgende oefening een paar keer als je net in het vliegtuig bent gaan zitten of als jullie beginnen met taxiën: adem rustig in, diep door de neus en uit door de mond.
De hoogste luchtdruk in Nederland door het KNMI gemeten is 1050,0 hPa, op 26 januari 1932 in De Bilt. Wereldwijd staat het luchtdrukrecord op 1084,4 hPa op 19 december 2011 in Tosontsengel in Mongolië.
De meeste mensen kunnen geen veranderingen in de luchtdruk voelen , maar niet iedereen.
Hoge luchtdruk kan ook leiden tot lagere bloeddruk, wat kan leiden tot duizeligheid en flauwvallen bij sommige mensen.
Dus veranderingen in de atmosferische druk kunnen leiden tot van alles, van hoofdpijn, gewrichtspijn tot misselijkheid en duizeligheid . Het maakt je moe. Het kan het zelfs een beetje moeilijker maken om te ademen als je een ademhalingsaandoening hebt.
En bij hevige turbulentie kan dat een heel stuk zijn. Dat gebeurde in dit geval ook, het toestel zakte zelfs 2000 meter, maar het is nog de vraag in hoeverre dat door de turbulentie kwam en in hoeverre doordat de piloten besloten snel te dalen om uit die heftige turbulentie te komen."
Een vliegtuigvleugel is zo gevormd dat de lucht naar beneden wordt afgebogen als de vleugel passeert. Omdat lucht een vloeistof (een gas) is, buigen zowel de boven- als onderkant van de vleugel de lucht af . Dit is heel anders dan het omgaan met vaste pellets, waarbij alleen de onderkant zou afbuigen.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
Bij het opstijgen en landen is de snelheid lager - van ongeveer 240 tot 290 km/u. Leuk weetje! In de luchtvaart wordt snelheid ook op een andere manier berekend dan met de meest populaire meeteenheden van mijlen of kilometers per uur.
Om de cabinedruk op een comfortabel niveau te houden voor mensen aan boord, zelfs op hoogtes hoger dan 36.000 voet, pompen vliegtuigen er perslucht in. De lucht die via dit proces de cabine van een vliegtuig ingaat, wordt geconditioneerde lucht genoemd.
Eten in het vliegtuig is vergelijkbaar met een verkoudheid. Je proeft dus veel minder. Ook heeft de luchtvochtigheid in de cabine invloed op de aanmaak van speeksel, daardoor is je mond droger. Ook dit is een reden waarom je minder proeft en het eten anders smaakt dan anders.