Efficiëntie is een ander woord voor doelmatig of gestroomlijnd, met andere woorden zoveel mogelijk doen in zo min mogelijk tijd. “We moeten efficiënter werken”, “medewerkers moeten meer productie draaien”.
Efficiënt betekent 'doelmatig, op een manier die weinig middelen of inspanningen vergt'. Mijn collega kan in korte tijd veel werk verzetten en is dus heel efficiënt. Dat formulier is heel efficiënt, want het kan gemakkelijk ingevuld en verwerkt worden.
doelmatig (bn) : functioneel, doeltreffend, efficiënt, praktisch, gericht. voortvarend (bn) : doelmatig, energiek, efficiënt, doortastend, slagvaardig.
Als je wil weten hoe efficiënt je proces is, kijk je naar de bewerkingstijd in verhouding tot de totale doorlooptijd. Je noemt dit ook wel de Proces Cycle Efficiency (PCE), uitgedrukt in een percentage. Het is het percentage van de totale tijd dat je daadwerkelijk aan het werk bent voor het resultaat.
Efficiëntie, de snelheid waarin een dienst zo veel mogelijk oplevert tegen zo laag mogelijke kosten, is een groot goed en een belangrijke waarde in onze maatschappij. Niet te verwarren met effectiviteit, de doeltreffendheid van een dienst die daadwerkelijk het doel realiseert.
De term efficiëntie kan worden gedefinieerd als het vermogen om een einddoel te bereiken met weinig tot geen verspilling, inspanning of energie . Efficiënt zijn betekent dat u uw resultaten kunt bereiken door de middelen die u hebt op de best mogelijke manier in te zetten. Simpel gezegd, iets is efficiënt als er niets wordt verspild en alle processen zijn geoptimaliseerd.
Doelmatigheid of efficiëntie is het bereiken van een doel met gebruik van zo weinig mogelijk middelen. Een proces is doelmatig als het ten opzichte van een norm weinig middelen gebruikt. Deze middelen kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op tijd, inspanning arbeidsuren, grondstoffen of geld.
Efficiëntie kan in zijn meest basale vorm worden uitgedrukt als een eenvoudige verhouding: Output ÷ Input . Output is de totale hoeveelheid voltooid werk zonder rekening te houden met verspilling. Input is alles wat dat werk mogelijk maakt, inclusief de werknemers, de werkruimte, de tools, technologie, processen en al het andere.
Efficiëntie betekent de dingen "goed" doen - of dat nu betekent sneller werken, werk gedaan krijgen met minder middelen, grote projecten verwezenlijken met een kleiner budget, of op een andere manier "meer" doen met "minder".
Enkele veelgebruikte synoniemen voor efficiënt zijn effectief, doeltreffend en doeltreffend .
Een antoniem van efficiënt is inefficiënt.
Hoe minder middelen je gebruikt om je doel te behalen, hoe efficiënter je bent. Als je door efficiënt werken productiever wil worden dan betekent dit voornamelijk dat je minder tijd kwijt bent met wat je doet. Let erop dat efficiënt werken niets zegt over wat je doet, alleen hoe je het doet.
Dankzij haar efficiëntie kregen we al het werk binnen een paar uur gedaan. De fabriek draaide op maximale efficiëntie . Een oven met 80 procent brandstofefficiëntie verspilt 20 procent van zijn brandstof. Het bedrijf probeert de kosten te verlagen en de efficiëntie te verbeteren.
de kwaliteit van goed en georganiseerd werken, zonder verspilling van tijd of energie : Ze doet haar werk snel en efficiënt.
Het verschil is dus duidelijk: Bij effectiviteit vraag je je af of de taak doelgericht is. Past deze taak in mijn plan om doel X te behalen? Bij efficiëntie vraag je je af of je een specifieke taak op de meest praktische, kwaliteitsvolle en snelle manier uitvoert.
Efficiëntie = de dingen die we doen met zo min mogelijk inzet van tijd en middelen doen. Efficiëntie is dus gericht op het sneller en tegen lager kosten produceren. Effectiviteit = de dingen doen die de organisatie richting haar doel helpen.
Naarmate er efficiënter wordt gewerkt, neemt de kans op ongezonde werkdruk af.Efficiëntere werkprocessen leiden bovendien tot een hogere productiviteit en kwaliteit. Het in kaart brengen van inefficiëntie kost tijd en aandacht.
Efficiëntie van een proces doe je doormiddel van Proces Cycle Efficiency: De waarde toevoegende tijd delen door de totale proces tijd (inclusief wacht tijd, etc.). De waarde toevoegende tijd is de tijd die je aan taken/activiteiten besteed die werkelijk waarde creëren voor de klant.
Als de standaard arbeidsuren van uw bedrijf voor een taak bijvoorbeeld 70 zijn, maar de daadwerkelijk gewerkte tijd 82 uur bedraagt, kunt u de efficiëntie berekenen met de formule (70 / 82) x 100 , wat 85 oplevert. Dat betekent dat uw team met een efficiëntie van 85% werkt.
Wat is werkefficiëntie? Werkefficiëntie is de grootste hoeveelheid taken en arbeid die met de minste hoeveelheid tijd en moeite wordt uitgevoerd . Uitstekende werkefficiëntie kan leiden tot hoge productiviteitsniveaus.
Duidelijke, haalbare doelen stellen voor elke individuele werknemer . De juiste hulpmiddelen bieden, waaronder software, hardware, kantoorapparatuur en werkruimte, voor het succes van elke werknemer. Een systeem van regelmatige feedback of werknemersevaluaties implementeren. Positieve bekrachtiging toepassen om hoge prestaties te stimuleren.
Wat is efficiëntie? Efficiëntie is een ander woord voor doelmatig of gestroomlijnd, met andere woorden zoveel mogelijk doen in zo min mogelijk tijd. “We moeten efficiënter werken”, “medewerkers moeten meer productie draaien”.
Definitie. Het efficiencyresultaat op variabele kosten is een resultaat uit de nacalculatie dat ontstaat doordat de werkelijke hoeveelheid uren (loon) of materiaal hoger of lager is dan toegestaan.
Efficiënt werken versus effectief werken
Efficiënt werken betekent doelmatig werken. Op zo'n manier werken dat het zo min mogelijk tijd, inspanning en middelen kost en de taak zo praktisch en zo goed mogelijk wordt uitgevoerd. Zoveel mogelijk taken goed afronden. Efficiënt werken is wat anders dan effectief werken.