In een plan van aanpak vertel je waarom je dit project gaat uitvoeren, hoe je dat wilt doen en wat je ermee wilt bereiken.
In het Plan van Aanpak maken werkgever en werknemer afspraken over het doel van de re-integratie. Naast de visie van werkgever en werknemer wordt vastgelegd met welke activiteiten het re-integratiedoel bereikt kan worden.
Een goed plan schetst duidelijke strategieën en actiestappen om de doelstellingen en doelen te bereiken . Simpeler is beter. Strategieën moeten worden afgestemd op de algehele visie en het doel, en actiestappen moeten specifiek, tijdgebonden en toegewezen zijn aan verantwoordelijke personen of teams.
Met een plan van aanpak weet je niet alleen wat je gaat onderzoeken, maar ook hoe en wanneer. Zo breng je een duidelijk structuur aan in je onderzoek. Dat is erg prettig voor jou en je begeleiders. Je kunt hiermee je voortgang goed bewaken en je begeleiders kunnen jou tijdig bijsturen als dat nodig is.
In het plan mag alleen informatie staan die gerelateerd is aan de re-integratie. Er mag nooit medische informatie in het plan van aanpak staan. Zelfs niet als de medewerker hiervoor akkoord geeft.
Het traject van re-integratie duurt maximaal 104 weken, oftewel twee jaar.
Een casemanager mag algemene vragen stellen over de werkzaamheden die een medewerker nog kan uitvoeren en wanneer de medewerker verwacht terug te keren. Echter, vragen over de specifieke medische situatie of diagnose zijn voorbehouden aan de bedrijfsarts.
Het Plan van Aanpak
De werkgever (en/of de casemanager) vult dit formulier samen in met de werknemer. In het verslag wordt kort samengevat wat de gemaakte afspraken zijn en hoe de doelen mogelijk kunnen worden bereikt. Het Plan van Aanpak moet worden ondertekend door de werknemer en werkgever.
Een stappenplan is een document waarin u de planning voor de bedrijfsopvolging gedetailleerd vastlegt. Hierin worden de fasen van het opvolgingsproces in de tijd weergegeven en wordt aangegeven welke actie op welk moment dient te worden uitgevoerd en door wie.
Als blijkt dat de gemaakte afspraken en het geformuleerde einddoel niet meer realistisch zijn, is bijstelling van het Plan van aanpak nodig. Deze fundamentele veranderingen rond het gewijzigde einddoel legt u vast in een nieuw document: 'Bijstelling Plan van aanpak'.
Als je gedeeltelijk hersteld bent tijdens je re-integratieproces, is het mogelijk om je gedeeltelijk beter te melden. Dit betekent dat je aangeeft dat je bepaalde werkzaamheden (gedeeltelijk) kunt hervatten, maar nog niet volledig in staat bent om je reguliere werkuren of taken uit te voeren.
De werkgever kan spoor 2 dus niet zomaar laten zitten. En dat geldt eigenlijk ook voor de werknemer. Want die moet meewerken aan re-integratie. Stopt de werknemer zonder toestemming van de werkgever met spoor 2 dan kan dat leiden tot het opschorten of stopzetten van het loon tijdens ziekte.
Na 2 jaar ziekte (wachttijd) kan de zieke werknemer in aanmerking komen voor een uitkering.Het gaat dan om een (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA-uitkering). UWV bekijkt of hij hier recht op heeft.
In een plan van aanpak vertel je waarom je dit project gaat uitvoeren, hoe je dat wilt doen en wat je ermee wilt bereiken. Hieronder worden de verschillende onderdelen van een plan van aanpak besproken. Ook vind je onder aan de pagina tips bij het schrijven van een plan van aanpak.
Let op: een verzuimcoach is geen arts. Alleen een bedrijfsarts mag vragen stellen over jouw medische problemen die hebben geleid tot jouw ziekmelding. Hij of zij mag die informatie niet doorgeven aan jouw werkgever, vanwege het beroepsgeheim.
Plan van aanpak te laat opgesteld
Ook als het plan van aanpak te laat is opgesteld, dat wil zeggen binnen twee weken nadat de probleemanalyse is opgesteld door de bedrijfsarts, dan kan het UWV een sanctie opleggen van maximaal een jaar extra loon doorbetaling.
In het kader van de Wet verbetering poortwachter ben je al verplicht om minimaal iedere zes weken het Plan van aanpak te evalueren.
In je plan van aanpak beschrijf je wat de rode draad van jouw scriptie gaat worden. Het plan van aanpak dwingt je om voorafgaand aan je onderzoek (afstudeeronderzoek) goed na te denken over wat je gaat onderzoeken en hoe je dat gaat doen.
Om te beginnen kunt u met uw werkgever in gesprek gaan. Wanneer u het bijvoorbeeld niet eens bent met een bepaalde afspraak in het plan van aanpak, kunt u dit aangeven bij uw werkgever en kunt u uitleggen waarom u het er niet mee eens bent. U kunt dan proberen om samen tot een oplossing te komen.