We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).
Piaggo-Group (Piaggio, Vespa, Aprilia, Derbi en Gilera)
* Alle scooters (tot 50cc) en oldtimers wordt geadviseerd om enkel E5 te tanken.
Wij raden aan om voor je scooter alleen (waar beschikbaar) Euro95 E5 of Euro98 E5 te tanken om enige schade te voorkomen. Onze voorkeur ligt altijd bij Euro98 E5 benzine voor je scooter omdat deze benzinesoort minder Ethanol bevat en dit is beter voor de motor van je scooter.
De meeste 4-taktmotoren worden aanbevolen om te draaien op standaard loodvrije benzine of 91 octaan . Sterker nog, hogere octaanwaarden kunnen ervoor zorgen dat sommige 4-taktmotoren het laten afweten.
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Hoe kan ik zien of een motor een "tweetakt" of een "viertakt" motor is? Tweetaktmotoren gebruiken een mengsel van olie en benzine in één brandstoftank. Viertaktmotoren hebben geen menging van olie en benzine nodig en hebben aparte benzine- en olietanks.
Op het ogenblik dat er sprake is van tweetakt olie in de benzine van een viertakt motor zal de motor onregelmatig gaan lopen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de benzine niet meer goed kan verdampen.
Viertaktmotoren gebruiken dezelfde benzine die u voor uw voertuig koopt en kunnen tot 10% ethanol bevatten (gebruik geen E85-benzine, want deze is niet compatibel met de tweetakt- of viertaktmotoren die vaak worden gebruikt in kleine grastrimmers en snijmachines).
Een 4-takt motor is een verbrandingsmotor. In een 4-takt buitenboordmotor hoef je geen olie aan de brandstof toe te voegen. Dit komt doordat er in het motorblok al olie zit waar de draaiende delen mee gesmeerd worden. Tijdens je bootrit kun je dus gerust zuivere benzine in je 4-takt buitenboordmotor tanken.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie. Let op: de dosering kan echter variëren afhankelijk van het type en de leeftijd van de motor.
Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Schadelijk voor uw scooter? De meeste scooters zijn niet goed bestand tegen de Bio Brandstof. De weekmakers in keerringen en slangen lossen op wat resulteert in lekkages. Hier heb je met de Euro 95, wat nu nog slechts 5% met Bio Ethanol vermengd wordt nog weinig last van.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Zeker omdat de 2takt scooter meer benzine nodig heeft, is het belangrijk dat je het juiste type kiest. Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Welke benzine tanken 95 of 98
Het verschil tussen 95 en 98 is het octaangehalte dat deze brandstoffen hebben. Voor het overgrote deel van de auto's met een benzinemotor kan Euro 95 worden getankt. Euro 98 is vooral geschikt voor oudere en sportieve automodellen die hogere prestaties moeten leveren.
Wij adviseren om een premium benzine te tanken zonder bio-ethanol, zoals Shell V-Power of BP Ultimate. Hier zit wel een E5 aanduiding op in verband met de EU regelgeving.
De verschillen zijn tegenwoordig klein, maar een 2-takt motor trekt over het algemeen sneller op én haalt een hogere topsnelheid dan een 4-takt motor. Dat komt omdat een 2-takt motor de vermogenscyclus in slechts 2 slagen afrondt. Bovendien bestaat hij uit minder onderdelen, waardoor ze lichter zijn.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Wat betreft 4-taktmotoren, deze draaien op benzine zonder toegevoegde olie en de zuiger gaat twee keer op en neer bij elke verbrandingscyclus, vandaar de naam "4-takt". 4-taktmotoren hebben echter kleppen nodig voor zowel de inlaat als de uitlaat die met grote precisie moeten werken, waardoor dit motorformaat ...
TruFuel 4-takt brandstof is ethanolvrij en geformuleerd met gepatenteerde additieftechnologie om soepelere starts en superieure trekkerrespons te garanderen . Het is een voordeel dat u kunt horen en voelen. Uw 4-takt apparatuur start en loopt merkbaar beter, gaat langer mee en heeft minder grote reparaties nodig.
Het gebruik van 4-taktolie in een 2-taktmotor kan de verbranding verstoren en rookvorming en motorschade veroorzaken .
Het zal even roken, maar het zal geen problemen veroorzaken . Het is eigenlijk goed voor de motor, extra smering. Zorg er wel voor dat je daarna gewone benzine gebruikt, want carburateurs die ontworpen zijn om op benzine te werken, houden er niet van als er olie doorheen gaat.
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Het is belangrijk om te weten dat 2-takt olie niet geschikt is voor een 4-takt scooter. Als je per ongeluk 2-takt olie in een 4-takt scooter gebruikt, kan dit problemen veroorzaken. De motor kan gaan roken en prestaties kunnen verminderen. Het is dus het beste om altijd de juiste olie voor je scooter te gebruiken.