Een cilinder met Nicasil wand gaat virtueel oneindig mee, bij goede omstandigheden. Enige wat slijt is je zuiger, die kan je het beste elke 5000 tot 8000 km vervangen bij zo'n cilinder.
Dit is eigenlijk sterk afhankelijk van de kwaliteit van de cilinder. Goede nikasil cilinders kunnen na 100 km al ingereden zijn, maar een goedkope en minder goed gehoonde gietijzeren cilinder kan ook pas na 400 km goed ingereden zijn.
Vaak rijdt een motor gemiddeld net iets minder kilometers dan een auto, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Waar een auto al 70.000 tot 150.000 kilometer kan rijden, is dit voor een motor al aan de hoge kant.
Niets mis met een 3 cilinder. Ik heb er 2 gehad ( Opel en VW) In beide gevallen waren ze stil, vlot en zuinig. Bij normaal gebruik kunnen die motoren net zo makkelijk 2 tot 300000 km halen als een 4 5 of 6 cilinder.
Als je een nieuwe cilinder hebt geïnstalleerd, moet je deze meestal een bepaald aantal kilometers inrijden, meestal ergens tussen de 300 en 500 kilometer. Dit betekent dat je de scooter niet te hard moet laten rijden of zware belastingen moet laten dragen tijdens deze kilometers.
Met name dit "inlopen" zorgt ervoor dat de zuigerveren goed op de cilinderwanden passen, waardoor slijtage op de lange termijn wordt voorkomen die kan leiden tot olieverbruik, slechte prestaties of beide. Normaal gesproken valt de inloopperiode van een motor binnen de eerste 500 tot 1000 mijl .
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Tegenwoordig is de 3 cilinder verbeterd en zijn ze zuiniger, stiller, krachtiger, kleiner en lichter dan vroeger. Een 4 cilinder minder efficiënt maar is beter voor langere afstanden, heuvel en bergachtig gebied, om te rijden met een caravan of een aanhanger en is krachtiger dan een 3 cilinder.
Dus, 3-cilinders zijn net zo betrouwbaar als 4-cilindermotoren . Bij het vergelijken van 3-cilinders met 4-cilinders, zou er geen vraag moeten rijzen over betrouwbaarheid. Beide bevatten hetzelfde ingebouwde materiaal en zijn van dezelfde kwaliteit. Dus, 3-cilinders zijn net zo betrouwbaar als 4-cilindermotoren.
Moderne motoren rijden zonder problemen meer dan 100.000 mijl. Veel komen rond die kilometerstand tevoorschijn omdat mensen graag regelmatig een nieuwe motorfiets willen en veel mensen rijden alleen voor hun plezier, dus ze rijden niet zoveel kilometers als een auto die dagelijks wordt gebruikt.
Hoe lang een motor meegaat, is sterk afhankelijk van het gebruik en onderhoud. Globaal kun je zeggen dat een benzinemotor 300.000 kilometer meegaat.Voor een dieselmotor is dat 400.000 kilometer. Het is ook afhankelijk van het merk.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Hoe meer kilometers een auto heeft gereden, hoe groter de kans op slijtage aan de motor, transmissie, ophanging en andere belangrijke onderdelen. Het is daarom verstandig om bij het kopen van een tweedehandsauto te kijken naar modellen met een redelijke kilometerstand voor hun leeftijd.
Wat levensduur betreft kennen wij geen signalen dat een drie cilinder daarin beperkt is. Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten.
Maar 50.000 km is niet bijzonder veel voor een motor. 50,000 is niet veel, maar wel afhankelijk hoe het gereden is. Maar als je een sportmotor hebt waar veel hard en hoge toeren mee gereden is kan het blokje het wel zwaar hebben gehad.
Een goede kilometerstand voor een tweedehands motor hangt af van het type motor en hoe goed deze is onderhouden. Voor een sportmotor wordt vaak een maximum van 50.000 tot 80.000 kilometer aangehouden, terwijl toermotoren die goed onderhouden zijn vaak probleemloos 100.000 kilometer of meer kunnen rijden.
Beide cilinders hebben hun eigen voor- en nadelen, en de keuze tussen hen hangt af van verschillende factoren, zoals budget, prestaties en voorkeuren. 3-cilindermotoren zijn veel beter in brandstofefficiëntie en emissiereductie . Echter, 4-cilindermotoren bieden een soepelere prestatie en een beter vermogen.
Yamaha is nog steeds het meest betrouwbare motormerk. Dat is althans in een onderzoek door de Amerikaanse consumentenbond Consumer Reports naar voren gekomen. Yamaha mag het dan in Amerika winnen als het over betrouwbaarheid gaat, de kopers van een Victory motor zijn uiteindelijk het meest tevreden over hun aankoop.
Hoe lang gaat de Ford EcoBoost-motor mee? Normaal gesproken kunnen deze motoren makkelijk 300.000 mijl meegaan als u uw olie elke 5.000 mijl of minder ververst en uw koelvloeistof elke 30.000-40.000 mijl ververst.
Een 3-cilindermotor kan voordelig zijn voor degenen die prioriteit geven aan brandstofefficiëntie en kortere afstanden in de stad rijden . Een auto met een 4-cilindermotor is in vergelijking duurder om te kopen, maar biedt meer vermogen, lagere NVH-niveaus en een enthousiaste rijervaring.
Een van de meest voorkomende indicaties dat er iets mis is met een cilinder, is een merkbare afname in motorvermogen. Je auto kan moeite hebben met accelereren of niet de prestaties leveren die je gewend bent.
Als u op zoek bent naar een betere brandstofefficiëntie of een kleinere auto, is een 4-cilinder de juiste keuze. Als u meer vermogen en betere prestaties wilt, met name voor het slepen, is een 6-cilinder waarschijnlijk de beste keuze.
Het is niet verstandig om met een auto te rijden waarbij een cilinder niet meer werkt.
De kosten voor het vervangen van een cilinderkop zijn afhankelijk van het merk en model van uw voertuig en de kosten van onderdelen en arbeid. U kunt verwachten dat de gemiddelde kosten $ 3.000 of meer bedragen als u de klus laat uitvoeren bij een autogarage. Als u goed bent in het repareren van auto's, kunt u uzelf wat geld besparen door de klus zelf te klaren.