De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Het is belangrijk om te wachten tot de motor volledig is afgekoeld voordat u koelvloeistof bijvult, wat doorgaans betekent dat u ongeveer een uur na het rijden moet wachten. Een warme motor kan zorgen voor een uitbarsting van hete vloeistof. Wacht daarom altijd op de juiste temperatuur.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los, maar doe dit beetje bij beetje.
Mocht de koelvloeistof ernstig vervuild zijn, dan bestaan er speciale doorspoelmiddeltjes om het koelsysteem van binnenuit te reinigen. Daarmee vul je het hele systeem, laat de motor goed warm draaien, weer afkoelen en dan kun je het spoelmiddel weer aftappen.
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
Als er stoom onder de motorkap van de auto vandaan komt, adviseert Consumer Reports om de motorkap niet te openen. Het duurt doorgaans minimaal 30 minuten voordat een hete motor is afgekoeld.
Koel niet langer dan 15 tot 20 minuten. Als je langer koelt, probeert het lichaam de kou te compenseren door extra bloed naar de plek te sturen en dat wil je juist voorkomen. Korter is echter ook niet goed. Als je kort koelt, krijg je namelijk direct na het koelen een bloedvatverwijding.
De veiligste manier is om 30 tot 60 minuten te wachten voordat u koelvloeistof toevoegt. Dit zorgt ervoor dat de radiatordop, slangen, het reservoir en andere essentiële onderdelen koel genoeg zijn om letsel en schade aan het voertuig te voorkomen.
Mocht je onderweg zijn en toch de olie moeten peilen, laat de motor dan minimaal 10 minuten afkoelen. Zo kan de olie weer naar beneden zakken en krijg je een betrouwbaar meetresultaat.
U kunt zelf de koelvloeistof bijvullen door de draaidop van het expansievat eraf te draaien. Bescherm uw handen hierbij met een doek: het kan zijn dat er nog druk op het systeem staat. Vul de koelvloeistof vervolgens bij totdat het maximumniveau wordt bereikt.
Het is uiterst belangrijk dat u na gebruik van het voertuig minimaal 3 uur wacht totdat de motor is afgekoeld .
Dit hangt namelijk af van de eisen die autofabrikanten stellen. Naast de verschillende additieven, zijn er ook verschillende kleuren koelvloeistof. Vaak zijn deze rood/roze, blauw, geel of groen. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken.
Kortom, het is niet veilig om zonder koelvloeistof te rijden en het kan ernstige schade aan de motor van uw voertuig veroorzaken.
De motor zelf heeft lang nodig om af te koelen. Afhankelijk van de auto en de omstandigheden, maar het duurt vaak wel 4 uur voordat hij helemaal is afgekoeld tot de omgevingstemperatuur.
De juiste afkoelperiode voor een motor hangt af van verschillende factoren, waaronder het type motor, de grootte en de intensiteit van de werking. Over het algemeen wordt echter aanbevolen om een motor ten minste 1-2 minuten te laten afkoelen voordat u deze volledig uitzet.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
Let op bij warme motor
Als de motor warm wordt, komt de koelvloeistof onder druk te staan. Wanneer je dan de dop van je koelsysteem dan opendraait, kan het eruit spuiten. Dit kan brandwonden veroorzaken, dus vul de vloeistof het liefst alleen aan met een koude motor.
Hoe lang duurt het voordat mijn auto is afgekoeld na oververhitting? Als uw auto oververhit raakt, stop dan, zet de motor af en wacht ten minste 30 minuten totdat de motor is afgekoeld. Om aan de veilige kant te blijven, is het beter om een uur of twee te wachten om uw motor volledig te laten afkoelen.
Afhankelijk van de buitentemperatuur moet je toch wel op een 15 tot 20 kilometer rekenen voordat de motor doorgewarmd is.
Zonder voldoende koelvloeistof kan uw motor oververhit raken . Veel moderne voertuigen hebben een automatische motoruitschakeling wanneer de motor oververhit raakt om aanzienlijke schade te voorkomen. Als dit gebeurt, is het het beste om uw voertuig naar uw dichtstbijzijnde autoprofessional te slepen voor een goede diagnose.
Het is niet verstandig om door te blijven rijden met een koelvloeistof lekkage. Te lang doorrijden als uw auto koelvloeistof lekt, kan zorgen voor oververhitting van de motor en uiteindelijk voor motorschade.
LEKKAGE VAN DE KOPPAKKING
Reparatiekosten van het herstellen van een lekke koppakking liggen tussen de 600 en 1200 euro, met uitschieters ver daarboven voor grote of gecompliceerde motoren.