Laat het bedrijf per mail weten dat je ten onrechte een pakketje of abonnement hebt ontvangen en dat je niet betaalt omdat je niet verplicht bent het af te nemen. Ongevraagde (vervolg)zendingen mag je zonder te betalen houden.
Een ongevraagd pakketje krijgt u meestal niet zomaar. U vult bijvoorbeeld uw adres in op een website om te controleren of u iets hebt gewonnen. Of om een gratis proefmonster te krijgen. Daarna krijgt u ineens een rekening omdat u vast zou zitten aan een abonnement.
Neem geen contact op met de afzender.
Heb je een pakket dat je niet hebt besteld? Houd de koopwaar en meld nepbeoordelingen en oplichting bij de FTC op ReportFraud.ftc.gov .
We zullen hieronder uitleggen wat dat inhoudt en waar u op kunt letten. Wat is pakketjesfraude? Een oplichter koopt op internet een product onder een valse naam en kiest voor de mogelijkheid om achteraf te betalen. De oplichter voert het adres in van het slachtoffer.
Wat u met de koopwaar doet, is geheel aan u. Als u het pakket niet hebt geopend, markeert u het met "Retour afzender". De postdienst stuurt het kosteloos naar u terug. Als u het pakket opent en niet tevreden bent met wat u vindt, gooi het dan weg. Als u het pakket opent en tevreden bent met wat u vindt, houd het dan — gratis.
Ik heb mijn pakket niet opgehaald. Wat nu? Het PostNL-punt bewaart je pakket maximaal 1 week.Daarna sturen we het terug naar de afzender.
Een brief of pakket markeren met de woorden "Return to Sender" is een manier om het lokale postkantoor te laten weten dat het pakket terug moet naar de oorspronkelijke afzender. Het meest voorkomende probleem is wanneer iemand post ontvangt die bedoeld is voor iemand anders (zoals een eerdere bewoner van hun huis of appartement).
In de meeste gevallen kunt u dan het beste contact opnemen met de leverancier. Zij zorgen er dan voor dat het pakket alsnog op het juiste adres terecht komt. Maak het pakket of de post nooit open, dat is namelijk in strijd met de privacywetgeving.
Bij enige twijfel bel je best de politie. Deze oplichtingstruc komt voor wanneer oplichters, op een of andere manier, in het bezit zijn van iemands persoonlijke gegevens. Met die gegevens kunnen ze makkelijk een waardevol pakket bestellen en bij het slachtoffer thuis laten leveren.
Aan de hand van het barcodenummer van je pakje kan je via Track & Trace en de My bpost app de naam en het adres van de afzender raadplegen.
Hoewel u niet hoeft te retourneren of te betalen voor ongeordende goederen , kunt u, als u besluit deze te houden, een brief sturen naar de afzender (via aangetekende post) waarin u uitlegt dat u de goederen niet hebt besteld en van plan bent deze te houden. Dit zou de afzender moeten ontmoedigen om facturen of incassoberichten te sturen.
Wil je een pakket niet in ontvangst nemen? Geen probleem, dan sturen we het terug naar de afzender.
Als u een pakket ontvangt dat u niet hebt besteld en geen geschenk is, meld dit dan onmiddellijk . Als u een pakket ontvangt dat u niet hebt besteld, kan het een scam zijn die 'brushing' wordt genoemd. 'Brushing'-scams doen zich voor wanneer kwaadwillenden pakketten sturen naar openbaar beschikbare namen en adressen.
Ze lijken op officiële correspondentie van legitieme koeriersdiensten, zoals UPS, FedEx en USPS, maar het doel is altijd hetzelfde: uw geld en identiteit stelen .
Is je pakket niet in je brievenbus of bij de buren bezorgd? Neem dan contact op met de verzender. Bijvoorbeeld de webshop waar je de bestelling hebt gedaan. Die zorgt dat er een onderzoek naar je pakket wordt ingesteld bij DHL.
Doe aangifte van oplichting bij de politie
Aangifte doen is erg belangrijk voor het vervolg. Voor online oplichting heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kun je ook digitaal aangifte doen.
Pakket op jouw adres onder een valse naam
Oplichters bestellen iets op jouw adres, maar onder een andere naam. Later komen ze het pakket ophalen met een smoes, zoals dat het per ongeluk naar jouw adres is gestuurd. Jij geeft het mee, maar wat je niet weet is dat de rekening bij jou terechtkomt.
Bestelfraude. Iemand bestelt producten op naam van jouw bedrijf, maar laat ze bezorgen op een ander adres. Jij weet niets over deze bestelling, maar krijgt wel de rekening.
Omgaan met de situatie
Wanneer een pakket verkeerd bij u thuis is afgeleverd, neem dan nooit contact op met de persoon die het pakket had moeten ontvangen . Respecteer hun privacy door alleen contact op te nemen met het bedrijf. Als de beoogde ontvanger voor uw deur staat of contact met u opneemt om het pakket te eisen, geef het dan niet aan hen.
Als je aangifte doet van oplichting of fraude, kan de politie onderzoeken wat er gebeurd is. Je kan je daarbij laten bijstaan door iemand die je vertrouwt. Aangifte doen is altijd belangrijk, hoe klein het bedrag ook is. Aangifte vergroot immers de kans dat de feiten onderzocht worden en de dader(s) gevat worden.
Schending van het briefgeheim
Het maakt hierbij geen verschil of de post afkomstig is van een buur, familielid of een andere persoon. Deze post wordt als vertrouwelijk beschouwd en u hebt geen recht om deze te openen zonder uitdrukkelijke toestemming van de geadresseerde.
Als dit gebeurt, kunt u een kruisje door het adres zetten en schrijven 'Niet bekend op dit adres' of 'Woont hier niet meer' en het terug in een brievenbus doen . Waar mogelijk sturen we het item terug naar de afzender, zodat ze hopelijk hun gegevens kunnen bijwerken.
Let op: zorg dat er een geldig retourlabel op je pakket zit en dat je het goed hebt ingepakt. Alles over retour aan de deur. Geef je pakket af bij een PostNL-punt of een pakketautomaat. Met onze handige locatiewijzer vind je er snel een in jouw buurt.
Voor andere verkeerd bezorgde poststukken (zoals brieven): Als het poststuk op de verkeerde locatie is bezorgd: Wis of markeer de informatie niet, en schrijf geen enkel type goedkeuring op het poststuk. Doe het stuk terug in de brievenbus of geef het terug aan uw postbode .