De downpipe heeft als functie het afvoeren van de warme uitlaatgassen. Dit zorgt ervoor dat hij erg veel invloed heeft op de werking van de turbo. De after-market rvs downpipes zijn zo ontworpen dat de turbo zo goed mogelijk kan werken.
Een RVS downpipe vergroot namelijk de doorlaat, waardoor er meer lucht doorheen gaat en de prestaties zullen verbeteren. Tevens kunnen roetfilters en katalysators weggelaten worden, die het geluid dempen en de luchtdoorlaat verminderen. Een downpipe is een absolute must-have voor sportieve rijders en autoliefhebbers.
Een BMW Downpipe kan al tot 25 pk en 25nm extra leveren, enkel door de downpipe te monteren. Met een Stage 2 tune en de juiste upgrade onderdelen is het zelfs al mogelijk om +150PK vermogen te genereren dan het originele fabrieksvermogen.
Een aftermarket downpipe met katalysatoren voegt gemiddeld 10 tot 20 pk toe, en die winst is merkbaar zodra de turbo opspoelt.
Tuners geven soms de voorkeur aan een downpipe zonder katalysator. Dit is echter niet langer legaal, aangezien auto's met een bouwjaar vanaf 1992 van een kat voorzien moeten zijn. Tegenwoordig worden downpipes met sportkatalysatoren geleverd.
Wanneer een auto wordt voorzien van een Decat downpipe, zal deze niet door de APK-keuring komen. Dit komt doordat de katalysator visueel afwezig is, wat de keurmeester zal opmerken omdat er geen katalysator aanwezig is.
Aanpassingen aan uitlaatsysteem
Een normaal uitlaatsysteem bevat zowel een middendemper als een einddemper. De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt. Laat u de dempers vervangen, dan kan dit ervoor zorgen dat er meer geluid doorgelaten wordt.
Geüpgradede uitlaatpijpen zorgen voor een aanzienlijke toename van het vermogen en koppel bij voertuigen met turbocompressor, doordat uitlaatgassen gemakkelijker kunnen stromen als ze de turbo verlaten .
Met een grotere downpipe krijgt de auto meer vermogen
Een grotere downpipe biedt meer ruimte om uitlaatgassen weg te stuwen voor het motorblok. Dus: des te groter de downpipe, des te hoger de paardenkracht (PK) die de motor produceert.
We hanteren een vaste prijs van € 500,- voor een custom downpipe. Het geheel custom uitlaattraject behoort ook tot de mogelijkheden, vraag hiervoor met kenteken apart een offerte aan via onze site. Met name de koppel toename is aangenaam. Als je auto ook een turbo heeft zal het turbogat kleiner worden.
De downpipe is vrijwel alleen te vinden op auto's die zijn uitgerust met een turbo. Dit geldt zowel voor benzine- als dieselmotoren. Omdat de uitlaatgassen rechtstreeks uit de turbo komen zijn hier te temperaturen het hoogst. Dit is belangrijk voor de functie.
Een van de belangrijkste voordelen van een high-performance downpipe is het toegenomen vermogen . Door de uitlaatgastegendruk te verminderen, kan de motor vrijer ademen, wat resulteert in meer vermogen. Bovendien kan een verbeterde downpipe de uitlaatgasstroom verbeteren, wat kan resulteren in een soepelere en efficiëntere motor.
Om het heel simpel te zeggen is een downpipe een uitlaatbuis die de turbo verbind met de rest van het uitlaatsysteem. De downpipe heeft als functie het afvoeren van de warme uitlaatgassen. Dit zorgt ervoor dat hij erg veel invloed heeft op de werking van de turbo.
Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal. Er wordt niet voldaan aan de bouwtechnische opgave van de fabrikant (het aanwezig zijn van uitlaatdempers). Daarnaast voldoen auto's met een straight pipe uitlaat vaak niet meer aan de geluidsnormering.
De downpipe met of zonder kat is het gedeelte van de turbo tot aan de uitlaat zelf, hier zitten meestal de katalysator en of een partikelfilter tussen. Een downpipe met of zonder kat geeft minder weerstand tegen uitlaatgassen, waardoor de turbine én je motor minder worden beperkt.
De uitlaat veroorzaakt een tegendruk in de luchtstroom. Deze weerstand kost vermogen van de motor. Om dus meer vermogen uit de motor te krijgen moet u dus een uitlaat hebben met minder weerstand.
Een downpipe is het onderdeel van het uitlaatsysteem dat de uitlaatgassen van de turbocompressor naar de rest van de uitlaat voert. Het verbindt de turbo met de middendemper of het uitlaatkanaal.
Is een catback legaal? We kunnen uw catback bouwen met een straat- en/of circuitfocus. De belangrijkste aspecten, als het gaat om legaliteit, zijn het geluidsniveau, de bevestiging en de bouwtechnische vereisten. Het geluidsniveau wordt bepaald door de aanwezigheid van uitlaatdempers.
Zonder katalysator kan uw auto prima functioneren. Wel voldoen de uitlaatgassen niet aan de wettelijke eis en zodoende bent u in principe in overtreding; de auto voldoet niet meer aan de typegoedkeuring. Er is echter geen handhaving op behalve controle van de samenstelling van de uitlaatgassen tijdens de APK.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Een prop in de uitlaat zorgt ervoor dat er minder gassen door kunnen wat er vervolgens voor zorgt dat de scooter, motorscooter of snorscooter, een minder hoge topsnelheid behaalt.
Aftermarket downpipes hebben doorgaans een grotere capaciteit en zijn minder beperkend dan de standaardoptie. Deze grotere diameter biedt meer ruimte voor een snellere turbospin. De grotere spin maakt een groot verschil. Het vermindert de turbovertraging en genereert meer spoel.
Het ontstaat doordat er te veel brandstof wordt ingespoten in het motorsysteem.De brandstof die dan nog vrijkomt wordt verbrand in de uitlaat of de turbo en dit veroorzaakt de knal.
De aanschaf van een nieuwe uitlaat is eigenlijk altijd een goede keuze. Niet alleen omdat een andere uitlaat een dikke 10 pk extra vermogen kan opleveren, maar ook omdat de standaarduitlaat onder je auto vaak relatief snel roest.
Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zal ook geen problemen krijgen met een APK. Het is wel mogelijk dat je een boete ontvangt of een wok melding i.v.m. geluidsoverlast.