Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 24 voor een volle batterij (€ 0,40 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 8 cent per kilometer.
In juli 2024 bedroeg de gemiddelde stroomprijs 0,31 euro per kWh (maar dit kan uiteraard ook hoger zijn). Hanteren we dat tarief, dan kost 100 kilometer rijden in een elektrische auto met het door ons gemeten verbruik je dus slechts 5,52 euro.
Elektromotoren werken efficiënter en hebben minder bewegende onderdelen dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Wat zijn de gemiddelde kostprijzen?*
Gemiddeld is de kostprijs bij het opladen van u elektrische auto € 0,22 per kWh wat neerkomt op zo'n € 0,037 per kilometer. Rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Thuis laden start vanaf € 0,25 per kWh (zonder zonnepanelen).
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Als je 20.000 kilometer per jaar rijdt met de elektrische auto, betaal je 3.400 kWh x € 0,35 = € 99,17 per maand, of € 1.190 per jaar. Als je het vergelijkt met de jaarlijkse kosten voor het tanken met een benzineauto die ook 20.000 kilometer rijdt, dan bespaar je € 1.381,43.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Goed nieuws voor de gemiddelde kosten. Want tot en met 2024 ben je met een volledig elektrische auto vrijgesteld van wegenbelasting.Ten opzichte van een brandstofauto bespaar je zo'n € 300,- per jaar (dit is afhankelijk van het gewicht van de brandstofauto). Dat geldt ook voor een tweedehands elektrische auto.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij?Dan betaal je ongeveer € 24 voor een volle batterij (€ 0,40 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 8 cent per kilometer.
Op basis daarvan berekende de ING dat de restwaarde van een EV na 5 jaar en gemiddeld 125.000 km rond de 44% van de nieuwwaarde ligt. Ter vergelijking: voor een dieselauto ligt dat volgens de ING economen slechts rond de 31%, voor een benzine auto zou je na die 5 jaar nog rond de 38% van de nieuwwaarde terugkrijgen.
Gemiddeld kost de installatie van een laadpaal thuis tussen de € 850,- en € 1.250,-. De kosten zijn lager bij weinig tot geen graafwerkzaamheden, en hoger bij grotere afstanden.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Belastingvoordelen
Omdat elektrische voertuigen extreem lage emissies hebben, bieden ze een grote belastingbesparing . Als u een elektrische auto koopt voor minder dan £ 40.000, hoeft u geen wegenbelasting te betalen. Als de uwe meer kost, betaalt u £ 340 per maand totdat uw auto 5 jaar oud is.
Elektriciteit is momenteel goedkoper dan benzine of diesel. Volgens de website van Automobile Propre kost het tanken van elektriciteit voor een elektrische auto gemiddeld €3 per 100 km, vergeleken met €9 voor benzine en €7 voor diesel.
Als je in een elektrische auto rijdt, betaal je momenteel geen wegenbelasting.
Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud nodig dan een traditionele auto. Dit komt omdat een elektrische auto minder vloeistof gebruikt, minder bewegende delen en een regeneratief remsysteem heeft.
Welke auto is het goedkoopst? De plug-in hybride is in aanschaf goedkoper dan de volledig elektrische auto. Vanaf 2020 zijn de belastingvoordelen voor hybride auto's echter afgebouwd omdat in de praktijk bleek dat hybride auto's vervuilender waren dan oorspronkelijk verwacht.
Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee? Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden.
Gratis opladen kan bij sommige hotels, restaurants en winkels, op voorwaarde dat je hier ook een bezoek aan brengt. Ook zijn er gratis oplaadpunten te vinden bij openbare parkeerplaatsen of bij gemeentehuizen. Soms zit er een limiet aan de tijd dat je gratis kunt opladen.
Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer. Goedkoper rijden met een benzinewagen kan bijna niet.
Lage snelheid en standaard laadpunten zijn vaak het goedkoopst om te gebruiken . Ze zijn geschikt wanneer voertuigen meerdere uren geparkeerd staan, bijvoorbeeld tijdens werkuren of 's nachts. Hieronder vallen openbare laadpunten op straat in woonwijken en privé laadpunten buiten de straat. Lage snelheid laadpunten, 0 – < 3,7 kW.
Tesla Model 3
Niet voor niets mag de nieuwe Model 3 zich de meest efficiënte EV van dit moment noemen. De basisversie met achterwielaandrijving haalt een indrukwekkende actieradius tot 513 km, met een stroomverbruik van slechts 13,7 kWh/100 km – vergelijkbaar met 1,5 liter benzine per 100 km.
Waar staan de goedkoopste laadpalen? De goedkoopste laadpalen staan in Ameland (Friesland), Teylingen (Zuid-Holland) en Opsterland (Friesland).
Een elektrische auto verliest gemiddeld 15 procent meer aan waarde dan een auto met een verbrandingsmotor. Dat is opmerkelijk, want tot 2022 hielden elektrische auto's de restwaarde juist beter vast dan auto's met een verbrandingsmotor.