Het is namelijk de wattage die een wielrenner aan het trappen is gedeeld door het totale lichaamsgewicht van de wielrenner, uitgedrukt in watt/kg. Zo kan een wielrenner bijvoorbeeld 80 kg wegen en trappen met een wattage van 350 watt. De wielrenner heeft dan een relatief vermogen van 4,375 watt/kg.
75 watt is een inspanning waarmee ouderen aan de norm gezond bewegen voldoen en voor fitte jongeren en volwassen een rustige inspanning. 150 watt is een inspanning die een getrainde fietser goed elke dag een uur kan volhouden.
In de sprint halen die heel gespierde sprinters echter piekvermogens tot meer dan 1.800 watt. Om dit wat te kaderen volgend voorbeeld: als een gemiddelde wielertoerist over een rit een gemiddelde heeft van 180 watt, heeft hij een mooie inspanning geleverd.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grotere 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Een vermogen van 200 watt is voor iemand van 85 kg (die doorgaans meer spiermassa heeft), eenvoudiger te halen dan voor iemand van 65 kg.
Mûr-de-Bretagne
Zijn ritwinst in de Tour de France 2021 is puur qua gemiddeld wattage over vijf minuten zijn beste prestatie ooit. 553 watt gemiddeld weet hij uit zijn blote hoofd te melden. Waar Van der Poel in de cross vooral op gevoel rijdt, is ook hij heus bezig met cijfertjes.
Wattagedoelen variëren van persoon tot persoon. Er is geen exact wattgetal dat geschikt is voor alle rijders. Over het algemeen kan een beginnende fietser gemiddeld 75-100 watt halen in een training van 1 uur . Een fitte deelnemer zal gemiddeld meer dan 100 watt halen en professionele wielrenners kunnen 400 watt per uur halen.
Begin met het gekozen wattage en verhoog de weerstand in stappen van 25 watt (voor vrouwen) en 50 watt (voor mannen), totdat de hartslag stijgt naar ongeveer 130 slagen per minuut. Noteer elke minuut de hartslag tijdens de test. Dit geeft inzicht in de hartslagrespons tijdens de inspanning.
Als het op watt aankomt, is er geen magisch getal dat voor iedereen geldt. Maar over het algemeen kan een beginnende wielrenner gemiddeld 75-100 watt halen in een training van 1 uur . Een meer geconditioneerde wielrenner zal gemiddeld meer dan 100 watt halen, en profwielrenners kunnen tot 400 watt halen.
Om een plekje te bemachtigen in een profploeg, zou dat getal boven de 6 watt per kilogram moeten liggen. Beginnende fietsers zitten tussen de 2,5 en 3,2 voor mannen en 2,1 en 2,8 voor vrouwen. Snelle recreatieve fietsers produceren een vermogen tussen de 3,7 en 4,4 watt voor mannen en 3,2 tot 3,8 watt voor vrouwen.
Tijd om Alpe d'Huez te beklimmen
Een goede klimmer zal waarschijnlijk zo'n 350-375 watt kunnen wegtrappen tijdens deze laatste beklimming van een zware bergetappe.
Vingegaard reed één van z'n beste beklimmingen en verloor aan 6,67 watt per kilogram over 28 minuten en 29 seconden alsnog 39 seconden op Pogacar', zo valt te lezen. De Strava-KOM van de Pla d'Adet werd vermorzeld door Pogacar.
"Je moet vermogen/gewicht in ogenschouw nemen als je het over gemiddeld vermogen hebt," zegt Wilpers. " Als je op Peloton naar het klassement kijkt en iemand houdt 300 watt constant vast en zweet niet, dan heeft die persoon waarschijnlijk een hoger gewicht . Ze kunnen meer vermogen leveren omdat ze een groter lichaam en grotere spieren hebben.
Word lichter
Dat is niet zo. Drie kilo gewichtsbesparing op je racefiets maakt je op een vlakke weg 0,1 kilometer per uur sneller. Verwaarloosbaar dus.
Over het algemeen wordt een gemiddelde snelheid van ongeveer 25 kilometer per uur als goed beschouwd voor recreatief wielrennen. Voor meer ervaren of competitieve renners kan de gemiddelde snelheid oplopen tot 30-32 kilometer per uur of meer.
Elektrisch trappen is even gezond als fietsen zonder ondersteuning. Met een e-bike fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
De watts liegen niet. Een fietser die een fietsprogramma begint met gemiddeld 120 watt per uur en zijn gemiddelde watt per uur verhoogt naar 150, wordt sterker en verbetert zijn conditie .
Je verbrandt gewoon 30kcal per kilometer wanneer je fiets. Wanneer je sneller fiets, haal je je kilometen natuurlijk wel sneller.
De laatste 10 minuten voorafgaand aan een fietssprint loopt het vermogen dat profwielrenners leveren op van ruim 300 W tot bijna 500 W op een minuut voor de sprint. Tijdens de sprint ligt het piekvermogen van de sprinters ongeveer rond de 1250 W waarbij de snelheid richting de 70 km/u gaat.
Een Tour de France prof heeft ongeveer een FTP tussen de 5,5 Watt/kg en 6,5 Watt/kg (voor de klassementswinnaar). Een ongetraind iemand zit meestal tussen de 1,5 tot 2 Watt/kg bij mannen en 1,3 tot 1,7 Watt/kg bij vrouwen.
Om een goed beeld te krijgen van uw conditie, is het belangrijk dat u zo lang mogelijk fietst. De fietstest duurt ongeveer 10 tot 15 minuten.
Volwassen mannen : beginnen bij 50 Watt en om de 3 minuten verhogen met 50 Watt. Volwassen vrouwen: beginnen bij 30 Watt en om de 3 minuten verhogen met 40 Watt. Kinderen en ouderen : beginnen bij 25 Watt en om de 2 minuten verhogen met 25 Watt.
Vermogen-gewichtsverhoudingen variëren over een breed spectrum. Over het algemeen hebben ongetrainde rijders een FTP onder de 2,0 W/kg voor mannen en 1,5 W/kg voor vrouwen , terwijl professionele racers in staat kunnen zijn om meer dan 6,0 W/kg voor mannen en 5,5 voor vrouwen vol te houden.
Voor beginnende mannelijke fietsers ligt het gemiddelde vermogen per kilo lichaamsgewicht ergens tussen de 2,5 en 3,2 (voor vrouwen ligt het iets lager).
35 km/u (21-22 mph) – 212 watt. 37,5 km/u (23-24 mph) – 254 watt. 40 km/u (24-25 mph) – 301 watt . 45 km/u (28 mph) – 415 watt.