Cognitieve ontwikkeling bij baby's In deze fase zet je baby, samen met jou, veel stappen. Leren kruipen, het eerste woordje, het besef dat er van alles om hem/ haar heen gebeurt. Het hoort er allemaal bij.
Bij je baby begint de eerste informatieverwerking al in jouw buik. Je kindje kan dan licht en donker van elkaar onderscheiden. Je kind wordt geboren met reflexen zoals zuigreflex en grijpreflex. Naarmate hij ouder wordt, gaat hij steeds meer doelbewust handelen.
De cognitieve ontwikkeling. Dit is de ontwikkeling van het denken, de creativiteit, de waarneming en de fantasie.Ook het geheugen hoort daarbij.De spraak- en taalontwikkeling.
' Door herhalingen leren kinderen welk woord bij het plaatje hoort. Door het woord in een kort zinnetje te gebruiken, ontwikkelt je kind gevoel voor grammatica. En door er iets meer bij te vertellen, help je je kind zijn woordenschat en woordkennis te vergroten.
Ontwikkelingsgebieden zijn alle verschillende gebieden waarin je baby zich ontwikkelt. Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingsgebieden: de motorische, cognitieve, lichamelijke, sociaal-emotionele ontwikkeling en de spraak- en taalontwikkeling.
De eerste maanden leert je kindje door te voelen, proeven, grijpen, kijken en horen. Je kindje ontdekt niet alleen met zijn/haar ogen, maar vooral met de mond. Je kindje 'proeft' nieuwe vormen en leert daardoor hoe dingen aanvoelen. Het aanpassingsvermogen van je kindje ontwikkelt zich meestal na ongeveer 3 maanden.
Mijlpalen houden de voortgang bij in een breed scala aan ontwikkelingsgebieden, waaronder groei, gehoor, zicht, evenwicht en coördinatie, verbale en sociale vaardigheden en toiletgang , en nog veel meer. Als een kind een mijlpaal mist, kan de vertraging vroegtijdig worden vastgesteld, zodat er tijdig kan worden gecontroleerd en indien nodig kan worden ingegrepen.
Taalvaardigheden stellen een kind in staat om te communiceren met anderen in zijn of haar omgeving. Dit stimuleert de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden en bevordert de sociaal-emotionele regulatie door sociale interacties.
Door voorlezen maakt je kind namelijk kennis met veel verschillende, nieuwe woorden en zinnen.Het helpt kinderen ook beter te luisteren en het versterkt hun concentratievermogen. Daarnaast stimuleert voorlezen de emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen.
Cognitie is een belangrijk aspect van ons dagelijks leven en heeft invloed op hoe we communiceren, problemen oplossen en onze omgeving waarnemen. Letselschade kan leiden tot cognitieve problemen, zoals moeite met concentratie, geheugenproblemen en verminderde taalvaardigheden.
Deelgebieden die onderscheiden kunnen worden zijn; lichamelijke ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, taalontwikkeling, sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling en creatieve ontwikkeling. Onder cognitieve ontwikkeling verstaan we de ontwikkeling van het denken en redeneren.
Baby's kunnen de eerste zeven maanden van hun leven nog niet echt denken. Al hun acties en reacties zijn reflexen. Baby's ervaren iets, reageren hier in een reflex op en voelen wat het effect ervan is. Dit gebeurt automatisch, zonder dat ze erover nadenken.
Met verstandelijke of cognitieve ontwikkeling bedoelen we de ontwikkeling van het denken. Ons denken staat nooit stil en ook het denken van een kind ontwikkelt zich voortdurend. Het leert verbanden leggen , begrijpen en redeneren.
Wat is cognitieve ontwikkeling? Cognitieve ontwikkeling is het mentale proces van het opslaan, verwerken, terughalen en toepassen van kennis en informatie. In principe is het dus het proces van het leren.
Wist je dat je baby in de baarmoeder sommige zintuigen al ontwikkelt, zoals het voelen, horen en zien. Het zintuig wat bij je baby het eerst ontwikkelt, is voelen.
Cognitieve ontwikkeling voor baby's en zuigelingen
Objecten met hun ogen volgen . Mensen op afstand herkennen. Dingen in hun mond stoppen. Speelgoed van de ene hand naar de andere doorgeven.
Het ontwikkelen van taal is een onderdeel van de cognitieve ontwikkeling bij kinderen. Kinderen leren taal begrijpen en gebruiken in, en dankzij hun omgeving. De normale taalontwikkeling verloopt in verschillende fasen en begint direct na de geboorte.
Mensen onthouden woorden en teksten consequent beter als ze ze hardop lezen dan als ze ze stil lezen . Dit geheugenversterkende effect van hardop lezen is vooral sterk bij kinderen, maar het werkt ook bij oudere mensen.
Dingen samen doen met jouw kind, sorteren van kleuren, vormen, plaatjes, samen zingen, muziek maken, dansen/ bewegingen maken, elkaar verhaaltjes vertellen, creatief bezig zijn (knutselen). Televisie kijken vinden kinderen vaak erg leuk en van kinderprogramma's kan veel geleerd worden.
Praten met baby's en peuters helpt om hun zich ontwikkelende hersenen vorm te geven. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van East Anglia (UEA). De boodschap is duidelijk: praat met baby's en peuters. Ze luisteren niet alleen, maar taalinvoer vormt letterlijk hun brein.
Sociale cognitie is nauw verbonden met de evolutie van taal. Geavanceerde sociale cognitie is vereist voor kinderen om taal te verwerven : geavanceerde “gedachtenlezende” vaardigheden zijn nodig om woordbetekenissen af te leiden en pragmatisch te communiceren (Clark, 1987; Macnamara, 1972).
Cognitieve functies of vaardigheden zijn onder meer geheugen, intelligentie, taal en concentratie. Dankzij die functies bent u in staat om informatie en kennis op te nemen en te verwerken.
Cognitieve mijlpalen ( leren, denken, probleemoplossing )
Kan zich concentreren op en gezichten en objecten volgen terwijl ze van links naar rechts bewegen. Kijkt naar mensen terwijl ze bewegen. Kijkt enkele seconden naar een stuk speelgoed.
Tegen hun eerste verjaardag:
Trek jezelf omhoog om te staan . Loop terwijl je je vasthoudt aan meubels, en eventueel een paar stappen zonder steun. Gebruik een pincetgreep (duim en wijsvinger) Zeg "papa" en "mama"
Mijlpalen veel eerder bereiken betekent dat een kind een voorsprong kan hebben vergeleken met leeftijdsgenoten. Mijlpalen niet bereiken of ze veel later bereiken dan kinderen van dezelfde leeftijd kan de vroegste indicatie zijn dat een kind een ontwikkelingsachterstand heeft.