Simpel gezegd is een motorrevisie het opknappen van alle motordelen zodat je de motor een tweede leven inblaast. Hierbij haal je het hele motorblok uit elkaar, om vervolgens elk onderdeel grondig na te kijken en te reinigen. Dingen die hierbij gedaan kunnen worden zijn bijvoorbeeld polijsten, slijpen en borstelen.
Een gereviseerde motor kan een kosteneffectieve oplossing zijn als uw huidige motor niet meer functioneert. Een gereviseerde motor is een gebruikte motor die is opgeknapt om te voldoen aan de specificaties van de fabrikant. Over het algemeen zijn gereviseerde motoren zeer betrouwbaar.
Een gereviseerde motor kan net zo goed zijn als een nieuwe motor , vele jaren en kilometers meegaan en een aantrekkelijke garantiedekking hebben. De levensduur van gereviseerde motoren en gereviseerde motoren hangt af van veel factoren, waaronder vakmanschap en kwaliteit van onderdelen, rijomstandigheden en onderhoud.
Na een goed uitgevoerde motorrevisie mag u een fors hogere levensduur dan 4000 km verwachten, uitgaande van normaal gebruik en onderhoud. In principe mag men van een gereviseerde motor dezelfde verwachtingen hebben als van een nieuwe motor.
De kosten van een motorrevisie bedragen gewoonlijk € 1500 tot € 5000, maar kunnen ook hoger uitvallen. De uiteindelijke prijs wordt bepaald door het automerk en -model, het soort motor, hoeveel werk ermee gemoeid is en de kwaliteit van de onderdelen die worden gebruikt.
De kosten van motor revisie variëren sterk, afhankelijk van het merk en model van het voertuig, het type motor, de omvang van de werkzaamheden en de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Over het algemeen liggen de kosten tussen de € 1.500 en € 5.000 of meer.
Tijdens de eerste 1000 tot 2000 kilometer is het daarom raadzaam om de gereviseerde motor op een laag pitje te laten draaien. Dit kan door de motor op lage toeren te laten draaien of door de omstandigheden waaronder de motor moet draaien voorlopig minder belastend te maken.
Simpel gezegd is een motorrevisie het opknappen van alle motordelen zodat je de motor een tweede leven inblaast. Hierbij haal je het hele motorblok uit elkaar, om vervolgens elk onderdeel grondig na te kijken en te reinigen. Dingen die hierbij gedaan kunnen worden zijn bijvoorbeeld polijsten, slijpen en borstelen.
Reken voor het motorblok vervangen op kosten die tussen de € 1.000 en € 4.000 of zelfs nog hoger bedragen.
De meeste toepassingen voor gereviseerde JASPER®-motoren worden gedekt door een landelijke garantie van 3 jaar/100.000 mijl (afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt) op onderdelen en arbeid.
Op het reviseren van de motor of andere onderdelen krijg je standaard zes maanden BOVAG Garantie.
Een nieuwe thermostaat is een absolute must, samen met nieuwe koelvloeistof en een nieuwe waterpomp (als er geen waterpomp bij de motor zit). De nieuwe motor verdient ook een nieuw lucht- en oliefilter, nieuwe bougies en bougiekabels (indien aanwezig).
Normaal gesproken kan een goed gereviseerde motor 100.000 tot 150.000 mijl of meer meegaan, wat een levensduur oplevert die vergelijkbaar is met die van een nieuwe motor. Moderne diagnose- en bewerkingsgereedschappen hebben de precisie en betrouwbaarheid van gereviseerde motoren enorm verbeterd.
Een gereviseerde motor kan u een grote besparing en een betrouwbare motor opleveren, maar alleen als het goed is gedaan . Een gereviseerde motor is een motor die is gestript of gedemonteerd, schoongemaakt en mogelijk wat beschadigde onderdelen heeft vervangen voordat hij opnieuw wordt opgebouwd. Het is dus beter om een gereviseerde motor te gebruiken.
De prijzen zullen vermoedelijk variëren tussen de €1500,- en €2500,- afhankelijk van motornummer en kilometerstand. Een gereviseerde motor kost ongeveer hetzelfde maar er moeten dan veel meer delen overgezet worden van de oude motor op nieuw.
Het kan zo weer jaren mee. De meest voorkomende gereviseerde onderdelen bij een auto zijn: motorblok, startmotor, dynamo, cilinderkop en versnellingsbak.
Kosteneffectief: Een motor reviseren is doorgaans goedkoper dan vervangen . U hoeft alleen onderdelen te vervangen die versleten zijn, wat lagere kosten voor onderdelen betekent. Verbeterde prestaties: Een goed uitgevoerde revisie kan de efficiëntie en het vermogen van uw motor verbeteren, wat leidt tot een beter brandstofverbruik en betere prestaties.
Kosten motorrevisie
Koelvloeistof bijvullen: tussen de 50 en 90 euro, afhankelijk of je dit zelf uitvoert. Totale motorrevisie: tussen de 1.800 en 7.500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
Revisie van een motor (of een gereviseerde motor plaatsen) is heel ingrijpend. Als er overmatige slijtage heeft plaatsgevonden is het wel een goede oplossing. Een gereviseerde motor is eigenlijk weer zo goed als een nieuwe.
Hoe lang moet ik een motor laten draaien na een revisie? Over het algemeen geldt dat nieuwe of gereviseerde motoren de eerste 500-1000 mijl moeten worden ingelopen. De eerste oliewissel moet plaatsvinden na de eerste 300 mijl of zo.
Hoewel sommige enthousiastelingen ervoor kiezen om zelf motoronderdelen te reviseren, is het reviseren van een krukas een complexe klus die speciaal gereedschap en expertise vereist. Fouten kunnen leiden tot ernstige motorschade, dus het is vaak beter dit aan professionals over te laten.
Een gereviseerde motor is een gebruikte motor die uitgebreide herstellingen heeft ondergaan, zoals het opnieuw uitboren van het motorblok, het opnieuw slijpen van de krukas, het opnieuw afvlakken van de kleppen, om slechts enkele voorbeelden te noemen.
Waarom een motor reviseren? Een motor revisie wordt vaak uitgevoerd bij schade aan de motor door een defect. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een gebroken distributieketting of een defecte klep of zuiger. Bij dit soort schades wordt eerst de motor gedemonteerd om de schade in kaart te brengen.
Je moet dan denken aan het vervangen van zuigers en kleppen, aan het persen van nieuwe cilinderbussen of aan het vlakken van de cilinderkop en het plaatsen van een nieuwe koppakking.