De gemiddelde kosten van een boekhouder liggen tussen de €500 en €1500 per jaar. Voor zzp'ers en eenmanszaken zullen de kosten een stuk lager zijn vergeleken met de investeringen voor een grotere onderneming.
Gemiddeld is de administratieve last per werknemer zo'n 2900 euro bij kleine bedrijven (<10 werknemers) en €900 bij grotere bedrijven (100-250 werknemers). Hoe groter het bedrijf, hoe meer de lasten over een groter aantal werknemers gespreid kan worden.
De tarieven van salarisadministratie uitbesteden zijn afhankelijk van de branche, cao, het aantal werknemers en de wensen op het gebied van automatisering en HR. Bij ongeveer 20 medewerkers bedragen de kosten circa € 10,- tot € 16,- per medewerker per maand.
De kosten van uitbesteden variëren van tussen Euro 2,- tot 3,- per call of rond de Euro 32,- tot 37,- per uur. de De klantenservice uitbesteden kan een goede oplossing zijn die zorgt voor flexibiliteit, goede bereikbaarheid en schaalvoordelen.
Als zelfstandige zonder personeel of eenmanszaak, liggen de jaarlijkse kosten voor boekhouding meestal tussen de €700 en €1500. Veel boekhouders hanteren een all-in tarief voor de volledige boekhouding, inclusief btw-aangiftes en jaarrekening.
Een boekhouder voor een eenmanszaak in bijberoep kost rond de € 700 per jaar. Als je btw aangiftes moet indien en je graag advies wilt, betaal je tussen de € 900 en € 1200 per jaar.
Waarom je de boekhouding kunt uitbesteden
Je hebt bijvoorbeeld veel meer tijd om je te focussen op andere aspecten van je bedrijf. Daarnaast kan een boekhouder of accountant je voorzien van professioneel advies. Zo kan hij je onder andere helpen met belastingzaken en de financiële planning.
Complexere taken kunnen duurder zijn om uit te besteden, en vereisen meer gespecialiseerde vaardigheden en expertise . Denk na over uw risicobereidheid: Outsourcing kan risico's met zich meebrengen, zoals communicatieproblemen, IP-diefstal en leveranciersfalen. Het is belangrijk om deze risico's zorgvuldig te beoordelen en te beperken voordat u een beslissing neemt.
In een uitbestedingsrelatie zijn er twee partijen te onderscheiden: een uitbestedende organisatie en een externe leverancier (de 'inbesteder'). Wordt er bij de uitbestedende organisatie gesproken over outsourcing (uitbesteding), bij de externe leverancier wordt er juist gesproken over insourcing (inbesteding).
Een interim salarisadministrateur kost tussen de €50 en €100 euro per uur, afhankelijk van de ervaring die de interim payroll professional meebrengt. Ook is dit afhankelijk van bijvoorbeeld de software kennis van de interim loonadministrateur.
Is loonadministratie moeilijk? De loonadministratie is tegenwoordig een complexe taak, omdat er veel bij komt kijken. Het is belangrijk dat het goed wordt uitgevoerd, hiervoor moet je het juiste specialisme in huis halen. Salarisadministratie kost veel tijd en is door veel handmatig werk ook foutgevoelig.
De personeelskosten voor de werkgever bedragen gemiddeld 65 tot 82% van de totale kosten en 15 tot 36% van de omzet. Onderdeel van de personeelskosten zijn de premies werkgeverslasten. Deze bedragen ongeveer 25 tot 35 procent van het bruto uurloon van een medewerker.
Administratiekosten zijn kosten die verband houden met de algemene administratie van het bedrijf en die niet gerelateerd zijn aan een functie zoals productie en verkoop. Dit kan zaken omvatten zoals kantoorbenodigdheden, professionele honoraria, salarissen van leidinggevenden en salarissen van werknemers .
De kosten boekhouder per uur liggen gemiddeld rond de 60 euro per uur. Beginnend boekhouders rekenen vaak minder dan 60 euro per uur en ervaren boekhouders vaak meer dan 60 euro per uur. Daarom is de 60 euro ook een gemiddelde schatting. Per maand kost een ervaren boekhouder gemiddeld zo'n 90 euro per maand.
Nadelen van outsourcing:
Het wordt zakelijker. Voor wie gewend is aan een persoonlijke dienstverlening is dit in het begin moeilijk. U heeft niet langer alles in eigen hand. Bij volledige outsourcing hebt u geen zeggenschap over hoe en wie, alleen nog over wat.
Outsourcing is een goede bedrijfsstrategie die arbeid toewijst aan het meest efficiënte gebruik , althans volgens economen. Uiteindelijk zou het effect moeten doorwerken en consumenten helpen door de productiekosten te verlagen, wat kan worden doorberekend aan kopers en aandeelhouders die hogere winstmarges zullen zien.
Mogelijke kostenbesparingen: Hoewel outsourcing in sommige gevallen lagere initiële kosten met zich mee kan brengen , kan insourcing op de lange termijn bescherming bieden door de afhankelijkheid van externe leveranciers te verminderen. Deze leveranciers kunnen op den duur hogere tarieven rekenen of de verwachte resultaten niet leveren.
De gemiddelde kosten van een boekhouder liggen tussen de €500 en €1500 per jaar. Voor zzp'ers en eenmanszaken zullen de kosten een stuk lager zijn vergeleken met de investeringen voor een grotere onderneming.
Er is sprake van uitbesteding van de boekhouding als een bedrijf een derde partij (buiten het bedrijf) inhuurt om de boekhoudkundige en financiële functie van de organisatie uit te voeren .
Onder administratie wordt 'al het papierwerk van een bedrijf' verstaan.Een onderdeel van de volledige administratie is de financiële administratie, oftewel de boekhouding. Alhoewel de boekhouding dus slechts een onderdeel is van je gehele administratie worden deze twee termen nog al eens door elkaar gebruikt.
Uw bv moet elk jaar jaarstukken opstellen en deponeren bij KVK. Welke gegevens u moet inleveren, hangt af van de grootte van uw bedrijf. De gemiddelde jaarlijkse kosten voor de administratie van een bv liggen tussen de € 600 en € 1.800.
Met een jaarrekening krijg je inzicht in de resultaten van je bedrijf. Als zzp'er betaal je gemiddeld €345 voor het op laten stellen van een jaarrekening. De kosten voor een jaarrekening kunnen wel inbegrepen zitten in het abonnement dat je afsluit bij je administratiekantoor.
Meestal maakt de accountant of boekhouder de jaarrekening voor u, maar u mag het ook zelf doen. Bij grotere bedrijven met een bepaalde omvang moet een accountant de jaarrekening goedkeuren.