Bijtelling bij privé rijden Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
Bijtelling is een verkapt loon; een werkgever telt het bedrag van de bijtelling bij het loon van de werknemer op als deze in loondienst is en ook privé in een auto van de zaak rijdt. Is bijtelling per jaar? Ja, de bijtelling wordt over een jaar berekend en moet per jaar worden betaald.
De bijtelling wordt opgeteld bij uw inkomen, waardoor u een hoger belastbaar inkomen krijgt. De bruto bijtelling is het bedrag dat per maand, of per loonbetalingsperiode extra op uw loonstrook staat. Voor de netto maanlasten wordt de bijtelling vermenigvuldigd met het bijbehorende inkomensbelasting tarief.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) als u een auto privé leaset. Dit doet de leasemaatschappij.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
Na de 60-maanden-periode vervalt de 4%-bijtellingsregeling, en gelden de reguliere bijtellingspercentages voor zakelijke auto's. Concreet betekent dit een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde van de auto, met een tijdelijke verlaging voor elektrische auto's van 5% op de eerste € 30.000.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Hoe meer je verdient, hoe meer er aan premies ingehouden moet worden. In de praktijk betekent dit dat wanneer het bruto maandsalaris € 2500 is, er ongeveer € 2100 netto op de bankrekening staat. Verdien je iedere maand € 3000 bruto? Dan hou je gemiddeld € 2400 netto over.
De auto heeft een cataloguswaarde van € 50.000. Normaal gesproken is uw bijtelling voor privégebruik van de auto: (€ 50.000 x 22% =) € 11.000. Maar u hoeft niet meer bij te tellen dan uw totale autokosten.
De Belastingdienst vindt namelijk dat je een voordeel hebt, omdat je een auto van de zaak ook privé mag gebruiken. Zij zien dit voordeel als extra loon waarover je belasting moet betalen. De waarde van dit extraatje heet je bijtelling. Die bijtelling wordt opgeteld bij je salaris voordat de belasting berekend wordt.
Een leaseauto heeft dus invloed op jouw nettoloon. Hoeveel belasting je betaalt, hangt af van de cataloguswaarde van de auto. De bijtelling is namelijk een percentage van de cataloguswaarde.
Je kunt niet zomaar alle kosten van de bijtelling aftrekken. In de autoregeling moet zijn vastgelegd welke kosten je mag verrekenen. Door deze kosten van de bijtelling af te trekken, verlaag je het brutoloon en betaal je minder belasting. Dit is een belastingvoordeel voor de werknemer en de werkgever.
Een auto van de zaak is vooral voordelig als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Je hoeft dan namelijk geen bijtelling te betalen. Het is ook voordeliger als de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt.
De bruto bijtelling is het bedrag dat bij je loonstrook wordt opgeteld op het moment dat je een leaseauto zakelijk leaset. Heb je bijvoorbeeld een zakelijke leaseauto op benzine met een aanschafprijs van € 20.000, dan geldt het bijtellingspercentage van 22%. De rekensom: 0,22 x 20.000 = € 4.400,- bijtelling per jaar.
Voor een leaseauto is officieel geen salariseis vastgesteld. Voor welk bedrag je per maand mag leasen moet er gekeken worden naar een breder financieel plaatje. Ben jij benieuwd naar welke leaseauto past bij jouw salaris? Maak dan een balans op tussen je maandelijkse inkomsten en je maandelijkse uitgaven.
Een goed salaris in Nederland in 2024 ligt rond de € 55.000 bruto per jaar. Dit bedrag biedt voldoende financiële ruimte om comfortabel te leven, te sparen en te investeren.
Of 3000 euro netto een goed salaris is, hangt af van verschillende factoren. In Nederland wordt dit bedrag over het algemeen als bovengemiddeld beschouwd. Het gemiddelde netto salaris in Nederland ligt rond de 2500 euro per maand, dus met 3000 euro zit je daarboven.
4000 tot 4500 euro netto blijkt het ideale maandinkomen te zijn.
Voordelen van een auto van de zaak zijn onder andere dat je minder persoonlijke kosten hebt, een tankpas krijgt en dat het geen invloed heeft op je hypotheek. Nadelen van een auto van de zaak zijn dat je afhankelijk bent van je werkgever voor vervoer, uit minder auto's kunt kiezen en geen schadevrije jaren opbouwt.
Voorbeeld van een bijtelling berekening:
De berekening is: 22% x € 25.000,- - € 1.200,- = € 4.300,- bruto bijtelling per jaar. Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vermenigvuldigd met je inkomstenbelastingtarief. Als dat tarief bijvoorbeeld 36,97% is, betaal je €1.589,71 per jaar aan netto bijtelling.
Het meest voordelig is een auto (met omzetbelasting) die op de zaak wordt gekocht en waarmee niet privé wordt gereden. U kunt dit nog voordeliger maken door de aanschaf van een energiezuinige auto. Naast deze auto koopt u dan een auto in privé. Het lijkt op dubbele kosten, maar dit is meestal niet zo.
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te rekenen als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
Volgens het huidige beleid wordt in januari 2026 de korting op de bijtelling voor elektrische auto helemaal afgeschaft. Dan gaan alle berijders van elektrische leaseauto's ouder dan 5 jaar dus naar een bijtelling van 22% over de gehele cataloguswaarde, tenzij dit beleid in de komende tijd nog wordt aangepast.
In Nederland is voor alle brandstofauto's het bijtellingspercentage hetzelfde. Als u een benzine- of dieselauto gaat leasen, dan betaalt u 22 procent bijtelling. Ook voor plug-in hybrideauto's die deels elektrisch zijn aangedreven, zoals de BMW X5 en Audi A3 Sportback, geldt een bijtelling van 22 procent.