Je onderzoekt de kansen en bedreigingen binnen de gehele bedrijfstak of branche en binnen de gehele markt. Dit onderzoek vindt plaats op meso niveau en op macro niveau en wordt de externe analyse genoemd. Voor de interne analyse onderzoek je juist de organisatie zelf, op micro niveau.
Interne analyse is het proces van het onderzoeken van uw eigen capaciteiten, middelen, prestaties en doelen . Het helpt u te identificeren waar u goed in bent, wat u moet verbeteren en wat u wilt bereiken. Externe analyse is het proces van het scannen van de omgeving, de markt, de concurrenten en de klanten.
De Externe analyse is de analyse van de externe omgeving en geeft inzicht in de kansen en bedreigingen binnen een bedrijfsomgeving. Dit vormt de input voor een SWOT analyse waarop de uiteindelijke strategie van een onderneming gebaseerd is. Samen met de Interne analyse vormt het de situatieanalyse.
Het externe doel is de theoretische of praktische bijdrage die het onderzoek beoogt te leveren. Het interne doel is de specifieke kennis dat je te weten wilt komen om deze bijdrage te kunnen leveren.
Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse. Opportunities zijn de externe positieve punten en threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.
Je onderzoekt de kansen en bedreigingen binnen de gehele bedrijfstak of branche en binnen de gehele markt. Dit onderzoek vindt plaats op meso niveau en op macro niveau en wordt de externe analyse genoemd. Voor de interne analyse onderzoek je juist de organisatie zelf, op micro niveau.
Een interne analyse is het grondige onderzoek van de interne componenten van een bedrijf, zowel tastbaar als ontastbaar, zoals middelen, activa en processen. Een interne analyse helpt de besluitvormers van het bedrijf om nauwkeurig gebieden voor groei of herziening te identificeren om een praktische bedrijfsstrategie of bedrijfsplan te vormen .
Oorzaken van stress worden wel stressoren genoemd. Ze kunnen zowel op het werk als in de vrije tijd voorkomen, ze kunnen lichamelijk of emotioneel van aard zijn, en kunnen zowel extern als intern zijn. Externe stressoren worden veroorzaakt door de omgeving en interne stressoren hebben te maken met de persoon zelf.
Interne doelstellingen zijn doelstellingen die aan de activiteiten binnen de organisatie worden gegeven – door de eigenaren van het bedrijf of de aandeelhouders/investeerders die operationele prestaties eisen voor algeheel, winstgevend financieel succes.
Een probleemanalyse bestaat uit het signaleren van een probleem, het opsporen van de oorzaken, het scheiden van de hoofd- en bijzaken en verbanden leggen tussen de verschillende problemen. Een probleemanalyse kijkt dus echt naar het probleem zelf en (nog) niet naar de oplossing ervan.
De externe analyse bestaat uit een meso-analyse en macro-analyse. Een meso-analyse onderzoekt de directe omgeving van de organisatie. Een macro-analyse onderzoekt bredere maatschappelijke krachten die de markt beïnvloeden, zoals de trends en ontwikkelingen buiten de bedrijfstak.
Op macroschaal omvat externe analyse macro-economische, wereldwijde, politieke, sociale, demografische en technologische analyse . Het primaire doel van externe analyse is om de kansen en bedreigingen in een industrie of een segment te bepalen die winstgevendheid, groei en volatiliteit zullen stimuleren.
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
Broad Factors Analysis, vaak PEST Analysis genoemd , is een belangrijk onderdeel van externe analyse. Een Broad Factors Analysis beoordeelt en vat de vier macro-omgevingsfactoren samen: politiek, economisch, sociaal-demografisch en technologisch.
De SWOT-analyse
SWOT staat voor strengths, weakness, opportunities en threats. Strengths en weakness omvatten interne factoren, terwijl opportunities en threats externe factoren omvatten. SWOT is een nuttig bedrijfsinstrument bij het ontwikkelen van een strategisch plan.
Interne factoren zijn biologische factoren zoals genen, geslacht en leeftijd.Externe factoren zijn invloeden van buitenaf, zoals leefstijl en leefomgeving.
Interne doelen zijn doelen die intrinsiek gemotiveerd zijn en gericht zijn op persoonlijke groei, zelfverbetering en emotioneel welzijn . Het zijn doelen die we zelf als heel persoonlijk ervaren en die voor buitenstaanders niet tastbaar zijn.
Het primaire doel van interne controles is om een organisatie te helpen beschermen en haar doelstellingen te bevorderen . Interne controles dienen om risico's te minimaliseren en activa te beschermen, de nauwkeurigheid van gegevens te waarborgen, operationele efficiëntie te bevorderen en naleving van beleid, regels, voorschriften en wetten aan te moedigen.
De interne analyse geeft je een beeld van het bedrijf zelf. Met de interne analyse biedt je de lezer een beeld over hoe het bedrijf functioneert en waarom dit zo is. De externe analyse is de analyse van de externe omgeving van een bedrijf en geeft inzicht in wat voor wereld of context deze opereert.
Interne-PR richt zich op doelgroepen die direct bij het bedrijf betrokken zijn zoals werknemers en aandeelhouders.Externe PR is gefocust op iedereen rondom de onderneming.
Een interne analyse is een proces waarbij alle componenten die binnen een organisatie op elkaar inwerken, worden geëvalueerd om mislukkingen en kansen te identificeren. Het belangrijkste doel van dit type analyse is om de sterke en zwakke punten van je organisatie te achterhalen.
Een externe analyse is simpelweg het onderzoeken van de omgeving buiten de organisatie, op zoek naar kansen en bedreigingen. De externe analyse is essentieel om de huidige positie van de organisatie te kunnen vaststellen en keuzes te maken over de meest kansrijke toekomstige positie.
Internal Factor Analysis Summary (IFAS) is een analyse van verschillende interne factoren die de duurzaamheid van een bedrijf beïnvloeden . IFAS-identificatie wordt gedaan door te kijken naar de interne conditie van de verzekering en in overweging te nemen wanneer het management de strategie van het bedrijf formuleert en implementeert.
Door deze externe dynamiek te begrijpen, kunnen organisaties potentiële bedreigingen anticiperen en kansen ontdekken die een aanzienlijke impact kunnen hebben op hun strategische besluitvorming . De externe strategische analyse fungeert als een venster en biedt een blik op het voortdurend veranderende bedrijfslandschap.