Het is noodzakelijk om de persoonlijkheidstrekken van kinderen op te merken die bijdragen aan het ontstaan van neurose, zoals angst, onzekerheid, interne spanning, agressieve neigingen en communicatieve problemen . De persoonlijkheid van het kind wordt gevormd in nauwe afhankelijkheid van de naaste volwassenen die het omringen.
Merk je dat jouw kind moeite heeft met leren, (zeer) moeilijk gedrag vertoont of zich anders ontwikkelt dan leeftijdsgenootjes? Dat zijn signalen dat je kind mogelijk een ontwikkelingsstoornis heeft. Kinderen met een ontwikkelingsstoornis leren niet dezelfde dingen als hun leeftijdgenootjes.
Hoe diagnosticeren zorgverleners intellectuele en ontwikkelingsstoornissen (IDD's)? De diagnose van een intellectuele beperking wordt doorgaans gesteld door middel van een intelligentie- of cognitietest, vaak beoordeeld aan de hand van het bereik van scores op een intelligentiequotiënt (IQ)-test .
Kinderen met een hechtingsstoornis zoeken geen troost tijdens stress, reageren niet of zelden op troost, of zoeken juist extreem veel toenadering tot volwassenen. Als je je zorgen maakt over het gedrag van een kind kan diagnostisch onderzoek aantonen of er inderdaad sprake is van een stoornis.
Soorten symptomen van stress bij kinderen
Lichamelijke symptomen: Hoofdpijn, gespannen buik, of zelfs koorts door stress. Psychische symptomen: Prikkelbaarheid, angstig gedrag, en somberheid. Kinderen met stress kunnen teruggetrokken gedrag vertonen, zoals niet buiten willen spelen of veel huilen.
KOPP (Kinderen van Ouders met Psychische Problemen) is, zowel in Nederland als in Vlaanderen, de naam van een doelgroep in de geestelijke gezondheidszorg. In Nederland is de groep nauw verwant met de KVO (Kind van Verslaafde Ouder). Vaak wordt daar dan ook gesproken van KOPP/KVO.
Psychische stoornissen (MHD) komen veel voor bij kinderen en omvatten emotionele-obsessieve-compulsieve stoornis (OCS), angst, depressie, verstorende (oppositionele-opstandige stoornis (ODD), gedragsstoornis (CD), aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) of ontwikkelingsstoornissen (spraak-/taalvertraging, intellectuele ...
De infantiele neurose is een vorm van leeftijdsgebonden mentale stoornissen/problemen die worden veroorzaakt door Oedipale faseconstructies/structuren . Het wordt uitgedrukt door het optreden van regressief gedrag en angsten.
Neuroticisme. Neuroticisme is een persoonlijkheidseigenschap die gekenmerkt wordt door emotionele instabiliteit. Mensen die hoog scoren op neuroticisme zullen gemiddeld vaker last hebben van angst, verslaving, en depressie.
Gevolgen emotionele verwaarlozing. Dat kindermishandeling de kans op het ontwikkelen van depressie en angsten vergroot, was al bekend. Uit onderzoek blijkt dat psychische verwaarlozing zelfs het meest voorspellend daarvoor is. Méér nog dan fysiek geweld en seksueel misbruik.
Ten slotte gedroegen kinderen met gedesorganiseerde gehechtheid zich vreemd in de vreemde situatie. Ze bevriezen, rennen op een grillige manier door de kamer of proberen weg te rennen als de verzorger terugkomt (Main & Solomon, 1990). Dit type gehechtheid wordt het vaakst gezien bij kinderen die mishandeld of ernstig verwaarloosd zijn.
Kind zoekt weinig contact
Het kind vermijdt de opvoeder, omdat het weet dat die niet emotioneel of fysiek beschikbaar is. Het kind voelt dat het op zichzelf aangewezen is. Het kind vertrouwt alleen op zichzelf. Kinderen die dit gedrag laten zien, noemen we onveilig-vermijdende gehecht.
De borderline persoonlijkheidsstoornis wordt ook als een vroege hechtingsstoornis beschreven. Het is goed denkbaar dat het verstoorde hechtingsgedrag dat deze mensen als kind vaak vertonen, ervoor zorgt dat hun ouders zich ook minder aan hén hechten.
Ze raken gemakkelijk overprikkeld en geagiteerd. Ze werken graag in hun eigen tempo en volgens hun eigen systeem. Ze voelen zichzelf vaak 'anders', minderwaardig en vlug beschuldigd. Ze voelen stemmingen en emoties van anderen sterk aan (en nemen ze vaak over).
Symptomen van ADD kunnen op elke leeftijd optreden, maar het is het meest gebruikelijk om ze te observeren tijdens de vroege schooljaren, vóór de leeftijd van 12 jaar . Zonder interventie en behandeling kunnen kinderen met ADD problemen hebben met het maken van huiswerk, leren, georganiseerd blijven thuis en op school, en met sociale relaties.
Medeleven: ADD'ers hebben een enorme kracht om zich met andere mensen te verbinden. Ze hebben veel empathie en kunnen kijken vanuit meerdere perspectieven. Creatief: Mensen met ADD zijn vaak meer dan gemiddeld creatief. Muzikanten, presidenten, uitvinders: vaak hebben zij in een bepaalde mate ADD.
Enkele van de meest voorkomende ontwikkelingsstoornissen zijn onder meer een algemene ontwikkelingsachterstand, een verstandelijke beperking, hersenverlamming, vertraagde spraak- en taalontwikkeling, aandachtstekorten, autisme en specifieke leerstoornissen .
De American Academy of Pediatrics (AAP) beveelt ontwikkelings- en gedragsonderzoek aan voor alle kinderen tijdens regelmatige controles op de volgende leeftijden: 9 maanden , 18 maanden en 30 maanden .
Vroege tekenen en symptomen van een verstandelijke beperking: Kinderen kunnen moeite hebben met het herinneren van dingen . Kinderen kunnen ontwikkelingsmijlpalen later bereiken dan leeftijdsgenoten, zoals omrollen, rechtop zitten, kruipen of lopen. Moeite hebben met spreken of vertragingen in spraak ervaren.