Instructies bij pech of een ongevalRij indien mogelijk de tunnel uit en parkeer uw voertuig op de vluchtstrook of vluchthaven, buiten de tunnel. Als u de tunnel niet kunt verlaten: Zet uw alarmlichten aan en parkeer zo dicht mogelijk tegen de tunnelwand. Zet uw motor uit en laat uw sleutel in het contact zitten.
Uitleg: Als uw voertuig in een tunnel kapotgaat, kan dit een gevaar vormen voor het overige verkeer. Zet eerst uw alarmlichten aan . Als er passagiers in uw voertuig zitten, breng ze dan naar de dichtstbijzijnde uitgang. Bel vervolgens om hulp via een noodtelefoon.
Bel vanaf deze veilige plek je pechhulpverlener, zoals de Wegenwacht. Zij helpen u. Staat u op een geopende spitsstrook of is er ander acuut gevaar, bel dan 112. In andere gevallen van een onveilige situatie belt u 0800-8002 (Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat).
Hulpposten. Als je door de tunnel rijdt, zie je aan de rechterkant van de tunnelwand rode deuren met daarachter hulpposten. Open je een hulppost, dan krijgt de tunneloperator een signaal en ziet hij je, via de camera in de hulppost, automatisch in beeld.
Zet uw voertuig zo dicht mogelijk langs de tunnelwand en laat de hulpdiensten vrije doorgang. Zet de motor af, laat de sleutel in het contact zitten en verlaat onmiddellijk uw voertuig. Bel om hulp bij voorkeur vanaf een hulppost (mobiele telefoons geven niet aan van waar u belt).
Instructies bij pech of een ongeval
Rij indien mogelijk de tunnel uit en parkeer uw voertuig op de vluchtstrook of vluchthaven, buiten de tunnel. Als u de tunnel niet kunt verlaten: Zet uw alarmlichten aan en parkeer zo dicht mogelijk tegen de tunnelwand. Zet uw motor uit en laat uw sleutel in het contact zitten.
Uitleg: Als u pech krijgt met uw voertuig of betrokken raakt bij een botsing in een tunnel, zet dan uw alarmlichten aan, zet uw motor af, ga naar een hulppost en gebruik de noodtelefoon om de tunneloperator te waarschuwen .
Bij langere tunnels kan mechanische ventilatie noodzakelijk zijn. Door gebruik te maken van ventilatie kan de concentratie van gevaarlijke gassen en deeltjes worden geregeld om te voldoen aan de eisen voor veilige tunnels.
Nooddeur moet zonder sleutel te openen zijn
Daarom is er de 'panieksluiting'. Een panieksluiting is een horizontale stang op heuphoogte over de volle breedte van de deur. De deur opent gemakkelijk door de stang in één beweging naar beneden te drukken.
De reden voor het ontbreken van de vluchtstrook is simpel: de nieuwe weg bestaat in beide richtingen al uit vier rijstroken.Een vijfde strook zou nóg meer ruimte, asfalt, beton en geld kosten. In plaats van een vluchtstrook is de weg uitgerust met andere technische snufjes om automobilisten veilig te houden.
Als je geen lid bent en wilt toch pechhulp van de ANWB dan betaal je een abonnement van € 104,50 en directe pechhulpkosten van € 90,-.
Bel dan snel met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002.
Wij zijn 24/7 bereikbaar en dit kost je niks extra.
Zet uw koplampen aan . Doe uw zonnebril af (tenzij u een bril op sterkte nodig hebt). Volg alle verkeersborden, verkeerslichten en wegmarkeringen. Vermijd het wisselen van rijstrook indien mogelijk (dit verbetert de veiligheid voor iedereen in de tunnel).
Hulp in Nederland (bij sommige pakketten tot 25 kilometer over de grens) kost bij pech €59,95 per keer, plus jaarlijks €29,95 abonnementskosten. Dit is voor alle gezinsleden, voertuigen, inclusief brommers en (elektrische) fietsen. Vervangend vervoer is in Nederland niet inbegrepen. Hulp in Europa kost €89,95 per jaar.
Een vluchtdeur en tevens normale toegang, in een rookvrije vluchtroute, is bijvoorbeeld nooit smaller dan 85 cm. Een nooddeur wordt uitsluitend gebruikt om het bouwwerk te ontvluchten bij calamiteiten, is niet voor regulier gebruik en moet binnen een seconde kunnen worden geopend.
Om de simpele reden dat de druk in de cabine het niet toelaat, omdat het veel te sterk is om ze te openen . Op een typische kruishoogte, drukt er tot wel acht pond druk op elke vierkante inch van de binnenkant van de romp. Dat is meer dan 1.100 pond op elke vierkante voet van de deur.
Wat is paniekbeslag? Paniekbeslag bestaat uit een slot en het beslag.Dit beslag zorgt ervoor dat bij panieksituaties deuren gelijk, zonder sleutel, geopend kunnen worden. Een deur met panieksluiting wordt een nooddeur genoemd, die bestemd is om een gebouw te kunnen ontvluchten en niet voor gewoon gebruik bestemd is.
Ventilatoren zijn cruciaal in tunnelventilatiesystemen, omdat ze zorgen voor hoge beschermingsnormen voor bestuurders op de weg . Deze oplossingen spelen in feite een vooraanstaande rol bij de bouw van de tunnel zelf en tijdens de gehele operationele levensduur van dit type infrastructuur.
Wat is de juiste positie? Je kunt je ventilator het best op gezichtshoogte zetten, zodat de lucht op je gezicht blaast.
De schone afgevoerde lucht wordt door de grote afzuigventilator via de bovengrondse uitlaatpijp naar de atmosfeer afgevoerd. Zo werkt een tunnelventilatiesysteem. Lucht die door de ventilator wordt uitgeblazen, wordt gebruikt om de luchtstroom in de tunnel te regelen .
Als je kapot gaat
Zet uw motor af . Loop naar een veilige plek – draag een reflecterend jack en let op ander verkeer. Gebruik een noodtelefoon om hulp te bellen. Wacht in uw voertuig als er geen andere veilige plek is.
Als u vee of andere dieren op de weg tegenkomt, moet u langzamer rijden en bereid zijn om te stoppen . Gebruik de claxon niet en doe niets wat de dieren bang kan maken.
Zorg ervoor dat je voldoende snelheid haalt voor je de pechstrook terug verlaat en invoegt in het verkeer. Een defecte wagen mag nooit langer dan 24 uur op de pechstrook blijven staan.