Schuur een ruw oppervlak eerst op met schuurpapier met een korrelgrootte van 90. Schuur daarna nogmaals met fijner schuurpapier met een korrelgrootte van 120. Voor het licht opschuren van een verflaag is een korrelgrootte van 180 of 220 het meest geschikt.
Gebruik eerst schuurpapier met een grove korrel om oneffenheden te verwijderen of om het hout de gewenste vorm te brengen. Om het materiaal daarna glad te maken, gebruikt u schuurpapier met een fijnere korreling. Deze methode is geschikt voor kleinere projecten, zoals het restaureren van meubels.
Licht opschuren betekent dat je de verflaag mat schuurt zodat de nieuwe verflaag goed hecht. Dat is voldoende. Je ondergrond is helemaal klaar voor het nieuwe schilderwerk.
Tussen laklagen: korrel 320 of hoger. Metaal: korrel 80 voor verwijderen roest, 120-220 voor gladmaken. Kunststof: korrel 320-400 voor licht opschuren.
Om goed te schuren tussen verflagen: Begin met fijnkorrelig schuurpapier, schuur in een cirkelvormige beweging, maak het oppervlak grondig schoon en breng de volgende laag verf aan . Het opruimen van stof is belangrijk om te voorkomen dat het de volgende laag verf verstoort. Gebruik een kleefdoek of stofzuiger om stofdeeltjes te verwijderen.
Korrel P180 (middel/fijn) voor het schuren van oude verflagen en tussen nieuwe verflagen in.
Wanneer er een felle kleur op de ondergrond zit kunt het beste 2 lagen grondverf aanbrengen. Wanneer je een tweede laag aanbrengt kun je de eerste laag het beste eerst weer even opschuren voor een glad resultaat. Na het aanbrengen van de tweede laag raden we je ook aan om deze nog licht op te schuren.
Breng de verf gelijkmatig aan: Zorg ervoor dat de verf gelijkmatig en in één richting wordt aangebracht om onregelmatige patronen te voorkomen. Laat voldoende droogtijd tussen de lagen: Wacht tot elke laag verf volledig is opgedroogd voordat je de volgende laag aanbrengt.
Wij raden af om uw plinten te verven zonder ze eerst te schuren. Schuren zorgt ervoor dat de verf beter hecht en betekent dat u minder lagen hoeft aan te brengen . Schuur het oppervlak van de plint lichtjes op en veeg het stof weg. Laat het volledig drogen.
Schuur gelijkmatig over het oppervlak, waarbij u constante druk uitoefent . Deze eerste schuurbeurt maakt het hout glad en bereidt het voor op fijnere korrels. Zodra het grove schuren is voltooid, schakelt u over op schuurpapier met een gemiddelde korrel (80-120). Deze korrel maakt het oppervlak nog gladder en verwijdert eventuele krassen die door de grove korrel zijn achtergelaten.
Ruw ongeschaafd hout: Begin met korrel 60-80, gevolgd door 150. Geschaafd hout: Korrel 150 voor primer, 220 voor aflak. Tussen lagen verf: Korrel 220 of hoger Dit noemen we matteren dit kan het beste met een schuurpad. Metaal: Korrel 60 tot 80 voor roestverwijdering, 150-200 voor gladmaken.
Ga met een heen- en weergaande beweging over het houtwerk terwijl je lichte druk uitoefent. Zorg dat je ook goed door de hoekjes en naden gaat. Je weet dat je goed schuurt als de oude verflaag dof wordt. Je werkt vervolgens naar een fijnere structuur toe, totdat het te schilderen oppervlakte glad aanvoelt.
Schuren met de nerf mee is de gouden regel van houtbewerking, wat betekent dat u het schuurpapier in dezelfde richting als de houtnerf beweegt. Het helpt zichtbare krassen te minimaliseren en resulteert in een gladdere, professionelere afwerking.
In Nederland is er geen wet die bepaalt wanneer je wél en niet mag klussen. De meeste gemeenten hebben echter wel regels met betrekking tot geluidsoverlast. Tijden kunnen per gemeente verschillen, maar vallen meestal rond 7.00 - 8.00 in de ochtend en 19.00 - 20.00 in de avond.
Schuur met de nerf mee. De gouden regel van handmatig schuren is - schuur met de nerf mee . Dit voorkomt dat houtvezels scheuren, die gemakkelijk zichtbaar zijn, vooral als het hout wordt gebeitst. Als dit onvermijdelijk is, is er een balans tussen het hout grof genoeg maken om te beitsen, maar toch fijn genoeg zodat de krassen niet zichtbaar zijn.
Houd de spuitbus 6-8 inches van het paneel . Niet te dichtbij, niet te ver weg! Houd de spuitbus 6-8 inches van de carrosserie van de auto wanneer u spuit. Te dichtbij verven kan leiden tot druppels omdat de blanke lak te dik wordt aangebracht.
Een viltroller is een type roller met een korte en zachte vacht. Het is een lakrol die je kunt gebruiken voor het verven met alkyd en acrylverf en heeft als grote voordeel dat hij heel veel verf opneemt. Dat betekent ook dat het eindresultaat ontzettend glad is, dit in tegenstelling tot veel andere rollers.
In principe is er geen maximale houdbaarheid van verf. Het is mogelijk verf te bewaren, maar hoe lang het bewaard kan worden, hangt helemaal af van de omstandigheden waaronder het bewaard wordt. De temperatuur van de verf, de luchtdichte verpakking van de verf en de bewaarplaats zijn allemaal erg belangrijk.
Heel simpel, het te schilderen oppervlak heeft een temperatuur. De verf heeft ook een temperatuur. Als dit verschil te groot is, krijg je kleine luchtbelletjes. De warmte wil namelijk niet opgesloten worden door een verflaag.
Als vuistregel geldt dat u altijd twee lagen verf moet aanbrengen, ongeacht wat er op het etiket staat. Kleuren zoals rood, felgeel en oranje kunnen drie of meer lagen nodig hebben. Er zijn echter situaties waarin één laag verf perfect acceptabel is .
Fijn schuurpapier heeft een korrel tussen de 120 en 180. Dit is perfect voor het opschuren van een laag grondverf. Voorbeelden hiervan zijn 120 schuurpapier en schuurpapier 150p. Alles met een korrel boven de 200 is Extra fijn schuurpapier.
Het einddoel voor schilderprojecten is om een zeer gladde afwerking te produceren : Een manier om dit te bereiken is om lichtjes te schuren tussen elke laag primer en verf die u aanbrengt met fijnkorrelig schuurpapier. Schuren tussen elke laag primer en verf is een manier om de beste afwerking te bereiken voor elk schilderproject.
Het schuurpapier loopt namelijk vol met het vuil en vet, waardoor je eerder een niet stuk schuurpapier nodig hebt dan wanneer je de ondergrond eerst ontvetten. Altijd eerst het houtontvetten en dan schuren dus!