Het sleepdoel: is de plek waar naartoe moet worden gesleept.
In groep 3 leert je kind lezen, schrijven en rekenen. De manier van leren wordt anders. Waar kinderen in de kleuterklas nog vooral handelend bezig waren, gaan ze nu vaker werken in werkboekjes. Van letters maken met klei, naar letters schrijven in een schriftje.
Concrete doelen (subdoelen, doelen van lessen en lessenseries) dienen, willen ze als richtlijn kunnen fungeren voor het lesgeven, zo duidelijk mogelijk aan te geven naar welke kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes bij de leerlingen wordt gestreefd.
Een cruciaal leerdoel is een essentieel doel dat aan het eind van een didactisch proces beheerst moet worden.
Afhankelijk van het vak/leergebied kunnen er voorwaardelijke doelen zijn. Doelen die leerlingen eerst moeten halen voordat ze aan het werk kunnen met de doelen die je nu wilt aanbieden in het gekozen thema. Bijvoorbeeld rekenen-wiskunde doelen is dit zeker iets om vooraf goed over na te denken.
Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.
Een leerdoel geeft aan wat een student aan het einde van een les of module geleerd zal hebben . Het moet een meetbaar werkwoord bevatten uit het aangewezen domein (cognitief, affectief of psychomotorisch) en zich richten op de student.
Focus PO biedt helder inzicht in schoolresultaten en vermindert administratieve last. Hierdoor kunnen scholen en besturen strategisch sturen en gericht werken aan de versterking van het onderwijs. Focus PO maakt toetsresultaten vergelijkbaar via de vix en volgt elke leerling nauwkeurig in de ontwikkeling op leerdoelen.
De kern van een leerdoel is het werkwoord dat erin beschreven staat. Je kunt het beste een werkwoord gebruiken dat een waarneembare handeling beschrijft. Door een handeling in het leerdoel uit te drukken, beschrijf je op welke manier een student de inhoud van de cursus moet beheersen en hoe er wordt getoetst.
Ontwikkelingsdoelen: Dat wat door aanbod en rijke leeromgeving wordt nagestreefd, als te stimuleren (volgende) fase in ontwikkeling van een kind of van kinderen. Daarbij wordt ontwikkeling gezien als een natuurlijk proces dat alle kinderen in principe doorlopen.
Concretiseren betekent: 'alles in de juiste vorm gieten'. Vaardigheden die daarbij kunnen horen zijn bijvoorbeeld: planning en organisatie. Ook het maken van concrete doelen of een stappenplan hoort bij de praktische vertaling van een idee.
Een leerdoel omschrijft wat de leerling geleerd moet hebben als gevolg van het onderwijs dat de leerling gevolgd heeft. Hiermee laten ze zien wat, en in welke mate, ze geleerd hebben.
Vanaf groep 3 leert je kind letter-voor-letter en woord-voor-woord lezen. 'ik', 'vuur', 'daan'; je kind start als eerste met korte woordjes van vaak maar 1 lettergreep. Geleidelijk oefent je kind met steeds langere woorden en leert het hele zinnen bouwen.
Voorwaarden
Een voorwaarde is een beschrijving van de omstandigheden waarin de taak zal worden uitgevoerd. Het kan ook een beschrijving bevatten van de beschikbare middelen en hulpmiddelen voor leerlingen om het gewenste gedrag te voltooien. Een voorbeeld van een voorwaarde kan zijn: Gegeven een volledig functionerende videocamera .
Een effectief leerdoel moet de volgende 5 elementen bevatten: wie, zal doen, hoeveel of hoe goed, van wat, tegen wanneer. 1. De mnemonische SMART —Specifiek, Meetbaar, Haalbaar, Relevant en Tijdsgebonden —kan worden gebruikt om de elementen van een goed geschreven leerdoel te beschrijven.
Wat wilt u dat uw studenten kunnen doen tijdens en na de les? Een goed geschreven doelstelling bestaat uit vier delen, het zal het publiek (studenten) benoemen, een meetbaar en observeerbaar gedrag bieden, en de omstandigheden beschrijven, en de mate waarin studenten zullen presteren .
Een goed leerdoel probeert bijvoorbeeld de acties te demonstreren die leerlingen succesvol uitvoeren – Opsommen (Onthouden), Classificeren (Begrijpen), Gebruiken (Toepassen), Categoriseren (Analyseren), Beoordelen (Evalueren) en Produceren (Creëren) – na het voltooien van een leereenheid.
Een SMART-doel omvat vijf elementen: het is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
Dankzij deze tussendoelen werd het leren van letters in de kleuterklas aangeboden op een speelse en functionele manier. Tegenwoordig wordt het productief kennen van 12-15 letters als de manier gezien om kleuters een optimale start te geven voor de eerste fase van het leren lezen.
De grove motoriek is nu goed ontwikkeld. Hinkelen, met een bal overgooien, steppen, fietsen, springen en draaien zijn vaardigheden die kinderen op deze leeftijd veel oefenen. De fijne motoriek is nu zo ver dat je kind allerlei vormen tekent en soms zelfs al letters kan schrijven, meestal met dezelfde hand.
Wanneer een kind in de groepen 1 of 2 blijft zitten wordt dat door Onderwijsinspectie kleuterbouwverlenging genoemd. Een kind krijgt kleuterverlenging wanneer het nog niet toe is aan de eisen van groep 3, hetzij op cognitief hetzij op sociaal-emotioneel niveau.