AMSTERDAM - Tien slachtoffers van de Bijlmerramp zijn naar de rechter gestapt om een schadevergoeding van 50.000 euro per persoon te eisen van vliegtuigbouwer Boeing. De slachtoffers klagen over psychische klachten als gevolg van de vliegtuigcrash in 1992.
7.2 [Eiser 23]: 7.2.1 [Eiser 23] vordert ¦ 100.000,- smartengeld als vergoeding voor psychische schade wegens ondervonden leed ten gevolge van de Bijlmerramp waarvoor behandeling noodzakelijk was.
Op zondag 4 oktober 1992 stortte een vrachtvliegtuig, een El-AL Boeing 747, neer op een flatgebouw in de Amsterdamse Bijlmermeer, waarbij 39 mensen om het leven kwamen. Enige tijd daarna kregen bewoners en hulpverleners gezondheidsklachten.
Deze was onderweg naar Tel Aviv, toen het goederenvoertuig te pletter stortte en daarbij enkele flatgebouwen trof in de Bijlmer. Vandaar wordt deze gebeurtenis ook wel de Bijlmerramp genoemd. De schatting van het aantal slachtoffers ligt op 200 doden, waarvan slechts 43 officieel zijn geïdentificeerd.
Er zouden mannen in witte pakken op de rampplek zijn geweest om het apparaat te verdonkeremanen. Hiervoor is nooit bewijs gevonden. De voormalige onderzoekers van de Rijksluchtvaartdienst hebben wel een vermoeden waar het gerucht vandaan komt.
Waarom zit er verarmd uranium in vliegtuigen? De eerste 551 Boeing 747-toestellen zijn uitgerust met contragewichten van verarmd uranium. Het verarmd uranium is toegepast als balansgewicht in bewegende staartvlakken.Verarmd uranium wordt dan toegepast vanwege het bijzonder hoge soortelijk gewicht.
Lading. Kort na de ramp werd bekend dat het vliegtuig fruit, parfums en computeronderdelen zou hebben vervoerd. Toenmalig minister Hanja Maij-Weggen stelde dat ze er zeker van is dat er geen militaire lading in zat.
Incidenten en ongevallen
Er vonden 124 ongevallen plaats met de Boeing 747. Bij de grootste luchtvaartramp uit de geschiedenis, de vliegtuigramp van Tenerife in 1977, vond een botsing plaats tussen twee toestellen van dit type.
De autoriteiten stellen direct dat er geen gevaarlijke stoffen in het toestel zaten. Maar later blijkt dat het balansgewicht in de staart van de Boeing verarmd uranium bevatte. Het radioactieve materiaal is meer dan twee keer zo zwaar als staal, dus een emmertje met verarmd uranium weegt al snel meer dan honderd kilo.
Een breed gesteunde motie van Pieter Omtzigt zorgde daarom voor een heroverweging van de geheimhouding. Vandaag worden 27 van de 81 dossiers openbaar gemaakt. Dit aantal wordt nog groter; sommige stukken moeten nog worden gescheiden van stukken die wel geheim moeten blijven, en worden dus later opengesteld.
Precies vijftien jaar geleden crashte een Boeing 737 van Turkish Airlines tijdens het landen in Nederland. Daarbij kwamen 9 mensen om het leven en raakten 120 anderen gewond. Drie betrokkenen blikken met NU.nl terug op de ramp.
In 2023 komen de onderzoekers met een voorlopige conclusie: een defect aan de boegdeurvergrendeling is de oorzaak van de schipbreuk.
Anderhalve maand na de ramp vergaderden bewoners van Groeneveen of hun flat moest worden afgebroken of weer opgebouwd. Hierbij kozen zij voor wederopbouw. Uiteindelijk zijn er 161 Groeneveense appartementen gesloopt, 320 flatwoningen van Groeneveen zijn gespaard. Klein-Kruitberg is geheel afgebroken.
De vergoeding is maximaal € 600
Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250. Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300.
Inzittenden rampvlucht
De bemanning bestond uit gezagvoerder Yitzhak Fuchs (59), eerste officier Arnon Ohad (32) en boordwerktuigkundige Gedalya Sofer (61). Kapitein Fuchs was een ervaren vlieger, die eind jaren vijftig als straaljagerpiloot bij de Israëlische luchtmacht had gevlogen.
Rob van Gijzel uit Eindhoven beet zich als Tweede Kamerlid voor de PvdA in de jaren negentig vast in het dossier van de Bijlmerramp. "Het was onduidelijk wat er in het vliegtuig had gezeten en mensen werden ziek." Op 4 oktober 1992 crashte een vrachtvliegtuig van EL AL dat net daarvoor was opgestegen van Schiphol.
4 oktober 1992. Om iets voor half zeven stijgt een vrachttoestel van El Al op vanaf luchthaven Schiphol. Aan boord: drie bemanningsleden, één passagier en 114 ton vracht. Al binnen tien minuten na take-off komt het vliegtuig in de problemen, om vervolgens in de Amsterdamse Bijlmer neer te storten.
Turkish Airlines, Neergestort tijdens nadering, Boeing 737-800, Amsterdam Schiphol Airport. Onderzoeksdossier, Onderzoeksraad voor Veiligheid, Sector Luchtvaart.
17 juli 1996. Op 17 juli 1996 om 20.31 uur EDT stortte een Boeing 747-131, N93119, neer in de Atlantische Oceaan, ongeveer acht mijl ten zuiden van East Moriches, New York, nadat het was opgestegen vanaf John F. Kennedy International Airport (JFK).
Op 15 juli 1957, nu precies 50 jaar geleden, verongelukt de KLM Super Constellation 'Neutron' in Nieuw-Guinea. Na de de start vanaf Biak stort het toestel in zee. 58 Mensen komen om en tien mensen overleven de crash. Ze worden door de plaatselijke bevolking uit zee gered.
Introductie. Op 4 oktober 1992 gebeurde er iets verschrikkelijks: er stortte een vliegtuig neer op een flat in de Bijlmer in Amsterdam. Deze ramp zou de Bijlmerramp gaan heten. Bij de ramp kwamen 42 mensen om het leven en zou de levens van vele inwoners van de Bijlmer voor altijd veranderen.
' 'De parlementaire enquête in 1998 was een uitgelezen kans om alle complotten te ontmantelen,' zegt Baksteen. 'Maar in de tweede week ging het helemaal mis. ' De commissie suggereerde dat de verkeersleiding feiten over de lading 'onder de pet' had gehouden.