Begrijpend lezen Op Linus Onderwijs wordt onder andere, naast allerlei boeken en teksten, Nieuwsbegrip gebruikt voor het ontwikkelen van lezen met begrip. Nieuwsbegrip is een aanpak waarbij de leerlingen teksten lezen over een actueel onderwerp. Iedere week zijn teksten te vinden op de website van Nieuwsbegrip.
Leesbegrip: wordt gemeten wanneer de leerling zelf leest en vervolgens vragen beantwoordt over de gelezen tekst. Luisterbegrip: wordt gemeten wanneer de leerling een tekst leest en vervolgens vragen beantwoordt over de tekst die hij net heeft gehoord.
Nieuwbegrip teksten en opdrachten
Elke week levert Nieuwsbegrip dus een tekst met opdrachten over een actueel onderwerp uit het nieuws. Samen met het Jeugdjournaal wordt er ook een videofilmpje gemaakt. Zo wordt niet alleen het begrijpend lezen, maar ook het begrijpend luisteren geactiveerd.
Elke tekst is er op zes niveaus: niveau AA-Alfa, AA, A, B, C en D. Het leesniveau is – net als de opdrachten – aangepast aan de groep of het leerjaar waarvoor de les is bedoeld.
Het verschil tussen begrijpend lezen en technisch lezen is eenvoudig: technisch lezen is het decoderen van woorden, begrijpend lezen is het interpreteren van die woorden.
Er zijn verschillende dingen die ervoor kunnen zorgen dat begrijpend lezen moeilijk wordt. De meest voorkomende is dat je niet snel genoeg kan lezen. Hierdoor is het lastig om de tekst te begrijpen omdat het niet volledig verwerkt kan worden. Ook wordt het lastig als je niet genoeg algemene kennis hebt.
“Nieuwsbegrip biedt er zes aan waarvan onderzoek heeft aangetoond dat ze belangrijk en effectief zijn voor begrijpend lezen: voorspellen, monitoren van begrip, ophelderen van onduidelijkheden, vragen stellen, samenvatten en verbanden leggen/inferenties maken.”
Er zijn drie niveaus van begrip bij het lezen: letterlijke betekenis, afleidende betekenis en evaluerende betekenis .
Rol van intelligentie bij begrijpend lezen
Herhaaldelijk is aangetoond dat leerlingen met een hogere intelligentie beter zijn in begrijpend lezen. Intelligentie is 'het vermogen doelgericht te handelen, rationeel te denken en effectief met de omgeving om te gaan'.
De leerlingen kunnen via hetzelfde scherm inloggen als de leraren en beheerder: https://school.nieuwsbegrip.nl/. Mocht je gebruikmaken van een koppeling met Basispoort of Kennisnet of van een platform zoals Cloudwise of MOO.
Begrijpend lezen is een van de pijlers van het lezen . Het bestaat uit twee elementen, namelijk woordenschatkennis en tekstbegrip. Om tekst te begrijpen, moeten we elk woord dat we lezen begrijpen.
Eindantwoord: Begrijpend lezen wordt gezien als een belangrijke zachte vaardigheid omdat het mensen in staat stelt om schriftelijke informatie effectief te begrijpen, interpreteren en analyseren. Dit leidt tot betere communicatie, besluitvorming en productiviteit .
Het National Reading Panel heeft vijf kernconcepten geïdentificeerd die de kern vormen van elk effectief leesinstructieprogramma: Fonemisch bewustzijn,Fonetiek, Vloeiendheid, Woordenschat en Begrijpend lezen .
Wanneer leerlingen sterke leesbegripvaardigheden hebben, kunnen ze hun leeswerk op zinvolle manieren toepassen . Met andere woorden, ze kunnen de informatie die ze hebben gelezen gebruiken om vragen te beantwoorden, meningen te schrijven of zelfs iets nieuws te creëren. Begrip is een belangrijke bouwsteen van het leren lezen.
Al sinds 2005 is het een bekende naam in onderwijsland als methode voor begrijpend lezen. Maar Nieuwsbegrip is inmiddels veel meer dan dat; het bevat nu alles wat je nodig hebt voor compleet leesonderwijs. We baseren onze aanpak op recente wetenschappelijke onderzoeken naar lezen.
De meest voorkomende oorzaken zijn moeite met lezen, een kleine woordenschat, beperkte algemene kennis of het lastig vinden om hoofdzaken en bijzaken te onderscheiden. We geven je hier wat meer informatie over de mogelijke oorzaken van de problemen met begrijpend lezen.
niveau AA: groep 4, geschikt voor leerlingen die nog niet voldoende vaardig zijn qua Technisch Lezen. Niveau A: meestal voor de groepen 4/5/6 geschikt voor leerlingen met een vaardigheidsscore (VS) tot 186. Niveau B: meestal voor de groepen 6/7 geschikt voor leerlingen met een VS tussen 186-226.
Hoe oefen je dan het beste? Oefen begrijpend lezen eerst mondeling. Lees de tekst voor, lees de antwoorden voor en laat dan de vraag beantwoorden. Ook zwakke lezers moeten wennen aan het zelf lezen van tekst en vragen, dus laat ze zelf nazoeken in de tekst, maar help eventueel wel met het goede stuk tekst aanwijzen.