Eenrichtingsvoertuigen. Auto's, bussen, vrachtwagens. Zij kunnen achteruit rijden, maar dat gaat niet gemakkelijk.
Achteruit rijden van tram is niet toegestaan.
'Om veiligheidsredenen mag een trein helaas niet zomaar achteruitrijden. Sorry voor de vertraging die je hierdoor oploopt.
Ben je tijdens een controle niet ingecheckt of kan je geen geldig vervoerbewijs tonen?Dan krijg je een boete plus de ritprijs. Dat geldt in het hele openbaar vervoer in Nederland.
Wie toch een hamburger of zak friet in het openbaar vervoer wil eten, riskeert een boete. Handhavers vragen eerst of de passagier de etenswaren weg wil doen.
Het is als bestuurder verboden om op een autosnelweg of autoweg je voertuig te keren of achteruit te rijden. Is het verboden om stil te staan op de weg waar je rijdt? Dan is achteruitrijden en keren ook verboden. Je mag tot slot ook niet achteruitrijden of keren op plaatsen waar je onnodig gevaar kunt veroorzaken.
Bij het achteruit een parkeerplaats uitrijden is er sprake van een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat u het overige verkeer voor moet laten gaan. Als u tijdens het achteruitrijden tegen een voorbijrijdende auto botst, bent u aansprakelijk.
Recht achteruitrijden
Richtingaanwijzer naar rechts, stilzetten aan de rechterkant (0,5m) tot de kant. In de achteruit versnelling zetten, dan kijken. Koppeling laten opkomen tot aangrijpingspunt, geen gasgeven.
Eenrichtingsvoertuigen. Auto's, bussen, vrachtwagens. Zij kunnen achteruit rijden, maar dat gaat niet gemakkelijk.
De meeste locomotiefcabines zijn ontworpen voor voorwaartse bediening, met de bedieningselementen zo ingesteld dat de machinist vooruit kan kijken terwijl hij de trein bedient. Als de locomotief achteruit rijdt, moet de machinist over zijn/haar schouder kijken en kan het zicht zeer beperkt zijn.
De trein rijdt eigenlijk te langzaam ten opzichte van de snelheid waarvoor de baan ontworpen is. Om te voorkomen dat reizigers bij elke bocht naar de buitenkant worden geworpen, wordt er voor de sporen in de bocht zgn verkanting toegepast.
Met hendel 8 kan de machinist de drijfstang van de stoomschuif naar de onderkant van de schaar verplaatsen. De drijfstang beweegt dan in dezelfde richting als de kruk, en de locomotief rijdt achteruit.
Voelt het nog een beetje intens? Onthoud deze dan: Trams hebben alleen voorrang als een kruispunt niet wordt geregeld door verkeerslichten, verkeerstekens of verkeersborden.
Een tram moet zich overigens wél gewoon houden aan de verkeersborden en verkeerslichten die op zijn weg staan. En je mag als automobilist en motorrijder een tram rechts inhalen.
De achteropkomende automobilist is bijna altijd volledig aansprakelijk voor alle schade. Wie is er aansprakelijk bij een kettingbotsing? Als u bij een kettingbotsing bent betrokken, dan zal u schade aan de voorkant en aan de achterkant hebben.
Bij het inparkeren en het wegrijden uit een parkeervak moet een bestuurder iedereen voorrang geven. Ontstaat er een aanrijding bij het wegrijden uit een parkeervak dan betaalt de uitparkerende bestuurder de schade.
Verder heeft Verzekeraar in deze e-mail geschreven: “Alleen als u met wettelijk overtuigend bewijs kunt aantonen dat u voor langere tijd stilstond (15 à 20 seconden, de zgn. disculperende stilstand), bent u niet aansprakelijk.”
Aansprakelijkheid bij het achteruitrijden
Ditzelfde reglement geeft aan dat bestuurders die zo'n bijzonder manoeuvre uitvoeren, eerst het overige verkeer voor moeten laten gaan. Wanneer een bestuurder tijdens het achteruitrijden een andere verkeersdeelnemer raakt, zal hij in principe ook aansprakelijk zijn.
Om te beginnen is achteruitrijden om een hoek een van de vele manieren waarop u uw auto kunt omdraaien ( zolang het veilig en legaal is om dit te doen ). Hoewel een bocht in de weg een zeer populaire aanpak is, kan deze niet worden gebruikt als de weg waarop u rijdt te smal is. In dergelijke situaties is achteruitrijden om een hoek ideaal.
Artikel 43
Het is verboden op de autosnelweg en de autoweg te keren of achteruit te rijden. Het is verboden op de autosnelweg en de autoweg uw voertuig stil te laten staan op de rijbaan.
Rijden in de bus
Wees te allen tijde beleefd. Grof taalgebruik is verboden. Blijf op uw stoel zitten en kijk vooruit: ga nooit in een rijdende bus staan . Houd het geluidsniveau laag en leid de chauffeur niet af (niet schreeuwen of gillen).
Aan het begin van je reis check je in door je betaalpas tegen de kaartlezer in de bus aan te houden. De kaartlezer geeft een toegangssignaal en er brandt een groen lampje. Aan het eind van de reis houd je dezelfde betaalpas weer bij een kaartlezer om uit te checken.