Benzine 95 of 98: zuinigerHet schijnt dat bij het gebruik van Euro 98 (E5) de auto zuiniger rijdt dan bij E 10 of Euro 95 het geval is. Behalve het zuiniger lopen van de motor, draait deze ook soepeler.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties. Geeft de tankdop niet weer welk type benzine je moet tanken?
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van E10 of Euro 95. Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Of dat ook echt zo is kom je zelf achter: verbruik auto berekenen. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
“Met Shell V-Power 98 krijgt u bijvoorbeeld een verbeterde brandstof die schoner is voor de motor dan Shell Unleaded 95 of 91. Het is ontworpen om uw motor te beschermen door de troep te verwijderen en ervoor te zorgen dat er geen ophoping is, waardoor de motor soepeler loopt.”
Het mengen van loodvrije benzine met verschillende octaangetallen is geen probleem, zolang u zich aan de minimumvereisten van de fabrikant houdt. " Ja [het is oké om 91 en 95 of 98 te mengen], mits de motor van uw voertuig is ontworpen om te draaien op minimaal 91 octaan ," zei de heer Pyke.
Sommige voertuigen hebben een hoge compressie in hun cilinders, meestal high-performance sportwagens. Ze moeten dus benzine met een hoog octaangehalte gebruiken om te voorkomen dat de motor gaat kloppen en om betere prestaties te leveren.
Niet per se. Auto's die op euro 95 kunnen rijden, kunnen in principe ook op euro 98 rijden. Andersom geldt dat niet. Auto's die op euro 98 horen te rijden, kunnen beter geen euro 95 in de tank krijgen.
Kunt u benzine met een hoger octaangetal gebruiken? Als uw auto is ontworpen voor benzine met een normaal octaangetal, kunt u veilig benzine met een hogere octaangetal gebruiken. Maar onder normale rijomstandigheden is er weinig tot geen voordeel aan het kopen van brandstof met een octaangetal dat hoger is dan wat wordt aanbevolen .
Premium 95-brandstof is duurder dan E10, maar kan betere prestaties en brandstofefficiëntie bieden, met name in nieuwere auto's met motoren met hoge compressie. Premium 98-brandstof heeft een nog hoger octaangetal, meestal rond de 98 , wat het de beste kwaliteit benzine maakt die beschikbaar is.
Euro 98/E5 heeft naast een hoger octaangetal ook een aantal additieven die aan de mix toegevoegd zijn. Deze additieven zouden volgens brandstof fabrikanten een positief effect hebben op de levensduur van de motor. En het verbruik zou daarmee ook beter zijn waardoor de auto beter kan presteren en dus langer meegaat.
De E5 98-premiumbenzine wordt goed verkocht. Voor oldtimers die weinig rijden, is dit de beste benzine.
E5, ook bekend als Euro 98/E5, bevat maximaal 5 procent ethanol en komt overeen met de oude Euro 95-brandstof. Hoewel E5 iets duurder is dan E10, is het tegelijkertijd iets zuiniger vanwege de hogere energiedichtheid. Hoewel dit verschil marginaal lijkt, tonen onderzoeken wisselende resultaten.
V: Wat gebeurt er als ik per ongeluk de verkeerde brandstof in mijn auto doe? A: Als het wordt aanbevolen dat uw auto standaard 91 loodvrije benzine gebruikt, is het prima om over te stappen op premium 95 of 98 brandstof . Sterker nog, het is beter voor uw voertuig, vergelijkbaar met het trakteren op een luxe spabehandeling.
De verbeterde Shell V-Power Benzine bevat 3x meer reiniging en beschermende moleculen. Shell V-Power verwijdert 100% van de prestatie verminderde afzettingen en beschermt tegen de vorming hiervan op vitale motoronderdelen, zoals brandstofinjectoren en inlaatkleppen.
Welke benzine is zuiniger? Volgens diverse onderzoeken is E5 zo'n 2 procent zuiniger dan E10. De brandstofprijs is dus wat hoger, maar de auto rijdt op E5 zuiniger.
Moet ik normale of premium benzine gebruiken? U moet het type brandstof gebruiken dat de fabrikant van het voertuig aanbeveelt. Een voertuig dat op normale benzine rijdt, zal niet beter rijden op premium brandstof. Het gebruik van premium benzine in een voertuig dat is ontworpen voor premium benzine, zal de auto helpen om beter te presteren en voorkomt schade aan de motor met normale benzine .
Nee, de motor is er niet voor ontworpen . De 100 octaan zou een hoop onverbrande afzettingen achterlaten die de bougies zouden vervuilen en de katalysator zouden kunnen beschadigen.
Welke benzine tanken 95 of 98
Euro 98 is vooral geschikt voor oudere en sportieve automodellen die hogere prestaties moeten leveren. Vanwege het hoger gehalte aan octaan en het duurder fabricageproces is de 98 brandstof duurder dan 95.
Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal. Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Lang niet iedere kwaliteit is gelijk en het kan zomaar zijn dat goedkoop ook betekent dat de brandstof niet goed is. In eerste instantie ga je hier weinig van merken, maar na verloop van tijd kan het schadelijk zijn voor jouw motor. Het kan resulteren in een lagere efficiëntie en zelfs in reparatiekosten.
Het octaangetal geeft aan hoe goed de benzine bestand is tegen vroegtijdige ontbranding (kloppen). Super 95 bevat 95% octaan en 5% heptaan, terwijl Super 98 98% octaan bevat. Hoe hoger het octaangetal, hoe beter de brandstof bestand is tegen kloppen, wat kan leiden tot een efficiëntere verbranding in bepaalde motoren.
Volgens een recent onderzoek van de American Automobile Association zal sap met een hoger octaangehalte helemaal geen vervuiling of emissies verminderen . Minder dan 20 procent van de auto's op de weg heeft tegenwoordig motoren die speciaal zijn ontworpen om premium benzine te verbranden, wat ze zouden moeten doen.