Een laadpaal van 11kW is ideaal om bij je thuis of werk te plaatsen. Deze laadpaal kan laden met de standaard 230 voltage en 16 ampère maar heeft wel een 3-fase aansluiting nodig. Meeste elektrische auto's kunnen tot 11 kW AC laden en daarom is dit de beste laadpaal voor thuis.
Over het algemeen liggen de totale kosten voor een laadpaal thuis inclusief installatie tussen de € 1.450,- en € 2.200,-. Dit is afhankelijk van je behoeften en wensen afhankelijk van specifieke behoeften en wensen.
Met een normaal stopcontact kun je maximaal 3,7 kW laden, terwijl een laadpaal snelheden tot 11 kW of zelfs hoger haalt. Om 100 kilometer te rijden moet je minimaal 5 tot 8 uur laden via het stopcontact, terwijl dit bij een laadpaal binnen 2 uur kan.
Of 3x25A voldoende is voor een laadpaal hangt af van verschillende factoren, zoals het laadvermogen van de laadpaal en het totale elektriciteitsverbruik in jouw woning. In Nederland hebben de meeste huishoudens een standaard aansluiting van 3x25A.
De Alfen Eve Single Pro-line behoort tot de beste laadpalen van 2024 met een prijs van circa 1.500 euro.
Voor particulieren geldt ook geen subsidie voor een laadpaal. Huidig kunt u ook als particulier een belastingsvermindering ontvangen wanneer u een laadpaal installeert bij u thuis, deze belastingsvermindering voor particulieren daalt wel over de jaren heen van 45% tot 15% van het investeringbedrag in 2024.
Het aanpassen van de meterkast is afhankelijk van het vermogen dat de laadpaal vraagt. Een simpele standaard laadpaal is gelijk aan een stopcontact (het is niet slim om via het stopcontact op te laden). Voor een standaard laadpaal hoeft over het algemeen niet veel voor aangepast worden.
Met een 3 Fase 16 Ampère-groepenkast kan een maximaal laadvermogen van 11 kW worden gerealiseerd. Deze is dus 3x zo snel als een 1 Fase 16 Ampère-laadpaal. Echter is dit pas nodig als u een elektrische auto heeft die daadwerkelijk zoveel vermogen kan laden.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit wordt ook wel 'sluipverbruik' genoemd. Daarnaast kan een oplader oververhit raken. Er is dus altijd een klein risico dat je beter kunt vermijden.
Aansluiten op 1-fase: je kunt een 3-fase laadpaal op een 1-fase aansluiten. De laadpaal laadt dan met de snelheid van 1-fase, wat langzamer is dan de maximale snelheid van 3-fase. Dit is een goede oplossing als je al een 3-fase laadpaal hebt maar je huis nog een 1-fase systeem gebruikt.
Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Goedkoper in gebruik
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Bij een 3-fase aansluiting kunt u met een vermogen van 3x 16A maximaal 11 kW laden. Dit maakt een 3-fase laadpaal drie keer sneller dan een 1-fase laadpaal. Een accu met een capaciteit van 60 kW is dan in minder dan 6 uur opgeladen (i.p.v. 16 uur bij het gebruik van een 1-fase laadpaal).
Vanaf 3x35A zijn de netbeheerkosten veel hoger door een hoger capaciteitstarief, afhankelijk van jouw netbeheerder. Deze kosten staan op jouw jaarafrekening.
Wat is het verschil tussen een B16 en een C16 installatieautomaat? Een B16 automaat schakelt direct uit indien er een kortsluitstroom van 80A wordt gemeten (5*In).Een C16 schakelt uit bij 160A kortsluitstroom (10*In). Een C16 wordt vaak toegepast bij machines met een hoge aanloopstroom.
Heb je voor een laadstation voor de auto 1 of 3 fase nodig? Beide opties zijn, over het algemeen, geschikt. Welke laadpaal en welke elektrische aansluiting je precies nodig hebt, kan afhangen van je elektrische auto. Doorgaans volstaat een 1-fasige aansluiting en een 1-fasige laadpaal.
Mag je zomaar zelf een laadpaal installeren? Je mag je laadpaal zelf installeren en aansluiten op je meterkast. Na installatie en voor het in gebruik nemen van de laadpaal, moet je de volledige installatie laten goedkeuren door een erkend keuringsorganisme.
Alle publieke laadpalen worden voorzien van 'slimme' elektriciteitsmeters. Een slimme meter is een op afstand uitleesbare meter die bijhoudt hoeveel stroom er verbruikt wordt en dit automatisch kan verstrekken aan de netbeheerder. Dit is een verplichting vanuit de Europese Unie maar ook een wens vanuit de markt.
Belastingvermindering voor particulieren
Wil je als particulier een laadpaal bij je thuis installeren, dan kan je 15% belastingvermindering krijgen van 1 januari 2024 tot 31 augustus 2024.
Een laadpaal van 11kW is ideaal om bij je thuis of werk te plaatsen. Deze laadpaal kan laden met de standaard 230 voltage en 16 ampère maar heeft wel een 3-fase aansluiting nodig. Meeste elektrische auto's kunnen tot 11 kW AC laden en daarom is dit de beste laadpaal voor thuis.
Als u bij u thuis een vast laadstation voor elektrische wagens laat installeren, kunt u onder bepaalde voorwaarden van een belastingvermindering genieten. Die vermindering geldt enkel voor de uitgaven die u van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024 werkelijk hebt betaald (inclusief btw).