Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijkse onderhoud van de huurwoning.De verhuurder is verantwoordelijk voor andere onderhoudsproblemen, zoals een lekkage, onvoldoende ventilatie van vochtige ruimtes of achterstallig onderhoud.
Als huurder ben je verantwoordelijk voor het klein onderhoud aan een woning. Denk daarbij aan kleine reparaties, zoals de wc-bril vervangen, een deurkruk vastzetten, maar ook het binnenschilderwerk.
Groot onderhoud is voor rekening van de verhuurder. Voorbeelden zijn buitenschilderwerk en een nieuwe cv-ketel. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan.
U heeft bijvoorbeeld last van tocht, vochtproblemen, lekkages of schimmel. Meld slecht onderhoud eerst bij uw verhuurder. Stuur een e-mail of schrijf een brief waarin u op een rij zet welke gebreken er zijn. En waarin u uw verhuurder vraagt deze gebreken binnen 6 weken te repareren.
Heeft uw huurder schade veroorzaakt aan het gehuurde pand of de woning? Volgens de wet is een huurder aansprakelijk voor alle schade die hem kan worden toegerekend. Aan het einde van de huurperiode moet hij de schade herstellen en de woning in de oorspronkelijk staat terugbrengen.
De huurder staat in voor de kosten van elektriciteit, gas en water en moet de woning natuurlijk ook schoonmaken en onderhouden. Wanneer je zelf schade aanbrengt aan de huurwoning, moet je de schade ook zelf herstellen. Kan je de schade niet zelf herstellen, dan moet je daarvoor de hulp van een aannemer inroepen.
Je hebt als verhuurder drie verplichtingen: je moet de woning ter beschikking stellen, je moet de woning onderhouden en je moet de huurder woongenot verschaffen. Hier staan twee rechten tegenover: de huurder moet op tijd huur betalen en je mag geen overlast hebben van de huurder.
Welke schade moet de verhuurder herstellen? De verhuurder is verantwoordelijk voor alle grote herstellingen, grote onderhoudswerken en herstellingen gelinkt aan ouderdom of slijtage. Is bijvoorbeeld het dak lek, dan komen die kosten bij de verhuurder terecht.
Bijvoorbeeld: ernstige stank- en vochtoverlast door slechte ventilatie. ernstige lekkage van leidingen. ernstige vocht- of schimmelplekken als gevolg van optrekkend of doorslaand vocht.
Huurcommissie inschakelen
Als je verhuurder na 6 weken het gebrek nog steeds niet verholpen heeft kun je de Huurcommissie om uitspraak vragen. Bij ernstige gebreken kan de Huurcommissie een tijdelijke huurverlaging van 60-80% toekennen, zolang het gebrek niet naar tevredenheid is hersteld.
De verhuurder mag u bij een all-in huurprijs geen jaarafrekening sturen voor servicekosten, gas, elektriciteit of water (nutsvoorzieningen). U betaalt hiervoor al een vast bedrag. Daarom hoeft u niet bij te betalen voor deze kosten. Maar u krijgt ook geen geld terug als deze kosten lager blijken te zijn.
Hygiëne: De keuken moet voldoen aan de hygiënenormen. Dit houdt in dat de keuken schoon en vrij van schimmel of ongedierte moet zijn. Functionele gebreken: Als er sprake is van functionele gebreken, zoals een kapotte koelkast of oven, dan is de verhuurder verplicht deze te repareren of te vervangen.
Een badkamer of toilet moeten minimaal 35 jaar in gebruik zijn, een keukenblok minimaal 20 jaar. Als er al besloten is, dat een woning gesloopt gaat worden, vervangen we uiteraard niet.
Als huurder bent u verplicht om de woning in goede staat te onderhouden. U moet dus zelf schoonmaken, verwarmen, verluchten en kleine onderhoudswerken doen. Bijvoorbeeld een lekkende kraan herstellen of een lamp vervangen.
De verhuurder is verantwoordelijk voor normale slijtage
De elementen die het meest aan slijtage onderhevig zijn, zijn de vloer- en wandbekleding en de huishoudelijke apparaten.
Alle loodgieters- en elektricienkosten die hierbij gemaakt worden, moeten worden betaald door de huurder. Het is ook de huurder die ervoor moet zorgen dat alle zekeringen en schakelaars goed blijven werken.
Onderhoudsgebreken. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijkse onderhoud van de huurwoning. De verhuurder is verantwoordelijk voor andere onderhoudsproblemen, zoals een lekkage, onvoldoende ventilatie van vochtige ruimtes of achterstallig onderhoud.
Een huurovereenkomst kan dus ook eindigen omdat de huurder een belangrijke contractuele verplichting niet nakomt door bijvoorbeeld de huur niet te betalen, ernstige en voortdurend overlast veroorzaakt of wegens verboden onderhuur. Dit valt immers onder het begrip “slecht huurderschap”.
Een verhuurder mag niet onaangekondigd een woning betreden. Hij of zij dient altijd aan te bellen of te kloppen en te wachten tot de deur wordt opengedaan. Een verhuurder mag niet zomaar te pas en te onpas bij de huurder aankloppen.
Als verhuurder heeft u de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de woonfunctie van het gehuurde niet wordt aangetast. Dit betekent dat de huurder het recht heeft om het gehuurde te gebruiken als woning en dat u als verhuurder dit gebruik niet mag verhinderen of in stand moet houden.
Wanneer bijvoorbeeld sprake is van een muizenplaag in het hele gebouw of een kakkerlakkenplaag, dan kan de verhuurder daarop aangesproken worden. Vanwege het hoge besmettingsgevaar wordt de bestrijding van kakkerlakken in huis soms vergoed door de verhuurder.
Onderhoud dat door de huurder kan worden uitgevoerd
De huurder is verantwoordelijk voor het dagdagelijks onderhoud van de woning: binnenmuren, vloeren, de waterleiding, ramen, deurkozijnen, elektrische apparatuur, sanitair, enz.
Herstellingen die nodig zijn door ouderdom of overmacht zijn altijd voor rekening van de verhuurder. Herstellingen die nodig zijn door foutief gebruik van de huurder zijn altijd voor rekening van de huurder. Net als onderhoud en reinigen.
Voorbeelden van groot onderhoud zijn: buitenschilderwerk. het controleren, repareren en vervangen van een cv-ketel. het repareren en vervangen van uw schoorsteen.
Verhuurders zijn verantwoordelijk voor het bieden van een veilige en gezonde leefomgeving. Dit omvat het onderhouden van de woning, het tijdig verhelpen van vochtproblemen en het bestrijden van schimmel.