Goed leerlinggedrag omvat twee onderdelen: De afwezigheid van wangedrag. Dat wil zeggen wat niet mag: niet met spullen gooien, niet met je ogen rollen naar de leraar, niet vloeken, niet schelden, niet duwen, pesten of vechten. Positief gedrag.
STUURLOOS LEERGEDRAG Geen controle over het eigen studieproces. ZELFEFFECTIVITEIT Geloven in je eigen kunnen; tevreden zijn over je manier van studeren. WILLEN STUDEREN Studeren omdat je het zelf helemaal wil. MOETEN STUDEREN Studeren omdat anderen dit van jou verwachten of vanuit interne druk.
Leerhouding is in deze context niet een synoniem van taak/werkhouding, maar het is duidelijk meer. Het is de mate waarin mensen open staan om te leren en heeft dus naast de reeds genoemde taak/werkhouding ook alles te maken met het zelfbeeld en het optimaal gebruik kunnen maken van de aanwezige cognitieve vermogens.
Positief onderwijs betekent dat we niet alleen kijken naar cijfers maar ook naar de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden zoals doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en samenwerken. We ondersteunen onze leerlingen op een manier die hen motiveert en helpt om het beste uit zichzelf te halen.
'Houding ten opzichte van leren' is de term die we bij Icknield gebruiken om de motivatie, het gedrag en de gewoontes te beschrijven die leerlingen nodig hebben om hun leerproces en prestaties op de juiste manier te ondersteunen en de beste resultaten te behalen .
Steeds meer wordt duidelijk hoe belangrijk een actieve leerhouding is, waarbij leerlingen invloed hebben op hun eigen leerproces. Een definitie van zelfregulatie luidt: “De leerling neemt zelfstandig en met zin voor verantwoordelijkheid de sturing voor de eigen leerprocessen in handen” (Boekaerts & Simons, 1995).
Lamsleer is het beste leer wat betreft soepelheid, zachtheid en draagbaarheid.
Een juiste afwisseling tussen zittend en staand werken zorgt voor een betere doorbloeding van heel het lichaam, en dus ook van onze hersenen, die hierdoor meer zuurstof krijgen. Je hersenen kunnen hierdoor optimaal presteren. Dit vertaalt zich onder andere in een verhoogde concentratie.
Leren doe je namelijk in drie stappen: aanleren, toepassen en herhalen. Die laatste stap doe je net zo lang tot het een automatisme is geworden. Het grote verschil tussen leren en aanleren is dat het in het laatste geval beklijft en steeds weer in de praktijk kan worden gebracht.
Onder leergedrag wordt verstaan: gedrag dat noodzakelijk is om effectief te kunnen leren in de groepssituatie van een klaslokaal (Ellis en Todd, 2018).
Aangeboren gedrag
Voorbeelden zijn je overlevings reflexen, zoals je bubbelreflex, je kniereflex, de zuigreflex bij een baby, en instincten, zoals de natuurlijke aanleg om bang te zijn voor vuur, of harde geluiden. Ook sommige emotionele reacties, zoals lachen en huilen, zijn aangeboren - ze worden niet aangeleerd.
Comfortgedrag is gedrag dat het dier vertoont om zijn welzijn te vergroten, om zich prettig te voelen dus. Gedragingen die je als comfortgedrag kunt bestempelen, zijn bijvoorbeeld: likken, wassen, schuren, uitschudden, rekken, rollen, baden, krabben en dergelijke.
Open leerhouding
Hoe meer onze medewerkers groeien in hun persoonlijke kracht en competentie hoe meer zij te bieden hebben aan de cliënten. Hiertoe moet men in staat zijn om ten allen tijde het eigen handelen – in dialoog – kritisch in vraag te (laten) stellen.
stuur·loos bn, bw zonder (macht over het) stuur , onbestuurbaar . zonder sturing in sociaal opzicht. zonder sturing in mechanisch opzicht.
Over het algemeen wordt aangeraden om niet meer dan 4 uur per dag te studeren, verspreid over meerdere studieblokken. Op deze manier kun je je concentratie goed vasthouden en voorkom je dat je overbelast raakt. Verdeel je studietijd dus over de dag en neem regelmatig pauzes om je brein even rust te gunnen.
1. Hoe lang kan ik maximaal staand werken achter mijn bureau? Langdurig zitten is niet goed, maar langdurig staan is ook niet goed. Daarom is het belangrijk dat je maximaal 1 uur achter elkaar staat achter je bureau en in totaal maximaal 4 uur op een dag.
Over het algemeen kunnen je lichaam en geest profiteren van staand studeren . Je voelt je misschien meer gefocust, comfortabeler of gewoon gelukkiger en minder beperkt in je lichaamsbewegingen. Hoe dan ook, staan is gezonder dan zitten, omdat het minder druk op je onderlichaam en rug legt.
Volnerf leer : Volnerf leer, leer van de hoogste kwaliteit, gebruikt de volledige nerfstructuur van de dierenhuid, waardoor de natuurlijke markeringen en duurzaamheid behouden blijven.
U kunt controleren of het leer van kwaliteit is door met uw vingers op het oppervlak te drukken. Als er kleine rimpels op het oppervlak verschijnen en binnen een paar seconden verdwijnen, is dit een teken dat de kwaliteit van het leer hoog is . Geur, een goede indicator van kwaliteit.
Je kunt speciale leerwas of leerolie gebruiken, maar als je dit niet in huis hebt is simpele vaseline vaak ook heel doeltreffend. Let alleen wel op dat je niet té veel vet of olie gebruikt. En poets je meubel goed na met een zachte droge doek, om te voorkomen dat je vetvlekken op je kleding krijgt zodra je gaat zitten.
Actieve leermethoden vragen studenten om zich bezig te houden met hun leerproces door te denken, te discussiëren, te onderzoeken en te creëren . In de klas oefenen studenten vaardigheden, lossen ze problemen op, worstelen ze met complexe vragen, nemen ze beslissingen, stellen ze oplossingen voor en leggen ze ideeën uit in hun eigen woorden door te schrijven en te discussiëren.
Wanneer studenten actief aan de slag gaan met leerstof, kunnen ze kennis en vaardigheden beter toepassen in nieuwe situaties. Hierdoor wordt er een dieper begrip van de leerstof bereikt. Dit wordt ook wel deep learning genoemd.
Leerinhoud betreft alle kennis, vaardigheden en houdingen die op schoolniveau worden vastgesteld. Denk bijvoorbeeld aan een schoolbreed vastgestelde invulling (thema's, concepten, onderwerpen) voor vakken en leergebieden.