Op grond van zowel formeel-wettelijke bepalingen als APV-voorschriften kan de burgemeester tegenwoordig ingrijpende beslissingen nemen zoals de uithuisplaatsing van plegers van huiselijk geweld en sluiting van woningen, winkels, garages en andere locaties bij overtreding van de Opiumwet of (andere) verstoringen van de ...
De burgemeester is bevoegd voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente. Een zeer specifieke bevoegdheid is de bevoegdheid om dringende politieverordeningen te nemen.
1. De burgemeester kan een in de gemeente dienstdoende ambtenaar van politie machtigen in zijn naam besluiten te nemen of andere handelingen te verrichten. 2. Geen machtiging wordt verleend tot het nemen van besluiten ingevolge de artikelen 151b, 154a, 172, 172a, 172b, 174, tweede lid, en 174a tot en met 176a.
Verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid
De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. Denk hierbij aan: het voorkomen van overlast en ordeverstoringen bestrijden. het verbieden van openbare bijeenkomsten als er geen garantie voor de veiligheid is.
Een 'licht' bevel van de burgemeester heeft als doel een dreigende ordeverstoring te voorkomen, de orde te bewaren, dan wel de openbare orde te herstellen. Deze bevoegdheid is preventief en niet gericht op bestraffing.
Een burgemeester kan een gebiedsverbod, groepsverbod of meldplicht opleggen. Hij kan deze maatregelen ook tegelijkertijd opleggen.
Artikel 172, lid 1, Gemeentewet belast de burgermeester met de handhaving van de openbare orde. De Afdeling stelt dat het doel in het convenant voortvloeit uit de verplichting van de burgermeester om de openbare orde te handhaven op basis van artikel 172 Gemeentewet.
De burgemeester kan te allen tijde bij koninklijk besluit op voordracht van Onze Minister worden ontslagen. 2. Indien sprake is van een verstoorde verhouding tussen de burgemeester en de raad, kan de raad, door tussenkomst van de commissaris van de Koning, een aanbeveling tot ontslag zenden aan Onze Minister.
Veel mensen denken dat burgemeester 'de baas' is van de gemeente. Dat is niet zo. Dat is de gemeenteraad.
De leden van de gemeenteraad (raadsleden) nemen alle beslissingen die voor de gemeente van belang zijn. Bijvoorbeeld over onderwijs, nieuwbouw of de hoogte van de belastingen.
De Tweede Kamer stemt vandaag in met een wetsvoorstel, dat regelt wanneer een burgemeester bewoners tijdelijk uit huis mag zetten. Ook nu al kunnen burgemeesters panden sluiten als er een explosie of beschieting is geweest of als er groot gevaar dreigt voor bewoners of de buurt.
De officiële definitie van een besluit luidt als volgt: een besluit is een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. In de praktijk gaat het voor u als ambtenaar om een beslissing van uw werkgever, het bevoegd gezag.
De Raad stelt echter dat de burgemeester niet bevoegd is om een reglementaire maatregel te nemen, wat betekent dat deze op iedereen onder de 16 van toepassing is, zonder dat individueel te differentiëren. Om zo'n maatregel te nemen is alleen de gemeenteraad bevoegd.
De burgemeester is niet alleen het hoofd van de gemeente, maar ook de vertegenwoordiger van de regering. In die laatste hoedanigheid is de burgemeester belast met de uitvoering van de wetten, decreten, de verordeningen en besluiten. De burgemeester is de verantwoordelijke overheid inzake de administratieve politie.
Ligt het inwoneraantal tussen 20.001 en 50.000, dan ontvangt de burgemeester een maandloon van 8.641,61 euro bruto. Tussen 50.001 en 80.000 inwoners loopt het bedrag op tot 9.551,26 euro bruto per maand. In gemeenten met meer dan 80.000 inwoners verdient de burgemeester bruto 10.915,99 euro per maand.
Op grond van zowel formeel-wettelijke bepalingen als APV-voorschriften kan de burgemeester tegenwoordig ingrijpende beslissingen nemen zoals de uithuisplaatsing van plegers van huiselijk geweld en sluiting van woningen, winkels, garages en andere locaties bij overtreding van de Opiumwet of (andere) verstoringen van de ...
Het college van B&W bestuurt de gemeente; de burgemeester is voorzitter van het college. De burgemeester let erop dat het college het beleid op tijd voorbereidt, vaststelt en uitvoert. De burgemeester kan zelf onderwerpen voorstellen en in het college bespreken. De gemeenteraad controleert het college van B&W.
De gemeente neemt een besluit als het onderzoek is afgerond. Het besluit is een schriftelijke beslissing van de gemeente, waarin zij aan u uitlegt wat er is besloten. In het besluit staat bijvoorbeeld wat voor maatwerkvoorziening u krijgt of hoeveel uur hulp bij het huishouden.
Gemeente voert landelijk en eigen beleid uit
Bijvoorbeeld het bouwen van een theater, het aanleggen van een fietspad of het bouwen van woningen. Het maken van die keuzes is de belangrijkste taak van het gemeentebestuur. Daarnaast voert de gemeente ook veel landelijke wetten uit.
1. De burgemeester kan een wethouder voordragen voor ontslag. De raad beraadslaagt over de voordracht en besluit, indien hij de voordracht volgt, tot ontslag.
Een verbod kan worden opgelegd door een burgemeester, een officier van justitie of een rechter. Een verbod wordt alleen opgelegd als u bescherming nodig heeft en het verbod daarbij waarschijnlijk helpt.
Het college van burgemeester en wethouders voert de besluiten van de gemeenteraad uit. Het college voert ook wetten en regelingen van het Rijk en de provincie uit (medebewind). Voorbeelden daarvan zijn de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet werk en bijstand en de Wet milieubeheer.