Een gezonde temperatuur van een motorblok ligt zo tussen de 82 en de 90 graden. Daarboven is wordt de motor thermisch te warm en daaronder dus te koud. Koelvloeistof kan net als water koken bij 100 graden, dit gebeurt in het motorblok pas bij 120 graden doordat de koelvloeistof afgesloten is van zuurstof.
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden. Omdat het koelsysteem onder druk staat, gaat de koelvloeistof niet bij dergelijke temperaturen koken.
De temperatuur van het motorblok zal doorgaans oplopen tot 100°C [17], terwijl een oververhitte motor nog hogere temperaturen zal bereiken.
Temperatuur tot 1050 ⁰C
De uitlaatgastemperatuur van een benzinemotor ligt hoger dan de uitlaatgastemperatuur van een dieselmotor. Bij de ingang van de turbo kan de temperatuur van de uitlaatgassen van een benzinemotor zelfs oplopen tot 1050 ⁰C.
Probeer of je de oplopende temperatuur van de motor tijdens het rijden in de hand kunt houden door de kachel op de warmste stand te zetten, de airco uit te schakelen en de blower op de hoogste stand te zetten.Zet het raam open als het te warm wordt.
Motorschade: Een oververhitte motor kan aanzienlijke schade aan interne componenten veroorzaken, zoals de koppakking, cilinderkoppen en zelfs het motorblok . Deze schade kan leiden tot een kostbare en uitgebreide reparatie of, in ernstige gevallen, de noodzaak voor een complete vervanging van de motor.
De meeste experts zijn het erover eens dat uw motor tussen de 195 en 220 graden moet draaien . In ideale situaties zal uw naald precies in het midden van uw meter blijven staan. Houd er rekening mee dat dit omhoog of omlaag kan gaan, afhankelijk van de omstandigheden in het voertuig zelf (zoals het laten draaien van de airconditioning of verwarming).
Ongebruikelijke geluiden of trillingen: Oververhitting kan ervoor zorgen dat onderdelen van de motor uitzetten, wat kan leiden tot ongebruikelijke geluiden of trillingen. Een hete of branderige geur: Oververhitting kan ervoor zorgen dat de isolatie van de motor smelt, wat een hete of branderige geur kan veroorzaken.
Deskundigen zijn het erover eens dat de optimale motortemperatuur tussen de 190 en 225 graden Fahrenheit ligt.
Reken voor het motorblok vervangen op kosten die tussen de € 1.000 en € 4.000 of zelfs nog hoger bedragen.
Stop met rijden
Stop de auto en zet deze zo snel mogelijk aan de kant indien mogelijk. Laat daarna de motor een tijdje afkoelen met een dichte motorkap. Open hem later om de motor verder af te laten koelen.
Om te beginnen is het vrij normaal dat een warme motor tussen 90 en 100 graden heet is. Ten tweede draait de koelwaterpomp altijd om water door de motor te pompen en om daarna warmte af te geven aan de radiator. Bij opwarmen van de motor circuleert het koelwater alleen door de motor.
Je koelvloeistof vervangen is een onderhoudstaak die elke 2 jaar hoort te gebeuren. Zelf kun je herkennen dat je auto aan koelvloeistof vervangen toe is, als de huidige vloeistof donker is geworden. Het verversen hiervan kun je in de buurt door de garage laten doen, langs de weg door de wegenwacht, of thuis zelf.
Een koelsysteem werkt door een koelvloeistof door doorgangen in het motorblok en de cilinderkop te sturen. Terwijl het koelmiddel door deze doorgangen stroomt, neemt het de warmte van de motor op. De verwarmde vloeistof baant zich dan een weg door een rubberen slang naar de radiator aan de voorkant van de auto.
Een gezonde temperatuur van een motorblok ligt zo tussen de 82 en de 90 graden. Daarboven is wordt de motor thermisch te warm en daaronder dus te koud. Koelvloeistof kan net als water koken bij 100 graden, dit gebeurt in het motorblok pas bij 120 graden doordat de koelvloeistof afgesloten is van zuurstof.
Als je eenmaal stilstaat, is het tijd om de motor af te laten koelen. Schakel de motor uit en zet je de motorkap open.Misschien een beetje tegenstrijdig, maar zet vervolgens je verwarming en de blazers op de hoogste stand. Op deze manier kan de hitte beter ontsnappen.
Wij raden aan niet door te rijden met een defecte waterpomp. Zorg ervoor dat u dit auto onderdeel zo snel mogelijk vervangt bij een defect. Over het algemeen kunt u eenvoudig zelf een defecte waterpomp vervangen. Tap alle koelvloeistof af en demonteer de onderdelen die de weg naar de pomp belemmeren.
Zodra er warme lucht uit de ventilatieroosters komt is de motor warm, toch? De temperatuurmeter in de auto geeft al vrij snel aan dat de motor warm is. Deze meter geeft vaak echter alleen koelwatertemperatuur aan. De motorolie heeft langer de tijd nodig op temperatuur te komen.
De motor draait idealiter het beste bij een temperatuur rond de 90°C. Zolang de temperatuur nog niet op dat niveau is, kun je beter wat kalmer aan doen. Ook voor ruitenwisservloeistof, olie en veel meer!
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
Motorrijden kan in Nederland het hele jaar door. Toch kies jij er als motorrijder waarschijnlijk voor om te gaan rijden als de temperatuur boven de 15 graden is en het zonnetje schijnt. En daarbij draag je natuurlijk altijd goede beschermende motorkleding.