Deze voertuigen mogen blauwe zwaailichten gebruikenAlleen de ambulance, de politie en de brandweer mogen een blauw licht en sirenes voeren. Andere voertuigen niet. Een uitzondering op die regel geldt voor de weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Zij mogen dit wel om zo snel ter plaatse te zijn bij ongelukken.
Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.
Het is toegestaan om een blauw zwaailicht op een auto te gebruiken wanneer het voertuig een noodvoertuig is dat bevoegd is om deze verlichting te gebruiken. Dit geldt met name voor hulpdiensten die met spoed reageren op noodsituaties.
Het verrassende antwoord: dat komt door de nazi's. Het feit dat we blauwe waarschuwingslichten hebben op politie-, reddings- en brandweervoertuigen is een uitvinding van de nazi's, zo meldt de Zwitserse krant Blick.
Blauwe en gele zwaailichten
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Toen de oorlog ten einde kwam, hielden alle landen hun lampen blauw, wat betekent dat het in heel Europa het geval is. Kom je buiten Europa, dan is de kans groot dat je rode zwaailichten ziet. De nazi's kozen ervoor omdat de kleur blauw zich beter verspreidt en dus goed van dichtbij te zien is.
Als je een ambulance zonder sirene en zwaailicht ziet rijden, is de melding dus niet spoedeisend. Bijvoorbeeld bij vervoer van een patiënt van het ziekenhuis naar een verpleegadres.
Een groen zwaailicht geeft aan dat het om het commandovoertuig van een hulpdienst gaat. Oranje zwaailichten zie je bijvoorbeeld terug bij werkverkeer, hulpverlening bij autopech (in dit geval kunnen de hulpdiensten ook oranje licht voeren), of exceptioneel vervoer (convoi exceptionnel).
Er is een belangrijke reden waarom onze hulpdiensten de kleur blauw gebruiken. Blauw licht wordt namelijk goed opgenomen door de atmosfeer.Het is hierdoor van dichtbij beter te zien, in vergelijking met rood licht. Ook valt blauw op tussen alle rode en witte lichten die overvloedig te zien zijn in het verkeer.
Noodgevallen: in noodsituaties worden gele zwaailichten gebruikt om hulpdiensten zoals politie, brandweer en ambulance aan te duiden. Ze geven aan dat deze voertuigen met hoge snelheid onderweg zijn naar een noodgeval en mogelijk voorrang nodig hebben.
Burgerauto's met zwaailicht en sirene. Net als in de tijden van Blik op de Weg en Wegmisbruikers, is de verkeerspolitie zicht- en onzichtbaar aanwezig in het verkeer. Onzichtbaar door te rijden in burgerauto's met zwaailicht en sirene. Een herkenbare politie zie je in een Audi A6 avant of een Mercedes B-klasse rijden.
De maximumsnelheid mag - zonder bijzondere toestemming - met maximaal 40 kilometer per uur overschreden worden. Bij het rijden met blauwe lichten en sirene gelden extra bevoegdheden. Maar voor het gebruik daarvan moeten de politiemensen eerst nadrukkelijk toestemming van de meldkamer hebben gekregen.
De Handhaving auto's zijn geen noodhulp voertuigen zoals de ambulance, politie of brandweer. Dit betekend dat wij geen blauw zwaailicht en sirenes hebben.
Politie, brandweer en ambulances en andere door het Ministerie aangewezen voertuigen mogen met een blauw zwaai-, flits of knipperlicht en een tweetonige hoorn rijden om aan te geven dat ze een dringende taak hebben.
Na jaren van pleidooien door branchegroepen kunnen exploitanten in de berging langs de weg, verwijdering en de bandenindustrie nu een (VSO) aanvragen, waarmee ze hun voertuigen kunnen uitrusten met rode lichten naast de standaard amberkleurige lichten . Voorheen waren alleen hulpdiensten bevoegd om rode zwaailichten te gebruiken.
,,Ambulances zijn begrenst op 160 per uur. Het blijven bestelwagens. Daarbij is het verkeer zo druk dat je zelden of nooit de ruimte hebt om hard door te rijden.'' Bij een reanimatie telt elke seconde, maar volgens De Jong valt veel meer tijdswinst te boeken met anticiperend rijden.
Oranje of geel
De meeste ambulances, politieauto's en brandweerwagens zijn ook uitgerust met oranje zwaailichten voor het geval zij op een gevaarlijke plek staan.
Wie is de mens achter het uniform? De nieuwe docuserie 'Blauw' laat zien wat politiewerk écht met agenten doet. Naast de spannende en uitdagende kanten van hun werk staan de persoonlijke verhalen en emoties van de agenten centraal. De serie is vanaf 3 januari elke vrijdag te zien op NPO1 en NPO Start.
Het belangrijkste argument voor het gebruik van sirenes en zwaailichten is de veiligheid. Hulpverleners moeten zo snel mogelijk ter plaatse zijn om levens te redden en schade te beperken. In het donker zijn hulpvoertuigen minder goed zichtbaar, zelfs met zwaailichten.
In sommige gevallen kan ook een oranje zwaailicht gebruikt worden om aan te geven dat een voertuig in opleiding is zoals bijvoorbeeld bij een politie opleiding voertuig, of als waarschuwing voor de aanwezigheid van een gevaarlijke situatie.
Een knipperend groen licht op een verkeerslicht betekent dat het signaal geactiveerd is door een voetganger . Wees dus voorzichtig wanneer u een knipperend groen licht nadert, want het signaal kan op elk moment geactiveerd worden door een voetganger en u moet mogelijk stoppen en de voetganger laten oversteken.
De zogeheten voorrangsvoertuigen – dat zijn ambulances, politie- en brandweerauto's – zijn te herkennen aan hun blauwe zwaailichten.
Wat je moet doen en laten als er een ambulance aankomt, is hetzelfde als wat je wel en niet moet doen als er een politieauto of brandweer nadert. Zonder zwaailicht of sirene is er niks aan de hand en hebben zij geen voorrang nodig. Als het nodig is om ergens snel te zijn, dan zullen ze dat duidelijk aangeven.
De oude tweetonige sirenes van politie en brandweer en de drietonige sirene van ambulances hebben aan effectiviteit verloren. Dat komt doordat auto's steeds beter geïsoleerd zijn. Deze twee soorten sirenes zijn afgeschaft. De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde.
Code 10 Vanaf code 10 worden 10 ambulances gealarmeerd, wordt een MMT gealarmeerd en wordt een OvD-G gealarmeerd. Er is een standaard inzetvoorstel voor MMT's, hiervan kan afgeweken worden indien er meer MMT inzet is geïndiceerd op basis van het aantal slachtoffers en de ernst van de verwondingen.