Producerend lerenGedurende het opleidingstraject werk je aan onderwijsproducten. Je reflecteert op het proces, het product en deze reflecties leg je vast in je portfolio. Dit noemen we producerend leren. Op deze manier werk je aan de ontwikkeling van je bekwaamheden.
Een generatieve leerstrategie vraagt leerlingen actief de leerstof te reorganiseren en integreren met hun voorkennis. Het gaat om activiteiten die leerlingen ertoe aanzetten iets zinvols te produceren dat verder gaat dan de informatie die door een leraar of het leermateriaal worden verstrekt[1].
Een bbl-opleiding is een opleiding waarbij je leert en werkt tegelijkertijd. Bbl is de afkorting van Beroepsbegeleidende Leerweg. Als je een bbl-opleiding volgt ga je aan de slag bij een erkend leerbedrijf, verdien je alvast loon en ga je af en toe naar school om je kennis bij te spijkeren.
Generatief leren is een theorie die de actieve integratie van nieuwe ideeën met de bestaande schema's van de leerling omvat . Het hoofdidee van generatief leren is dat, om met begrip te leren, een leerling actief betekenis moet construeren (Osborne en Wittrock 1983, p. 493).
Leer door te spelen
Kinderen leren het meest wanneer ze spelen en plezier hebben. Door middel van spel leren kinderen nieuwe vaardigheden en ontwikkelen ze hun creativiteit en verbeeldingskracht. Speelgoed, bordspellen en sporten dragen allemaal bij aan het stimuleren van de hersenen van kinderen.
Generatief leren vindt plaats wanneer bestaande verbale en non-verbale vaardigheden de verwerving van andere verbale en non-verbale vaardigheden mogelijk maken of versnellen, vaak zonder direct onderwijs of versterking (Horne & Lowe, 1996; Rosales-Ruiz & Baer, 1997).
Een generatief model is een machine learning-model dat is ontworpen om nieuwe data te creëren die vergelijkbaar is met de trainingsdata . Generatieve AI-modellen (Artificial Intelligence) leren de patronen en distributies van de trainingsdata en passen die inzichten vervolgens toe om nieuwe content te genereren als reactie op nieuwe invoerdata.
Definitie: Reageren dat niet direct wordt onderwezen . In plaats daarvan wordt het geleerd (of afgeleid) door het "samenvoegen" van meerdere stukjes kennis die zijn verkregen door direct onderwijzen. Emergente relaties worden soms "afgeleide relaties" genoemd. Generatieve prestatie.
Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen kinderen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. De visie erachter is dat kinderen beter leren als de leerstof op de interesses van de leerlingen is afgestemd. Adaptief onderwijs wil afwisseling in de lessen en meer aandacht voor samenwerken.
Autonomie impliceert het hebben van vrijheid en zelfsturing in het nemen van keuzes, met respect voor eigen waarden, doelen en verantwoordelijkheden. In het onderwijs betekent autonomie bijvoorbeeld dat leerlingen of studenten in staat zijn om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun educatieve traject.
Bij Kagan Coöperatief Leren wordt dit principe omschreven als GIPS. Iedereen heeft een gelijk aandeel in de activiteit, geen toeschouwers. Je doet om de beurt wat, of er wordt aangegeven hoeveel tijd ieder krijgt. Iedereen is individueel in staat om het antwoord, het product toe te lichten.
Bij generatief leren herschikken leerlingen wat ze leren en produceren ze zelf iets zinvols dat verder gaat dan wat aangeboden wordt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld highlighten of samenvatten).
Generatieve strategie en OnFlow
Betrekt de hele organisatie bij analyse en ideevorming . Betrekt uw externe stakeholders actief bij het verbeelden van de toekomst. Creëert een "veilige ruimte" om gedurfd denken aan te moedigen dat uit de status quo breekt, door u voor te stellen wat zou kunnen zijn, niet alleen wat is.
Iemand een lesje leren is fout gedrag daadkrachtig corrigeren. Ook: Iemand mores leren.
Het verwijst naar een situatie waarin leerlingen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leren . Ze nemen de leiding over hun eigen leren en zijn actief betrokken, waarbij ze individuele beslissingen nemen op basis van hun behoeften of voorkeuren, gericht op de doelen die ze moeten bereiken.
Valkuil. Wat is nu precies de valkuil van autonoom? In feite is dat een teveel van het goede en vaak wordt het geduid als egoïsme, eigenwijsheid of eigengereidheid, zelfzucht of eigenzinnigheid.
Over het algemeen wordt aangeraden om niet meer dan 4 uur per dag te studeren, verspreid over meerdere studieblokken. Op deze manier kun je je concentratie goed vasthouden en voorkom je dat je overbelast raakt. Verdeel je studietijd dus over de dag en neem regelmatig pauzes om je brein even rust te gunnen.
OGO staat voor OntwikkelingsGericht Onderwijs. Kinderen ontwikkelen zich pas optimaal als ze goed in hun vel zitten, zelfvertrouwen hebben en nieuwsgierig zijn. Als leerkracht moet je uitdagende en afwisselende activiteiten aanbieden. EGO is ErvaringsGericht Onderwijs.
Volgens het CAR-model van Luc Stevens stimuleer je motivatie door in te spelen op de volgende drie basisbehoeften; Competentie, autonomie en relatie.