Het lijkt er toch echt op dat je vanaf medio 2025 met een B-rijbewijs achter het stuur mag van voertuigen met een maximale toegestane massa tot 4.250 kilo, op voorwaarde dat ze 'door alternatieve brandstoffen' worden aangedreven. Dat is goed nieuws voor wie een grote elektrische bestelbus overweegt.
Gedoogbeleid blijft van kracht
Dankzij de nieuwe regels is er eindelijk duidelijkheid over het rijbewijs voor elektrische bedrijfswagens. Tot 1 juli 2025 geldt een gedoogbeleid, waarna bestuurders van zware e-bestellers eigenlijk een vrachtwagenrijbewijs (C-rijbewijs) nodig zouden hebben. Die eis komt nu te vervallen.
Het behalen van je rijbewijs gaat veranderen. Voortaan wordt het verplicht om eerst rijonderwijs te hebben genomen voordat iemand mag afrijden. Ook worden er van tevoren leerdoelen vastgesteld en gaat de wijze van examineren veranderen.
Om in 2025 je voorlopig rijbewijs te halen, moet je eerst slagen voor het theorie-examen en de risicoperceptietest, en daarna een praktijkopleiding volgen bij een erkende rijschool. De basisvoorwaarden blijven hetzelfde als in voorgaande jaren, zodat een volledige en veilige opleiding gegarandeerd is.
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Wat veranderd er in het rijexamen? Vanaf 2024 verandert het rijexamen voor auto's, rijbewijs B. Er komen vragen over rijhulpsystemen tijdens het praktijkexamen.
Hier zijn de belangrijkste veranderingen op een rijtje: Theorie-examen (auto, scooter of motor): stijgt met ongeveer € 0,75. Praktijkexamen (auto): wordt zo'n €2 duurder. Tussentijdse toets (TTT): stijgt ook met een paar euro.
Vanaf 1 maart 2024 moet elke kandidaat-bestuurder met een voorlopig rijbewijs van 18 of 36 maanden, tussen het afleveren van het voorlopig rijbewijs en het afleggen van het praktisch examen, minstens 5 maanden verplicht oefenen op de openbare weg.
Het theorie-examen bestaat uit 50 vragen, waarbij de kandidaat minimum 41/50 moet behalen. Bij een zware overtreding worden 5 punten afgetrokken en bij een 'lichte' fout één punt.
5 of 7 jaar beginnend bestuurder
Rijbewijs gehaald op 17-jarige leeftijd: 5 jaar. Uitzondering: wanneer u rijbewijs AM haalt (bromfiets, scooter, speedpedelec, snorfiets en brommobiel), heeft u 7 jaar een beginnersrijbewijs. Wanneer u ook rijbewijs B haalt op uw 17e, geldt de termijn van 5 jaar.
Met rijbewijs B mag je volgens de huidige regels géén voertuigen besturen waarbij het wagengewicht gecombineerd met de maximaal toegestane lading boven de 3.500 kilo ligt. Wie achter het stuur van dergelijke zware jongens wil kruipen, moet een C-rijbewijs hebben.
In de toekomst zal het rijonderwijs zelf en daarmee ook het leerplan de basis zijn. Het examen wordt dus afgestemd op het leerplan. Er is nog geen keuze gemaakt over het doorvoeren van veranderingen in het aantal verplichte examens: voor nu blijft er één theorie-examen en één praktijkexamen.
€120 voor het theorie-examen: Gemiddeld wordt het examen 2 tot 3 keer afgenomen, à €48 per poging. €520 voor het rijexamen: Dit omvat 1 tot 2 examens (à €135,50), rijschoolkosten en 1 rijles voor het examen. €180 aan bijkomende kosten: Gezondheidsverklaring, eventuele tussentijdse toets, pasfoto's en rijbewijsaanvraag.
Veranderingen theorie examen en praktijk
Maar in de toekomst zal er voor iedere kandidaat een persoonlijk leerplan worden opgesteld. Pas als je alle leerdoelen hebt gehaald, kun je je rijbewijs halen. Het examen wordt afgestemd op het leerplan. Zo kun je bijvoorbeeld ook les krijgen rondom rijden in het donker.
Wat kost het theorie-examen? Het theorie-examen heeft bij het CBR een vaste prijs van € 48,75 in 2025.
Rijlessen bij een rijschool zijn niet verplicht.
Er is geen limiet aan het aantal keren dat je het examen mag afleggen. Dit betekent dat als je de eerste keer niet slaagt, je het examen opnieuw kunt doen. Het is echter wel belangrijk om goed voorbereid te zijn voordat je het examen opnieuw aflegt.
Het slagingspercentage voor het theorie examen A steeg na 47 naar 54 procent. Ook bij het theorie examen B, dat is het theorie examen auto, stijgt het slagingspercentage ligt. Zo stijgt het percentage kandidaten dat in één keer voor dit examen weet te slagen van 36 naar 39 procent.
Voor praktijklessen kun je kiezen hoeveel uur je wil, bijvoorbeeld 2, 6 of 20 uur. Eén uur kost gemiddeld 70 euro. 20 uur praktijklessen kosten dus ongeveer 1400 euro.
Vanaf 1 januari 2025 stijgt het minimumloon. Hierdoor stijgt ook een aantal uitkeringen. In het nieuwe jaar zijn ouders en kinderen die samenwonen geen toeslagpartners meer. En vanaf 1 januari kunnen Surinamers in Nederland die vroeger de Nederlandse nationaliteit hadden een verblijfsvergunning aanvragen.
Op 6 januari 2024 zet De Lijn een belangrijke en grote stap in de realisatie van Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Begin januari zal 89 % van het nieuwe net ingevoerd zijn. In 6 van de 15 vervoerregio's is met deze fase het nieuwe net zelfs volledig ingevoerd.
Vanaf 1 juli 2024 gaan het minimumloon en uitkeringen omhoog. Supermarkten en de horeca mogen geen tabak en e-sigaretten meer verkopen. Het is voortaan verboden om bepaalde dieren te fokken of te verkopen. De huren van sociale huurwoningen en kamers kunnen stijgen.
Alle nieuwe bestelauto's en vrachtauto's mogen de ZE-zone alleen in als ze uitstootvrij zijn. Dat gaat om bedrijfsauto's die vanaf 1 januari 2025 op kenteken komen (datum eerste toelating). Bestelauto's met een emissieklasse Euro 4 of lager en vrachtauto's van voor 2017 mogen de ZE-zones niet in.
Personenauto met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer: sinds 1 januari 2025 betaalt u driekwart van het gewone tarief motorrijtuigenbelasting in plaats van het halftarief.
Veel auto's worden met ingang van 2025 duurder. Dat komt vooral doordat de bpm-tarieven opnieuw geïndexeerd worden en er een inflatiecorrectie op wordt toegepast. Het gevolg is dat in 2025 per gram CO2 die een auto uitstoot, meer bpm wordt betaald.