De krachtbron van de Honda Dax is een 124CC luchtgekoeld SOHC viertakt met 2 kleppen. Het maximale vermogen wordt bereikt op 7000 TPM en is 6.9 kW oftewel bijna 9.5 PK. Dit vermogen voelt mede door het lichte gewicht van 107 KG meer dan voldoende om lekker door het verkeer mee te komen.
De balhoofdhoek en naloop zijn vastgesteld op 24,9°/84 mm met een wielbasis van 1.020 mm. Het rijklaargewicht bedraagt amper 107 kg.
De Dax 125 zal verkrijgbaar zijn in Pearl Nebula Red en Pearl Cadet Grey en moet 4.449 euro kosten (NL: € 5.099,-). Meer info vind je op de Honda-website.
De luchtgekoelde 124cc-motor met 10,8 Nm koppel zorgt voor een vlotte acceleratie in de stad en een realistische cruisesnelheid van 90 km/u met z'n tweeën. Ook is het blok erg zuinig in verbruik met maar liefst 63,7 km/l (1,57 l/100 km, WMTC-mode).
De nieuwe Dax 125 is na de zomer verkrijgbaar voor €5.099.
Deze tank kan gebruikt worden voor ombouw van 2,5 naar 3,5 liter tankinhoud.
Aan zijn kleine wielen, zijn T-vormige frame en zijn gebogen zitting herken je een Honda Dax onmiddellijk.
Suzuki GSX-S125: de ultieme straatsportmotor
Met een eersteklas vermogen-gewichtsverhouding biedt deze motor de krachtigste acceleratie in de lichtgewicht 125cc-klasse, terwijl hij tegelijkertijd indruk maakt met uitstekende brandstofefficiëntie en wendbaar rijgedrag.
Een Honda dax rijd ongeveer 1:50 (of zelfs zuiniger), dus daar kan je zeker 130/140 km mee rijden.
En met een verbruik dat rond de 2,5 l/100 km ligt, is de benzinepomp plots weer een plek om vrolijk te worden.
Schakelen op een motor met koppelingshendel
De koppeling zit achter het linkerhandvat, het schakelpedaal zit bij je linkervoet. Wanneer je het schakelpedaal een positie naar beneden drukt gaat de motor in de eerste versnelling. De overige versnellingen bereik je door je voet naar boven te bewegen.
De Honda Dax (ST50) is een kleine 49cc-bromfiets aangedreven door een viertaktmotor en met kleine 10 inchwieltjes.
Eigenschappen motor:
50cc 4-takt motor.
Een ton staat in de Nederlandse spreektaal voor honderdduizend geldeenheden, bijvoorbeeld honderdduizend euro (€ 100.000,-).
De Mexicaan Juan Pedro Franco (33) is officieel nog steeds de dikste man ter wereld. Twee jaar geleden werd hij met een gewicht van maar liefst 595 kilogram opgenomen in het Guinness Recordboek. Intussen is hij al 250 kilogram afgevallen, want voor zijn grote droom moet alles wijken.
Gloednieuwe TVS Raider 125 IGO – De snelste 125cc-motorfiets in India.
De cilinder heeft een inhoud van 125cc, de crosser word aangedreven door een vernieuwde 4-takt motorblok dit is hierdoor de meest betrouwbare motorcrosser van het moment. Dit grote model kan een maximum snelheid van 90 km/u behalen, en behoort hiermee tot de snelste en krachtigste crossers van nu.
De meeste 125cc 4takt motoren zijn bijna niet op te voeren zonder zeer ingrijpend te werk te gaan (cilinder uitboren, kop flowen). Alleen voor de zeer populaire modellen zijn grotere cilinderkitjes te koop. Wat je wel kunt doen is een snellere uitlaat en kijken of je iets met de luchtinlaat (airbox) kunt doen.
DAX is geen programmeertaal . DAX is voornamelijk een formuletaal en is ook een querytaal. U kunt DAX gebruiken om aangepaste berekeningen te definiëren voor berekende kolommen, metingen, berekende tabellen, berekeningsgroepen, aangepaste opmaakreeksen en filterexpressies in op rollen gebaseerde beveiliging in tabelmodellen.
SkyTeam (Sky Team Corporation Ltd, Hongkong) is een Chinees brommer- en motormerk. SkyTeam maakt onder andere crossbrommers, normale bromfietsen en motoren van 50 tot 200cc. Het merk staat in Europa bekend om de replicamodellen van oude Honda viertaktbrommers, zoals de Honda Dax, Monkey, Gorilla en de ZB.
Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Te veel olie kan ook schuimvorming veroorzaken, wat de smerende eigenschappen van de olie vermindert en kan leiden tot verhoogde motorslijtage. Bovendien kan het ervoor zorgen dat er olie langs afdichtingen en pakkingen lekt, wat kan leiden tot olielekkage en mogelijk schade aan andere motoronderdelen.