De Duitsers (Duits: die Deutschen) zijn een volk dat voornamelijk wordt bepaald door een gemeenschappelijke cultuur en taal en minder door de grenzen van een land. Over de hele wereld zijn er ongeveer 100 miljoen mensen die Duits als moedertaal hebben.
Typische Duitse kenmerken en eigenaardigheden worden weerspiegeld in verschillende aspecten van het dagelijks leven en de cultuur. Deze omvatten een uitgesproken punctualiteit en efficiëntie, een voorkeur voor orde en bureaucratie, een toewijding aan de autocultuur en een liefde voor bier en worst.
Over het algemeen is het in de Duitse cultuur belangrijk dat iemand zich aan de regels houdt en stipt op tijd is. Deze mentaliteit kan deels verklaard worden doordat Duitsers over het algemeen liever onzekerheid vermijden.
Duitsers zijn doorgaans zuinig, verstandig en respecteren elkaars privacy , en ze respecteren de structuur en wetten van de maatschappij doorgaans bovengemiddeld. Er is geen plek waar dit gevoel van 'orde' duidelijker aanwezig is dan in de Duitse zakencultuur.
Duitsland heeft zo veel méér te bieden dan alleen geweldige auto's, knusse Biergartens en prachtige kastelen. Dit land in het hart van Europa heeft ook een hoge levensstandaard en metropool-achtige steden als Berlijn en München duiken regelmatig op in de top tien van 's werelds prettigste steden om in te wonen.
Vanuit een Duits perspectief
De Nederlanders worden gewaardeerd om hun innovatiekracht, hun handelsgeest en hun cultuur. Voor velen is de grens nauwelijks merkbaar; mensen gaan winkelen, uit eten, brengen hun vakantie in Nederland door – en redden zich prima. De meeste Duitsers weten echter heel weinig over Nederland.
Op de vraag hoe gelukkig ze zich voelen, geven Duitsers in 2022 gemiddeld een 6,9 als antwoord. Dat cijfer was vorig jaar een 6,6, maar in 2019 – vóór de coronapandemie – lag dit gemiddelde nog bij een 7,1. Met name vrouwen en gezinnen zijn gelukkiger dan voorheen, Duitse jongeren daarentegen niet.
Duitse waarden
Orde en organisatie: Duitsers worden vaak gezien als zeer efficiënte en nuchtere mensen. Ze hechten waarde aan stiptheid, regels en orde . Privacy en ruimte: Persoonlijke informatie wordt vaak privé gehouden en het is gebruikelijk dat Duitsers een duidelijk onderscheid maken tussen hun persoonlijke en professionele leven.
Duitsers (Duits: Deutsche, uitgesproken als [ˈdɔʏtʃə]) zijn de oorspronkelijke bewoners of inwoners van Duitsland, of soms breder, alle mensen die van Duitse afkomst zijn of moedertaalsprekers van de Duitse taal . De grondwet van Duitsland, die in 1949 werd ingevoerd na het einde van de Tweede Wereldoorlog, definieert een Duitser als een Duits staatsburger.
We houden van eten en bier in Duitsland, dus veel van onze evenementen en festivals gedurende het jaar zijn gerelateerd aan deze 2 dingen. Duitsland staat bekend om onze food-gerelateerde festivals waar we een aantal van de favoriete gerechten van ons land vieren, zoals Asparagusfest en Onionfest, twee van onze hoofdgewassen.
Een opvallend cultuurverschil tussen Nederlanders en Duitsers is de omgang met risico's. Duitsers staan erom bekend enorm veel behoefte te hebben aan zekerheid en willen risico's zoveel mogelijk beperken. Dit streven naar zekerheid en vastigheid zal een Duitser er altijd voor behoeden een groot risico aan te gaan.
Duits avondeten
Het avondeten wordt in Duitsland meestal wat later gegeten dan in Nederland, zo rond 8 uur 's avonds. Dit is meestal een wat lichtere maaltijd dan de lunch. Vaak wordt hierbij brood en soep gegeten, maar het is ook gebruikelijk om kliekjes van de lunch op te warmen.
"Duitsers zijn gek op Nederlandse producten. Denk aan warme stroopwafels, drop, lekkere kaas, kibbeling en Nederlandse koffie. Ook kun je hier op veel markten echt even gaan zitten om iets te eten en dat kennen ze niet op die manier in Duitsland."
Duitsers hechten aan de beleefdheidsvorm 'Sie'. Gebruik van voornamen en tutoyeren is onbeleefd. In sectoren waar jongeren werken zijn er wel lossere omgangsvormen, denk aan ICT-bedrijven of de creatieve industrie. Gebruik wel pas 'du' als de zakenpartner dat voorstelt.
De meesten gaan naar Noord-Holland, daarna volgen Zuid-Holland en Zeeland. Martin Pohl, marketingmanager bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), ziet ook dat Duitsers voornamelijk voor het strand naar Nederland komen: ,,De Nederlandse kust is voor veel Duitsers het dichtstbij.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat het daadwerkelijke ontbijt van onze Oosterburen doorgaans bestaat uit een kopje koffie, broodjes, verschillende plakjes vlees, jam en hardgekookte eitjes. Een Duits ontbijt bevat zo'n 340 kcal en kost gemiddeld €2,70.
Efficiëntie en organisatie
Efficiëntie is een kenmerk van de Duitse manier van leven. Duitsers staan bekend om hun nauwkeurige planning en organisatie, zowel in hun privéleven als in hun professionele omgeving. Deze eigenschap is duidelijk zichtbaar in de indrukwekkende infrastructuur en robuuste economie van het land.
Deens en Zweeds zijn onderling het meest verstaanbaar, maar ook Nederlands en Duits zijn over en weer verstaanbaar. Van de onderzochte Germaanse talen wordt het Engels door de meeste sprekers van de andere Germaanse talen verstaan.
Duitsers volgen die regels omdat het volgen van regels onderdeel is van hun nationale samenstelling . “Ordnung muss sein”, dingen moeten in orde zijn, orde moet duidelijk worden vastgesteld. Zonder regels kan er geen ordelijk gedrag zijn, er zal chaos zijn.
Gebruik nooit het "oké"-teken (wijsvinger en duim tegen elkaar aan om een cirkel te maken) . Dit wordt gezien als een onbeleefd gebaar. Wijs niet met je wijsvinger naar je eigen hoofd. Dit is een belediging.
In Duitsland is intens oogcontact een dagelijkse gebeurtenis – in zo'n mate dat expats en bezoekers het "De Germaanse Staar Naar Beneden" hebben genoemd. Duitse voetgangers gebruiken het ook om te communiceren, en de juiste hoeveelheid oogcontact op het juiste moment kan betekenen: "Ik loop hier, en het is niet mijn schuld als je niet opzij gaat en ...
Duitsers houden niet van half werk en slechte kwaliteit: “Of je doet het “gründlich” (grondig), of je doet het niet”. Duitsers willen alles graag heel goed doen en stellen hoge eisen aan zichzelf en hun omgeving.
Je feliciteert hem of haar met: ”Herzlichen Glückwunsch zum Geburtstag.” In Nederland feliciteer je iedereen rondom de jarige. In Duitsland daarentegen feliciteren ze alleen de jarige.De andere aanwezigen begroet je gewoon met 'Guten Tag' of 'Hallo'.
Mensen in Rijnland-Palts weten hoe ze van het leven kunnen genieten. Familie en een cultuur van levenskwaliteit hebben een sterke invloed op geluk. Gezondheid heeft de grootste invloed, volgens 3 van de 5 respondenten.