En in 2035 zal Europa de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor, zowel op diesel als op benzine, verbieden. Dan blijven alleen tweedehandsauto's over voor wie wil ontsnappen aan de volledig elektrische auto, hoewel er geen garantie is dat je daar dan overal mee zult kunnen rijden.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
De toekomst van dieselauto's. Nadat aanvankelijk was aangekondigd dat de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's vanaf 2030 verboden zou worden, heeft de overheid de datum controversieel gewijzigd naar 2035. Maar er zijn geen plannen om benzine- of dieselauto's volledig van de weg te weren, dus de verwachting is dat de tweedehandsverkoop niet wordt beïnvloed.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Voordelen van een dieselauto
Ondanks dat dieselauto's vaak negatief in het nieuws zijn met bijvoorbeeld milieuzones waar oudere diesels niet mogen komen, hebben ze absoluut voordelen: Dieselauto's zijn minder onderhoudsgevoelig en dat scheelt in de portemonnee. Lagere brandstofkosten per liter. Zuiniger qua verbruik.
Wat zal er gebeuren met de huidige benzine- en dieselauto's? Kunnen we er na 2035 nog mee rijden? Ja, u kunt met uw huidige auto blijven rijden. De nieuwe regels betekenen niet dat alle auto's op de weg in 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten.
Bij lichtere auto's ligt het omslagpunt rond de 13.500 km.Bij zwaardere auto's ligt het omslagpunt rond de 14.500 km.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
Hoewel dieselauto's veel aantrekkelijke voordelen hebben, is hun toekomst in India nu onzeker vanwege de recente regelwijziging . Bovendien heeft de introductie van BS 6.2-emissienormen het probleem met het dieselpartikelfilter (DPF) vaker voor laten komen, waardoor het laten draaien en onderhouden van dieselmotoren duurder is geworden.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Steeds meer dieselauto's met Euro 5 en 6 normen worden tijdens keuringen afgekeurd vanwege strengere roetmetingen, wat resulteert in aanzienlijke onderhoudskosten voor eigenaars. Maar er is een groen alternatief dat niet alleen de CO2-uitstoot vermindert. Het vermindert mogelijks ook de hoeveelheid fijnstof.
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Minder aardolie nodig, maar zonder aardolie kan nog niet
Ook is het een grondstof voor producten van kunststof. Het kabinet stimuleert het gebruik van alternatieven voor aardolie: biomassa als grondstof voor energie, kunststof en brandstof;biodiesel en biobrandstoffen als brandstof.
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine. Behalve de kosten per kilometer, spelen echter ook milieu-overwegingen een steeds grotere rol bij de keuze tussen diesel of benzine (of LPG of elektrisch).
Meest betrouwbaar: Seat Leon diesel (2013-2020).
HVO is dus een duurzaam alternatief voor fossiele diesel en wordt gezien als enige direct beschikbare oplossing om de emissies van het zware wegtransport te verlagen. HVO staat voor hydrotreated vegetable oil. Het is een geavanceerde biobrandstof die wordt via de zogenoemde hydrotreatment methode.
Diesel is een innovatief internationaal lifestylebedrijf, opgericht door Renzo Rosso in 1978. Diesel is geworteld in denimmeesterschap en heeft zich ontwikkeld tot een leider in premium mode. Tegenwoordig is Diesel een echt alternatief voor de gevestigde luxemarkt .
Als zodanig is de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand voor een dieselauto normaal gesproken rond de 9.000 tot 10.000 mijl . Een auto met een hogere kilometerstand zou gemiddeld 15.000 mijl per jaar hebben afgelegd, waarbij velen ruim 20.000 mijl per jaar afleggen.
De keuze van brandstof voor je auto hangt af van je rijgedrag. Voor frequente lange ritten, zoals meer dan 40.000 km per jaar, kan een dieselauto geschikt zijn. Benzineauto's zijn ideaal voor korte stadsritten, hoewel ze duurder kunnen zijn in gebruik.
Vanaf 2031 zullen dieselwagens niet langer toegelaten zijn in de lage-emissiezones. Benzineauto's worden gebannen in 2035. Vanaf dan zullen enkel nog elektrische wagens of voertuigen die een andere technologie gebruiken maar geen uitstoot hebben nog de lage-emissiezones binnen mogen.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Benzinemotoren kunnen geen dieselbrandstof verbranden , dus u kunt slechts een paar kilometer rijden voordat uw motor uitvalt. Uw voertuig moet naar een nabijgelegen Freehold-servicecentrum worden gesleept, zodat het brandstofsysteem kan worden afgetapt. De gastank moet eerst worden geleegd.
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.