Dit staat voor « Extra Load » (extra belasting). Het betekent simpelweg dat de band is versterkt om zwaardere lasten te kunnen dragen dan standaardbanden van dezelfde maat. Laten we dezelfde bandenmaat nog eens nemen: 205/55R16 94V XL.
Wat is het verschil tussen XL- en normale banden? Het belangrijkste verschil zit in het draagvermogen en de zijwandconstructie . XL-banden hebben verstevigde zijwanden, waardoor ze zwaardere lasten kunnen dragen dan normale banden. Dit maakt ze essentieel voor specifieke voertuigen en rijomstandigheden.
Versterkte banden, die voorheen de markering REINF op de zijwand (voor REINFORCED) hadden, hebben nu de aanduiding XL ("Extra Load"), in tegenstelling tot SL-banden ("Standard Load").
Deze banden vereisen normaal gesproken een hogere luchtdruk, dus controleer de aanbevolen meting. Slijtvaster - Vergeleken met standaardbanden raken versterkte banden minder snel beschadigd door kuilen of door het raken van de stoeprand in een vreemde hoek. Dit komt door een sterkere interne structuur.
De constructie van XL-banden betekent dat ze meestal extra druk hebben om het extra gewicht te dragen , zodat ze het voertuig veilig en op snelheid kunnen blijven aandrijven. Om uw bandenspanning te vinden, raadpleegt u de handleiding van de auto of kijkt u op uw dashboard.
In de meeste gevallen resulteert elke mix van banden in een slechtere handling, verschillende slijtagesnelheden en onveilig autorijden . Probeer het nooit op een 4WD, want het zal uw differentieel belasten en uw tractiecontrole verstoren.
Hebben grotere, zwaardere banden voordelen? Grotere banden worden meestal gebruikt op grotere voertuigen die bedoeld zijn om mensen te vervoeren, items te vervoeren of zware objecten te slepen. Al deze dingen vereisen meer energie om uw voertuig vooruit te bewegen, en dit is over het algemeen de reden waarom u lagere mpg-classificaties ziet op grotere voertuigen .
Aan de andere kant zijn deze banden meestal iets luidruchtiger dan standaard belastingbanden . De belasting van een band kan ook worden uitgedrukt als een numerieke waarde - controleer de handleiding van uw voertuig om te zien welk laadindexnummer u moet zoeken en gebruik dat nummer om de exacte belastingsclassificatie op de Protyre-site te krijgen.
Wat is het verschil tussen XL-banden en Runflats? Runflat-banden verschillen van XL-banden doordat ze zijn gebouwd om hun vorm te behouden in het geval van een lekke band . Hierdoor kunt u tot wel 80 kilometer (en soms meer) langzamer rijden, zodat u naar een bandenwisselcentrum kunt.
Een band van dezelfde maat met een hogere load index is dus perfect compatibel . De snelheidsindex is ook compatibel als deze hoger is.
extra groot . (gebruikt voor de maten van dingen, vooral kleding)
XL kan verwijzen naar: 40 (getal) of 40 (jaartal), in Romeinse cijfers XL. Een kledingmaat die, in tegenstelling tot de Romeinse cijfers, groter is dan L, ook wel extra large genoemd.
Als je een andere bandenmaat onder je auto zet, dan moet de snelheidsindicatie minimaal diezelfde snelheid hebben. Hoger mag wel, lager niet. Alleen met winterbanden kan dat wel.
Als u graag off-road rijdt of regelmatig met een beladen auto in bergachtige gebieden rijdt, zijn XL-banden altijd beter .
U kunt deze banden echter gemarkeerd vinden als Standard Load (SL) of Extra Load (XL of Reinforced). Beide hebben een 4-ply rating, maar de Extra Load kan extra belasting tot 42 PSI ondersteunen, terwijl de Standard Load 36 PSI is.
Versterkte banden, voorheen gemarkeerd met REINF op de zijwand (voor "reinforced"), worden nu XL (Extra Load) genoemd, in tegenstelling tot SL (Standard Load). De belastingindex van de band (die op de zijwand van de band is gemarkeerd) is hoger op een XL-band dan op een SL-band, wat betekent dat deze een zwaarder voertuig kan dragen .
Het argument tegen XL-banden is dat ze zwaarder zijn en een hogere rolweerstand hebben . Als gevolg daarvan zijn sommige banden luidruchtiger en verbruiken ze meer brandstof. U voelt mogelijk meer trillingen van de weg. Dit kan echter worden gecompenseerd door een kleinere velg met een bredere zijwand te kiezen of door zomerbanden te vermijden die van nature al steviger zijn.
Nee, ze zijn niet hetzelfde als runflatbanden . Versterkte banden zijn ontworpen om extra gewicht te kunnen dragen dat u in uw voertuig meeneemt. Runflatbanden hebben een verstevigde zijwand waardoor u ze een bepaalde tijd kunt blijven gebruiken in het geval van een lekke band.
XL-banden hebben daarentegen een hoger draagvermogen met een maximale belastingsdruk van 41 psi (280 kPa). Bovendien hebben ze een verstevigde interne structuur, waardoor ze extra sterk zijn en de kans op schade aan de band kleiner is.
Hogere kosten: XL-banden zijn vaak duurder dan SL-banden vanwege hun hogere draagvermogen en verbeterde mogelijkheden.
Als XL-banden op dezelfde manier worden gebruikt als SL-banden, gaat de XL-band langer mee dankzij de versterkte structuur.
Een XL-band van dezelfde maat kan een belastingsindex van 94 hebben, wat betekent dat hij 670 kilogram kan dragen . De extra belasting wordt mogelijk gemaakt door een uniek, versterkt ontwerp dat de band robuuster maakt. Het ontwerp omvat een enkele laag rubberachtig koordweefsel in de constructie.
Verhoogd brandstofverbruik – een van de grootste elementen van elke checklist als het gaat om een auto is de autoprestatie en brandstofefficiëntie. Met grote wielen komt meer gewicht, wat op zijn beurt het werk dat de motor moet doen, vergroot. Daarom komt met grotere wielen een toename in brandstofverbruik .