Ja, winterbanden zijn in Duitsland verplicht onder winterse omstandigheden. Vanaf 1 oktober zijn banden met het M+S symbool niet meer voldoende om op te rijden. Het sneeuwvlok/berg/alpine symbool (3PMSF, 3 Peak, Mountain Snow Flake) is nu ook verplicht.
Winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden
Winterse omstandigheden zijn volgens de Duitse wet: ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder of gladheid door ijs- of rijpvorming. Wanneer winterbanden Duitsland nodig? Als je op zeker wilt spelen, rijd je van oktober tot april met winterbanden in Duitsland.
Een Duitse vuistregel luidt: van O tot O: Dus van Pasen (Ostern) tot oktober (oktober) is het zomerbandenseizoen, daarna is het de beurt aan winterbanden.
In Duitsland waren ze altijd al een stukje strenger qua winterbanden, en vanaf 2024 zijn ze nog wat strenger. Als je in Duitsland wilt rijden als er 'winterse omstandigheden' zijn, dan moet jouw autoband vanaf nu het 3PMSF-symbool hebben. Die laatste is het bergje met de sneeuwvlok, ook wel het alpine-symbool genoemd.
Rijd je niet op winterbanden in Duitsland tijdens winterse omstandigheden? Dan riskeer je een boete van 60 euro en een strafpunt op je rijbewijs. Ongeacht of je toerist bent of niet. Hinder je andere bestuurders, dan loopt de boete al snel op naar 80 euro of zelfs 120 euro.
Winterbanden met Alpine-symbool verplicht in Duitsland
Banden met alleen een M + S-codering zijn sinds vanaf oktober 2024 niet meer voldoende als winterbanden in Duitsland. Fabrikanten mogen namelijk zelf bepalen of ze de letters M (modder) en S (sneeuw) op hun banden zetten.
Volgens de Duitse wet moet uw auto geschikt zijn om te rijden in winterse omstandigheden. Als het sneeuwt, moet u winterbanden of all-seasonbanden gebruiken met het sneeuwvloksymbool of het 3 PMSF-symbool . Ook mogen uw ruitenwissers niet versleten zijn en moet u voldoende ruitensproeiervloeistof bij u hebben.
Als je all-season banden een sneeuwvloksymbool hebben, dan worden deze ook gezien als winterbanden. Met deze 4-seizoenenbanden mag je dus ook in de winter in Duitsland rijden. Hoe herken ik all-season banden? Als op de zijkant van je band de code A/S staat, dan is het een all-season band.
Sommige banden zijn voorzien van een bergpictogram met sneeuwvloksymbool (3PMSF). Deze aanduiding noemen we 'Three-Peak Mountain Snowflake'. Het symbool is eenvoudig te herkennen aan de drie bergpunten.
Vanaf 1 oktober 2024 verandert de regelgeving voor winterbanden in Duitsland, en dat heeft ook gevolgen voor Nederlandse automobilisten die regelmatig de grens oversteken. Banden met enkel het M+S-symbool (modder en sneeuw) zijn niet langer toegestaan onder winterse omstandigheden.
Winterbanden met spikes zijn populair in de Scandinavische landen, maar zijn bijvoorbeeld in Duitsland en Polen volledig verboden .
Wissel je winterbanden als de temperatuur onder de 7 graden komt. Dat is vaak tussen november en april. Handige ezelsbruggetjes: plaats je winterbanden als de 'r' in de maand zit of laat winterbanden monteren als de wintertijd ingaat.
Leeftijd van de banden
Banden moeten na ongeveer zes jaar worden vervangen, zelfs als ze er goed uitzien. Bestuurders in Canada die 20.000 tot 25.000 km per jaar in de winter afleggen, kunnen vier tot vijf seizoenen van goede winterbanden genieten. Maar rijgewoonten, wegomstandigheden en opslag hebben invloed op de levensduur van de banden.
Ga je met de auto naar Duitsland, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek, een veiligheidsvest en een verbanddoos bij je te hebben. Daarnaast adviseren wij om voor Duitsland ook een aantal extra items mee te nemen.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
Dit is een veel gestelde vraag, die simpelweg te beantwoorden is door de volgende regel te hanteren: Wanneer de temperatuur tot onder de 7 graden daalt, dan is het tijd om op winterbanden te rijden. Vaak komt dit overeen met de periode tussen de maanden oktober en april.
Het is de vraag of je dat moet willen. De veiligste combinatie is winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer. Verder zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan all season banden. Op hellende wegen met sneeuw schiet de grip van all season banden al gauw tekort.
Een vrij duidelijke omschrijving: een sneeuwvlokvormig licht is amberkleurig als de temperatuur rond het vriespunt ligt en rood als de temperatuur lager is.
een belastingsindex van 91h staat, betekent dit dat de last op die band niet hoger mag zijn dan 615 kg. De h duidt hier op de snelheidsindex, die 210 km/h bedraagt.
Als je bij winterse omstandigheden in Duitsland in een auto zonder winterbanden rijdt, riskeer je een boete. Veroorzaak je daarbij een verkeersopstopping omdat de zomerbanden onvoldoende grip hebben op het wegdek, dan kan de boete hoger zijn.
Tien dagen een set winterbanden huren kost je ongeveer € 160 - € 200 (inclusief montage, bandenmaat 205/55 R16V).
De nadelen van vierseizoenenbanden
Vierseizoenenbanden slijten sneller: ze gaan gemiddeld 8 à 10 procent minder lang mee. Met de combinatie zomer- en winterbanden kan je ongeveer 60.000 kilometer rijden, met vierseizoenenbanden gemiddeld 54.000 kilometer.
Winterrijden in Duitsland
Tijdens de koudste maanden van het jaar zijn winterbanden wettelijk verplicht en moeten automobilisten altijd sneeuwkettingen bij zich hebben. Hieruit kan worden afgeleid dat sneeuwsokken eigenlijk niet nodig zijn .
Om te voorkomen dat u in een gevaarlijke situatie terechtkomt, onthoud dan deze eenvoudige regel: " Wanneer de temperatuur onder de 7°C zakt , is het tijd om over te schakelen op winterbanden!"
Mag ik all-seasonbanden gebruiken in Oostenrijk? Als uw all-seasonbanden de juiste M+S-markering hebben, zijn ze toegestaan . Om veiligheidsredenen wordt het echter nog steeds aanbevolen om winterbanden te gebruiken als u in winterse omstandigheden in de Oostenrijkse bergen rijdt.