Als pedagogisch medewerker moet je een zeer goede kennis hebben van de ontwikkeling van kinderen. Dit omvat een goed begrip van de fysieke, cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Denk ook aan de verschillende ontwikkelingsfasen en factoren die de ontwikkeling kunnen beïnvloeden.
Je kunt je dus voorstellen dat je als pedagogisch medewerker kinderopvang alle kennis nodig hebt over de ontwikkeling en het gedrag van kinderen. Daarnaast heb je talent nodig voor plannen en organiseren, maar ook sociale vaardigheden om de kinderen te stimuleren en motiveren.
Hiermee wordt gedoeld op de ontwikkeling van brede persoonskenmerken zoals veerkracht, zelfstandigheid, zelfvertrouwen en flexibiliteit die kinderen in staat stellen om allerlei typen problemen adequaat aan te pakken en zich goed aan te passen aan veranderende omstandigheden.
Je hebt de mogelijkheid om te helpen bij het ontwikkelen van kinderen, te helpen bij het oplossen van problemen en om een verschil te maken in het leven van kinderen en hun families. Dit kan een zeer bevredigend gevoel geven en een gevoel van betekenis en doel in het leven.
Een goed pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur en geeft daardoor voorspelbaarheid en rust. Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag. Leerlingen weten waar ze op kunnen rekenen.
Doelen zijn doorgaans algemener dan objectieven. Je kunt het hebben over de algemene doelen van een eenheid of een cursus. Maar pedagogische doelen beschrijven wat de student na de les kan doen, niet de activiteiten die de student tijdens de les uitvoert .
Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.
Een pedagogisch medewerker is iemand die kinderen of jongeren ondersteunt, verzorgt en begeleidt. Je precieze taken verschillen per doelgroep. Elke werkdag draag je bij aan de ontwikkeling van kinderen of jongeren die het soms moeilijk hebben hun plekje te vinden in de maatschappij.
Voorbeelden van pedagogische vaardigheden
Dit kan vaardigheden omvatten zoals duidelijk schrijven of weten hoe je leerlingen in de klas kunt betrekken zodat ze beter opletten . Buiten de klas kunnen je communicatievaardigheden nuttig zijn om met ouders te praten over de voortgang en behoeften van hun kind.
Werken in de kinderopvang biedt de kans om levenslange herinneringen te creëren. De glimlach van een kind, de dankbaarheid van ouders en de speciale momenten die je deelt, maken dit werk buitengewoon bevredigend. Je zult versteld staan van de impact die je hebt op het leven van anderen.
“Jonge kinderen inspireren mij met hun vrolijke en nieuwsgierige benadering van onze wereld . Het beschermen van die oprechte verwondering drijft mij om ervoor te zorgen dat we er alles aan doen om hun vreugde te bevorderen door middel van inclusieve leeromgevingen in alle settings, in samenwerking met opvoeders en families.”
Je draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen
Ze ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Jij laat kinderen op een spelende manier leren en zorgt dat ze zich veilig en vertrouwd voelen. De manier waarop kinderen samen spelen of een uitdaging aangaan: dat is voor jou geweldig om te zien.
Uitwerking pedagogische kwaliteit
De persoonlijke competentie kan worden gespecificeerd in: veerkracht, zelfstandigheid en zelfvertrouwen, zelfregulatie, flexibiliteit en creativiteit. Ook motorische, taal- en cognitieve ontwikkeling zijn er onderdeel van.
Medewerkers van de kinderopvang tonen respect voor (de zelfstandigheid van) de kinderen. Maar stellen ook grenzen en bieden structuur, zodat kinderen zich veilig en geborgen voelen. Medewerkers dagen kinderen spelenderwijs uit, zodat ze lichamelijke en verstandelijke vaardigheden leren.
Het hoofddoel van pedagogiek is voortbouwen op de eerdere kennis van de studenten en werken aan de ontwikkeling van de vaardigheden en houdingen van de leerlingen .
Er zijn drie pedagogische kernwaarden: veilig, welkom en aansluitend bij de kinderen. Deze waarden zijn voor elke organisatie belangrijk. Daar komen vaak nog aanvullende pedagogische waarden bij waar elke organisatie een eigen keuze in maakt.
Er zijn 5 verschillende pedagogische benaderingen: de constructivistische benadering, de collaboratieve benadering, de reflectieve benadering, de integratieve benadering en tot slot de op onderzoek gebaseerde benadering .
De kwaliteit van kinderopvang kan omschreven worden als datgene dat de opvang verantwoord maakt. Naast de veiligheids- en gezondheidsaspecten is de pedagogische kwaliteit bepalend. Hoge pedagogische kwaliteit zorgt ervoor dat kinderen zich op een optimale manier kunnen ontwikkelen.