De confrontatiematrix is het vervolg op de SWOT-analyse. Met een confrontatiematrix probeer je aan de hand van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf of organisatie de belangrijkste aandachtspunten te bepalen.
Wil je een confrontatiematrix in Word maken? Dan kun je het beste gebruik maken van een tabel. Ga naar Invoegen -> Tabel en kies het aantal cellen op basis van de resultaten uit de swot + 2 voor de titels.Vul vervolgens de gegevens uit de swot in op de tabel.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Strategische keuze is de laatste stap in het strategische managementproces, waarbij managers de beste strategie selecteren uit de geëvalueerde alternatieven . Hierbij wordt gekeken naar hoe verschillende strategieën het product, de markt en het bedrijf zullen beïnvloeden.
Wat is het SFA-model? Het SFA-model wordt gebruikt om strategische opties te toetsen en tegen elkaar af te wegen. Hierdoor is het mogelijk om uit de strategische opties die uit de SWOT-analyse naar voren komen de juiste keuze te maken. Het toetsingskader bestaat de factoren Suitability, Feasibility en Acceptability.
Strategisch issues zijn de aandachtspunten waarbij externe ontwikkelingen en interne middelen elkaar versterken of juist verzwakken.
Voorbeelden kansen en bedreigingen
Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging) Nieuwe subsidiemogelijkheden (kans) of het verdwijnen van bepaalde subsidies (bedreiging)
Het FOETSJE-model is een model voor het analyseren van een bedrijf. Het FOETSJE-model staat voor: Financieel, Organisatorisch, Economisch, Technisch, Strategisch, Juridisch en Ecologisch.
De confrontatiematrix
Vaak wordt de SWOT gevolgd door een confrontatiematrix. Een methode die halverwege de vorige eeuw is ontwikkeld om tegemoet te komen aan de behoefte de resultaten van analyses tot een strategie te laten leiden.
In de matrix-analyse worden de interviewdata vervolgens weer geordend volgens de stappen van het conceptueel model. De Matrixmethode neemt twee elementen uit het onderzoekdesign tot uitgangspunt. Enerzijds zijn er de onderwerpen uit de checklist (kennis, ervaring, oriëntatie, leefstijl, koopintentie).
Sales force automation maakt het verkoopproces efficiënter, waardoor bedrijven meer en sneller kunnen verkopen. De beste SFA-systemen gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) en uniforme klantgegevens om verkopers aan te sporen de aanbevolen next-best-acties te ondernemen.
Het SFA-model (Strategic Framework Agreement-model) is een internationaal contract dat wordt gebruikt voor samenwerking tussen partners die een gezamenlijke strategie willen ontwikkelen.
Strategische opties zijn kort beschreven strategieën die je kunt vergelijken met elkaar. Vaak worden bij het kiezen van de juiste marketingstrategie drie opties uitgewerkt om daar de beste variant uit te kiezen.
Om een matrix te maken, begint u met een tabel en converteert u deze naar een matrix . Op het tabblad Ontwerp > Visualisaties wisselen > Tabel > Matrix.
De matrix is een middel om samenhangende gegevens en hun bewerkingen op een systematische en overzichtelijke wijze weer te geven. De naam matrix werd in 1848 ingevoerd door de Britse wiskundige J.J. Sylvester.
Een strategische of algemene doelstelling voldoet aan de volgende criteria: Ze heeft een aantoonbare link met de conclusies uit de gegevensanalyse (SWO-ART, SWOT enz.)en de beleidsopties. Het verwezenlijken van de doelstelling vereist interventies op meerdere niveaus en/of afdelingen in de organisatie.
Strategische opties zijn de verschillende acties die een organisatie kan ondernemen om haar lange termijn doelen en objectieven te bereiken . Ze moeten direct aansluiten bij uw Business Purpose.
De strategische competentie is een cluster van: Kennis: zoals kennis over mogelijke strategieën die kunnen ingezet worden. Vaardigheden: zoals actievaardigheid en kunnen plannen. Attitudes: zoals positiviteit en openstaan voor emoties.