Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
De nadelen van een dieselauto:
Een dieselmotor stoot bijvoorbeeld meer fijnstof en stikstofoxiden uit, waardoor je in telkens meer Nederlandse, maar ook Duitse steden niet meer mag rijden. Dit is dan ook direct de reden dat je meer wegenbelasting betaalt met een dieselauto.
Deze efficiëntie suggereert dat, bij vergelijking van soortgelijke voertuigen, dieselauto's ongeveer 20% minder CO2 uitstoten dan benzineauto's [7]. Echter, bij dieselverbranding ontstaat een complexere mix van uitlaatgassen en chemicaliën, waaronder schadelijke deeltjes.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
Een onderzoek uit 2017 geeft aan dat dieselauto's minder koolstofhoudende fijnstofvervuiling produceren dan benzineauto's . Dieselbrandstof produceert meer koolstofdioxide (CO2) per gallon, maar brandstofefficiëntie betekent dat er minder CO2 per kilometer wordt uitgestoten. Alleen benzineauto's produceren koolmonoxide - dieselauto's produceren de giftige vervuilende stof niet.
De keuze van brandstof voor je auto hangt af van je rijgedrag. Voor frequente lange ritten, zoals meer dan 40.000 km per jaar, kan een dieselauto geschikt zijn. Benzineauto's zijn ideaal voor korte stadsritten, hoewel ze duurder kunnen zijn in gebruik.
De emissie bevat stoffen die bij inademing schadelijk zijn voor de gezondheid. Mogelijke gezondheids- effecten zijn: ontstekingsreacties in de longen, aandoeningen van hart en bloedvaten, allergi- sche aandoeningen, toename van astmatische klachten, en verschillende typen kanker – met name longkanker en blaaskanker.
De nadelen van diesel
Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.
Het is erger om benzine in een dieselauto te doen dan diesel in een benzineauto , maar hoe dan ook, u kunt schade oplopen aan uw motor en de onderdelen ervan. Verkeerde brandstof kan op het verkeerde moment ontbranden of verstoppingen in het brandstofsysteem veroorzaken, wat leidt tot verminderde prestaties, afslaan en volledige storingen.
Benzinemotoren gaan zo'n 250.000 kilometer mee, al kunnen ze bij goed onderhoud vaak meer kilometers maken. Dieselmotoren gaan nog een stapje verder, deze kunnen makkelijk de 350.000 aantikken. Wordt een dieselauto goed onderhouden, dan kunnen ze soms ook nog wel een ton meer lopen.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Benzineauto's : de feiten
Beter voor korte ritten: Benzinemotoren zijn efficiënter in stop-startverkeer en korte ritten. Stillere en soepelere rit: Benzineauto's bieden vaak een verfijndere rijervaring. Lagere emissies: Benzineauto's produceren minder schadelijke stikstofoxide (NOx)-emissies dan dieselauto's.
Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen. Zoals gezegd, de verkoop van nieuwe benzineauto's blijft toegestaan tot 1 januari 2035.
De regels van de Vlaamse lage-emissiezones worden strenger. Vanaf 2031 zijn dieselwagens er niet meer welkom, vanaf 2035 geldt dat ook voor benzinevoertuigen. De toelatingsvoorwaarden voor de Vlaamse lage-emissiezones lagen vast tot 2028.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Over het algemeen is het voordeliger om een diesel te rijden wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Rij je minder dan 20.000 kilometer per jaar? Dan is het zeker verstandiger om te kiezen voor een benzine wanneer je een nieuwe auto koopt.
Rijden met een dieselauto op benzine kan direct schade veroorzaken. Vermijd rijden en zoek direct professionele hulp om verdere schade aan de motor te voorkomen.
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.